نماینده طرقبه و چناران نسبت به قانونی نبودن تعداد اعضای کمیسیون‌های قضایی و اصل 90 انتقاداتی را در صحن اعلام کرد.

آیا قانونا کمیسیون اصل نودی وجود دارد که برای آن رئیس انتخاب کنیمبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد دهقان نماینده طرقبه و چناران در صحن علنی امروز سه شنبه اول تیر ماه در انتقاد و تذکری نسبت به تشکیل کمیسیون اصلی 90 و حقوقی قضایی مجلس گفت‌: ماده 42 تصریح دارد یک ماده قانونی تعداد اعضای کمیسیون‌ها مشخص شده و اعلام شده که حداقل تعداد اعضای کمیسیون اصل 90 و تخصصی باید 19 و حداکثر 23 نفر باشد.

وی با بیان اینکه این قانون حاکم است تصریح کرد: اداره قوانین اما دقت نکرده و بند 2 ماده 48ر را بدون تصحیح و تنقیح چاپ کرده است.

دهقان در ادامه افزود: ماده 42 هم در حالت تعارض ماده 41 را نقض کرده است، باید از ابتدا هیأت رئیسه مجلس با روسای شعب جلساتی را برگزار می‌کردند تا کمیسیون‌ها به صورت قانونی تشکیل شود.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس بیان داشت: بحث دیگر این است که آیا کمیسیون اصل 90 مجلس وجود دارد که بخواهیم برای آن  رئیس انتخاب کنیم زیرا کمیسیون اصل 90 باید 19 عضو داشته باشد که اکنون به دلیل نداشتن این تعداد تبصره یک ماده 41 منسوخ شده است.

دهقان گفت: کمیسیون حقوقی قضایی مجلس که مهم‌ترین تصمیمات کشور را برای جان و مال و ناموس مردم  تصمیم‌گیری می‌کند باید طبق قانون 19 عضو داشته باشد که اکنون با 13 عضو جلسه تشکیل می‌دهد.

وی خطاب به پزشکیان نایب رییس  مجلس که ریاست ساعاتی از مجلس را بر عهده گرفته بود، گفت: آیا امکان نداشت که از ابتدا کمیسیون‌ها را براساس آیین نامه و قانون بین 19 و 23 نفر تشکیل دهید و آن را طوری طراحی کنید که در میزان حداقل خود شکل بگیرد اکنون دچار مشکل نبودیم.

نماینده طرقبه و چناران تأکید کرد: اگر کمیسیون حقوقی و قضایی تشکل جلسه ندهد و اگر با 13 عضو هم تشکیل جلسه بدهد باز هم به مشکل برمی‌خوریم اکنون در یک دوراهی مطلوبی قرار گرفته ‌ایم و می‌خواهیم در مورد کمیسیون اصل 90 و کمیسیون حقوقی و قضایی تجدیدنظر کنیم.

پزشکیان نایب رئیس مجلس در پاسخ به دهقان گفت:‌ ما با شما جلسه گذاشته‌ایم و این موضوع در هیئت رییسه هم مطرح شد و نسبت به این تناقضات بین بند 48 و 41 و 42 بحث و بررسی شد.

وی ادامه داد: نمی‌توان ماده 48 را تنقیح کرد بلکه باید به شورای نگهبان رفته و حذف یا اضافه شود و ما می‌توانیم بر اساس آن رای گیری را انجام دهیم و تشخیص هیأت رئیسه و شعب این بود که این امر اتفاق بیفتد البته اشکالاتی که شما گفتید تا حدودی وجود دارد که در حال پیگیری هستیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار