یک گروه از دانشمندان در دانشگاه اوتاوای کانادا با خارج کردن سلول‌ها و دی‌ان‌ای سیب و جایگزینی سلول‌های انسانی در ساختار آن موفق به ساخت گوش انسان برای انجام عمل‌های ترمیمی شدند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛  برای آشپزها، مارچوبه در بشقاب غذا، طعم‌دهنده و نشانه بهار است؛ اما برای یک دانشمند زیست‌شناس از دانشگاه اوتاوا، میوه‌ها و سبزیجات، بیوموادی جدید و ارزان محسوب شده‌اند که با استفاده از آنها بتوان ارگان‌های بدن را ترمیم کرد.

دانشمندان از سیب، «گوش انسان» ساختند! +عکسدانشمندان از سیب، «گوش انسان» ساختند! +عکس

«اندرو پلینگ»، بیوفیزیست این دانشگاه اکنون دارد ستاره‌ای جهانی می‌شود. او با رویکردی تازه به زیست‌شناسی در حال انجام آزمایش‌هایی روی میوه‌ها، سبزیجات و گل‌هاست که بتوان از آنها برای ساخت اعضای انسانی بهره برد.

او کارش را با این سوال آغاز کرد که آیا می‌توان یک سیستم بیولوژیک را چنان شکافت که آنچه را نمی‌خواهیم کنار بگذاریم و سپس کارکردی جدید و خلاقانه به آن بدهیم؟

پلینگ و همکارانش با جداسازی دی‌ان‌ای و سلول‌های سیب، به ساختاری سلولزی رسیدند که در واقع همچون داربستی موثر برای رشد سلول‌های زنده از جمله سلول‌های انسانی در آزمایشگاه به نظر می‌رسید. این داربست، ابزاری ضروری در طب ترمیمی به شمار می‌رود. پزشکان و دندانپزشکان با استفاده از چنین داربستی می‌توانند پوست و استخوان را پیوند بزنند یا زانوی آسیب‌دیده، رباط‌ها یا لثه‌ها را معالجه و ترمیم کنند.

دانشمندان از سیب، «گوش انسان» ساختند! +عکس

پلینگ در این باره گفت: «حالا ما داریم از ساختارهای موجود در طبیعت که مشابه ساختار بدن خودمانند استفاده می‌کنیم تا با مواد کم‌هزینه‌تر اندام‌های پیچیده‌ای تولید کنیم».

آندرو پلینگ طی یک سخنرانی در جریان کنفرانس TED گفت: «ما در آزمایشگاه داریم روی تولید گوش انسان با استفاده از سیب کار می‌کنیم. اگرچه با استفاده از این گوش مانند گوش خودمان نمی‌توانیم بشنویم و در نتیجه به کار اصلاح شنوایی نمی‌آید اما همان شکل، ساختار و سلول‌های انسانی را دربردارد».

پلینگ با جایگزین کردن سلول‌های انسانی در سیب، پس از خارج کردن دی‌ان‌ای و سلول‌های خود سیب، موفق به ایجاد فناوری تازه‌ای شده است که در قیاس با روش‌های دیگر برای کشت اعضا و ارگان‌های انسانی ارزانتر است و در صورت تکمیل پروژه می‌تواند انقلابی در این عرصه به شمار رود.

دانشمندان از سیب، «گوش انسان» ساختند! +عکس

کنفرانس «تد» در ونکوور، محلی است که نوآوران جوان را از سراسر جهان در رشته های متفاوت گرد هم می‌آورد تا نمونه‌هایی از دستاوردهای عظیم و شخصیت‌های خالق آن را معرفی کند. نتایج تحقیق پروفسور پلینگ و همکارانش در مجله PLOS ONE منتشر شده است.

منبع:سلامت آنلاین