اسپوتنیک گزارش داد:

رویگردانی کشورهای حوزه خلیج‌فارس از ریاض و تلاش برای عادی‌سازی روابط با تهران

کشورهای حوزه خلیج‌فارس، ایران را یکی از قدرت‌های منطقه قلمداد کرده و درصدد عادی‌سازی روابط خود با آن هستند.

رویگردانی کشورهای حوزه خلیج‌فارس از ریاض و تلاش برای عادی‌سازی روابط با تهران

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی اسپوتنیک در مطلبی به بررسی روابط کشورهای حوزه خلیج‌فارس با عربستان و ایران پرداخت و نوشت: کشورهای حوزه خلیج‌فارس از سیاست‌های عربستان سعودی در منطقه ناراضی هستند. آن‌ها ایران را یکی از قدرت‌های سیاسی و اقتصادی منطقه قلمداد کرده و درصدد عادی‌سازی روابط خود با ایران هستند.

روزنامه الحیات عربستان چندی پیش از تمایل کویت برای تقویت روابط دیپلماتیک خود با ایران خبر داد. این کشور همچنین از بازگشت سفرای سایر کشورهای حوزه خلیج‌فارس به ایران و عادی‌سازی روابط با این کشور استقبال کرد.

خالد جارالله –معاون وزیر خارجه کویت—نیز به این روزنامه گفت: کویت در انتظاری روزی است که سفرای کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس به تهران بازگردند. هرچند بخشی از این حرکت به ایران و تغییر سیاست‌های آن در منطقه بستگی دارد.

شعیب بهمن – تحلیلگر برجسته ایرانی—اظهارات مقامات کویت را از چهار جنبه بررسی کرده است:

1/ هریک از کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس به برقراری روابط با ایران علاقه‌مند است. چراکه برقراری روابط دیپلماتیک پایدار با ایران می‌توانند منافع بیشتری را در خاورمیانه و دیگر مناطق جهان دنبال کنند. از سوی دیگر، بیشتر این کشورها با ایران مرز آبی دارند و نمی‌توانند از همسایه خود غافل باشند.

2/ اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس این موضوع را درک کرده‌اند که ایران یک‌ مهره کلیدی در خاورمیانه است و از نفوذ اقتصادی، سیاسی، و نظامی بالایی برخوردار است. آن‌ها به دنبال عادی‌سازی روابط هستند اما نمی‌خواهند نقش منطقه‌ای خود را از دست بدهند.

3/ برخی از اعضای شورا با عربستان اختلافات ارضی دارند. ریاض به دنبال تسلط نظامی بر خاورمیانه است و این روند نگرانی دیگر بازیکنان منطقه را برمی‌انگیزد. به همین علت بسیاری از این کشورها در پی بهبودی روابط خود با ایران هستند.

4/ توافق هسته‌ای بین ایران و غرب مسیر سرمایه‌گذاری در این کشور را فراهم کرده است. بنابراین کشورهای حوزه خلیج‌فارس می‌خواهند از این فرصت بهره‌مند شوند و روابط اقتصادی خود با تهران را توسعه دهند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۵ ۰۲ تير ۱۳۹۵
ایران اسلامی بزرگترین تکیه گاه معنوی کشور های مسلمان همسایه است . قانون اساسی این کشور وحدت امت اسلامی و دفاع از مستضعفان جهان را تاکید می کند . حکومت اسلامی هیچگاه به کشورهای همسایه تجاوز نمی کند .
اما آل سعود یک حکومت وابسته و کودک کش و متجاوز و دروغگو م نوکر صهیونیزم بین الملل و عامل آمریکا استکباری در منطقه است و قصد دارد جای شاه را در ژاندارمی منطقه تصاحب کند .
با وجود حکومت اسلامی ، امت اسلامی زیر بار یوغ لعنت استکبار آمریکائی و ژاندارم منطقه ای و عروسک خیمه شب بازی آن یعنی ال سعود خبیث نخواهند رفت .
آخرین اخبار