از 934 میلیون مترمکعب آب مصرفی در استان بوشهر 86 درصد در بخش کشاورزی مصرف می شود.


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر گفت: در زمان حاضر از 934 میلیون متر مکعب آب مصرفی در استان بوشهر 86 درصد در بخش کشاورزی، 12 درصد شرب و 2 درصد در بخش صنعت مصرف می شود.

شاپوررجایی درنشست با مدیران استان بوشهر با تاکید بر اینکه مدیریت مصرف تنها راه رهایی از بحران کم آبی است افزود: در زمان حاضر از 13 هزار حلقه چاه کشاورزی 5 هزار و 500 حلقه آن فاقد پروانه حفر قبل از سال 85 و غیرمجاز هستند و همچنین 12 هزار انشعاب غیرمجاز در بخش آب شرب شهری و روستایی در استان بوشهر وجود دارد.

وی تاکید کرد: در دنیا به ازای هر مترمکعب آب سه کیلوگرم محصول تولید می شود این در حالی است که در ایران یک کیلوگرم و در استان بوشهر به دلیل کشت گوجه فرنگی خارج از فصل این میزان به یک کیلو و500 گرم می رسد و در بخش نخیلات دشتستان به ازای هر مترمکعب آب تنها300  گرم محصول تولید می شود.

رجایی اضافه کرد: در زمان حاضر بیش از 95 درصد آبهای سطحی استان بوشهر در نخلستانها مصرف می شود که با توجه به خشکسالی های پی درپی تغییر شیوه آبیاری نخیلات یکی از ضرورت هایی است که از خشکیده شدن و از بین رفتن باغهای این استان جلوگیری می کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر با اشاره به اینکه کشت غالب استان بوشهر نخیلات است گفت: انتظار داریم الگوی اقتصاد مقاومتی نخلستانهای استان بوشهر همانند اجرای 500 هزار هکتار شبکه آبیاری تحت فشار استان خوزستان بعنوان طرح ملی و مورد حمایت ارکان نظام قرار گیرد.

رجایی همچنین تصریح کرد: متاسفانه براساس آمار40 درصد مشترکان آب این استان پرمصرف هستند که تنها راه برون رفت از این مشکل مدیریت مصرف است.

وی با بیان اینکه شهرستان های بوشهر، دشتستان، نوار ساحلی تنگستان، جم و عسلویه پارسال با کمبود جدی آب روبرو بودند اضافه کرد: پارسال با تمام کمبودهایی که در بخش آب وجود داشت 117 میلیون مترمکعب آب در استان تولید و سرانه هر نفر به جای 185 لیتر به 285 لیتر آب افزایش یافت.

رجایی تاکید کرد درشرایط کنونی با افزایش میزان تولید مشکل کم آبی استان برطرف نمی شود و انجام کارهای فرهنگی برای بهبود میزان مصرف از سوی مشترکان ضروری است.

وی افزود: در زمان حاضرآبشیرین کن کنگان فعال و تا مهرماه آبشیرین کن بوشهر نیز مورد بهره برداری قرار می گیرد همچنین چهار سایت دیگر دربوشهر، نوار ساحلی تنگستان، عسلویه و جم در دستور کاراست که سه مورد آخر در مرحله انجام تشریفات مناقصه، انتخاب پیمانکار و سرمایه گذار قرار دارد.

رجایی یادآور شد: امسال بابت خرید تضمینی حدود 5 و نیم میلیون مترمکعب آب از آبشیرین کن باید 320 میلیارد ریال و با افزایش ظرفیتهای پیش بینی شده در سال 96، 500 میلیارد ریال و در سال 97، یکهزار میلیارد ریال پرداخت شود که از لحاظ اقتصادی بار مالی سنگینی بر اعتبارات هزینه ای دولت تحمیل می شود.

وی اضافه کرد: دراین شرایط هیچ اضافه تولیدی مشکل کم آبی استان را حل نمی کند و تنها راهکار موجود و مورد تاکید رهبر معظم انقلاب مدیریت مصرف است.

انتهای پیام/ ش
برچسب ها: آب ، کشاورزی ، بوشهر ، مصرف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.