طرح «حراست از میراث زیستی، درختان کهنسال» با شناسنامه‌دار شدن درختان کهنسال در بندرعباس اجرا می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بندرعباس، مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری بندرعباس با اشاره به همکاری شهروندان در اجرای این طرح گفت: در این طرح درختان كهنسال شهر شناسايي و نقش عوامل مختلف تنش‌زا بر روي آنها بررسي و راهكارهايي برای حفظ و نگهداري اين درختان در معابر شهری  ارائه می شود.
مصطفی خادم افزود: همچنین فرم لازم برای ارزيابي وضعيت درختان و تعيين توان زيستي آنها و اندازه‌گيري‌هاي كمي و كيفي درختان كهنسال براي تهيه شناسنامه هر يك از درختان تهيه شده است.
وی گفت: در اين فرم‌ها همه موارد از جمله نام علمي، موقعيت، قطر بن، قطر برابر سينه، سن تقريبي، وضعيت سلامتي، كيفيت آب، اقدامات حفاظتي و تهيه نقشه موقعيت درختان كهنسال شهر تعيين شده است.
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری بندرعباس افزود: مطالعات هواشناسي شامل بارش، دما، تبخير، رطوبت، باد، آبهاي زيرزميني، زمين‌شناسي و خاكشناسي صورت گرفته است.
خادم اعمال راهکارها و پیشنهاداتی برای حفظ و نگهداری درختان با تعيين سن درختان، تهيه شناسنامه براي هر درخت؛ نصب شبكه و پنجره فلزي اطراف درختان، ايجاد حريم به شعاع 2 متر از سازه‌هاي ساختماني و حريم به شعاع 10 متر براي گسترش تاج پوشش، مشخص کردن محل و منبع تأمين آب مورد نياز، هماهنگي با سازمانها و ادارات برای جلوگیری و كاهش صدمات ناشي از عمليات عمراني، افزايش اطلاعات در زمينه حفظ و نگهداري درختان، پيشگيري از صدمات مكانيكي و شيميايي، ترميم و رسيدگي سريع به درختان آسيب ديده را از مهمترین برنامه های اجرایی این عنوان کرد.
وی از شهروندان بندرعباسی خواست برای شناسایی این درختان در اجرای طرح یاری‌گر مجموعه شهرداری باشند.
انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.