مدیرکل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری، از ثبت فرش دستباف این استان در فهرست سازمان جهانی مالکیت فکری وایپو «WIPO» خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ سید نعیم امامی افزود: این ثبت اواخر خردادماه امسال و پس از ثبت ملی، همراه با فرش دستباف 14 منطقه در کشور، با همکاری تشکل های قالی بافی و تلاش فرش بافان انجام شد.

وی ادامه داد: مسئولان و متولیان فرش در استان پیگیر ثبت ملی نقشه ها و آواهای مخصوص فرش بافی مناطقی از جمله شهرکرد، بروجن، فرخشهر، سامان، شلمزار و اردل هستند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری افزود: از این پس فرش استان در جهان شناسنامه دار شده و از خطرهای احتمالی کپی برداری به نام دیگر مناطق محفوظ مانده و فرصت مناسبی برای بازاریابی و رونق تولید و صادرات این صنعت در استان گشوده شده است.

امامی گفت: به طور میانگین سالانه 80 هزار متر مربع فرش دستباف در چهارمحال و بختیاری تولید می شود که بیشتر آن را یلمه، گبه ریزباف، فرش بختیاری و فرش چالشتری تشکیل می دهد.

وی اضافه کرد: کاربرد رنگهای زیبا با استفاده از عصاره گلها و گیاهان و مواد اولیه طبیعی، شادابی و زنده بودن طرح ها و نقش های متنوع از ویژگی های فرش این استان است.

به گفته امامی؛ نشان جغرافیایی فرش دستباف مناطق ایلام، سنقر و کلیایی کرمانشاه، کردی خراسان شمالی، لرستان، تابلوفرش سردرود، ترکمن جرگلان و بجنورد، سیستان و بلوچستان، ورامین، چهارمحال و بختیاری، قشقایی فارس، گبه فارس و اردکان، قهستان و مود بیرجند با ثبت در سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO)، برای حمایت در کشورهای عضو معاهده لیسبون معرفی شد.

سازمان جهانی مالکیت فکری «وایپو» یکی از 16 آژانس تخصصی سازمان ملل متحد است که در پی امضای توافقنامه‌ای در استکهلم در سال 1967 میلادی برای تشویق آثار خلاقانه در راستای حمایت از مالکیت معنوی در جهان تأسیس شد و مقر آن در ژنو سوئیس قرار دارد.

انتهای پیام/ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار