وزیر کشور گفت: سالانه حدود 27 میلیون تن در جهان معتاد می شوند که بیش از 200 هزار تن از این تعداد جان خود را از دست می دهند.

تولید غیر قانونی مواد مخدر موجب مرگ بیش از 200هزار نفر در سال می شود
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در همایشی که امروز (سه شنبه) در مجموعه فرهنگی شقایق برگزارشد با اشاره به  فرارسیدن سالروز جهانی مبارزه با موادمخدر، اظهار داشت: این مناسبت بر اساس قطعنامه 42/112، هفتم دسامبر مجمع عمومی سازمان ملل متحد که روز 26 ژوئن را به عنوان (روز جهانی مقابله با سوء مصرف مواد و قاچاق موادمخدر) با هدف ایجاد موجی هم صدا در سراسر جهان در جهت ارتقاء آگاهی ها و اطلاع رسانی عمومی تعیین نموده است همزمان در تهران و شهرستان ها برگزار می شود.

وی افزود: کشت و تولید موادمخدر به مثابه شمشیر دولبه ای است که از یک سو تولید غیر قانونی یا انحراف آن موجب ابتلای سالانه حدود 27 میلیون تن در جهان به اعتیاد می‌شود که بیش از 200 هزار نفر از این تعداد جان خود را از دست می دهند.

وزیر کشور و دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی(WHO) و هیئت بین‌المللی کنترل مواد مخدر (INCB) سه چهارم جمعیت جهان به داروهای با منشأ مواد افیونی دسترسی نداشته یا کمتر دسترسی دارند از جمله حدود 5/5 میلیون نفر بیمار سرطانی و حدود یک میلیون نفر مبتلایان به ایدز که برای تحمل دردهای جانکاه مراحل پایانی زندگی‌شان از داروهای افیونی محروم هستند. 
 
رحمانی‌فضلی در ادامه تصریح کرد:  این وضعیت ناگوار معلول موقعیت جغرافیایی، مقتضیات امنیتی، مؤلفه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و تحولات سریع علمی و فنی می‌باشد که جامعه بشری را در حل و فصل آنها ناتوان می‌نماید. 
 
وی افزود: این در حالیست که به محض کوچکترین پیشرفت در عرصه فن‌آوری ارتباطات و اطلاعات جوانان به مواد مخرب دسترسی آسانتری پیدا کرده و اختفاء و عبور قاچاق آنها برای قاچاقچیان تسریع می‌گردد. 
 
وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در حالی که دولت‌ها برای استفاده از همین فرصت نیازمند اصلاح قوانین یا تصویب آیین‌نامه‌ها و مقررات جدید هستند. 
 
رحمانی‌فضلی در ادامه تصریح کرد: سوء استفاده از تحولات صنعت داروسازی یکی دیگر از تجارت تلخی است که موجب انتشار مواد صنعتی متنوع مرگ‌آور در سرتاسر جهان می‌شود بطوری که برخی از کشورها برای رهایی از این پدیده شوم سیاست جایگزین مواد نرم به جای مواد سخت را اتخاذ کرد‌ه‌اند و برخی نیز کنوانسیون‌ها و تجدیدنظر در میثاق‌های بین‌المللی را پیشنهاد می‌کنند. 
 
وی افزود: متأسفانه عواملی نظیر قدم حاکمیت قانون در مناطق کشت و تولید، قدرت بلامنازع مافیای مواد مخدر، فساد و ارتشاء و فرصت‌طلبی شورشگران و فرقه‌گرایان برای تأمین هزینه‌های تروریستی این وضعیت نگران کننده را پایدار و انسان‌های بیشتری را وارد این مهلکه می‌کنند. 
 
وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در سال 2016 شصت و هفتمین جلسه مجمع عمومی برگزاری نشست ویژه‌ای را در مورد همکاری بین‌المللی در مقابله با مواد مخدر با حمایت نود و پنج کشور تصویب نمود که در بهار گذشته با شرکت فعال هیئت جمهوری اسلامی ایران در نیویورک برگزار شد و این نشست به محل تلاقی رویکردهای مختلف از لغو مجازات اعدام تا قانونی سازی، از ناکارآمدی رژیم‌های بین‌المللی کنترل مواد مخدر تا صلاحیت بلامنازع این رژیم‌ها، انکار مسئولیت مشترک جهانی از طریق حذف رویکرد جهانی و توجه ویژه به رویکرد منطقه‌ای اصرار بر واگذاری مسئله به سازمان‌های مردم‌نهاد تا عدم صلاحیت سازمان‌های مردم‌نهاد در امور حاکمیت، توجه صرف به حقوق امنیت اتباع تا حقوق بشر تبدیل گردید. 
 
رحمانی فضلی در ادامه تصریح کرد: ایران در سی‌ومین نشست ویژه مجمع عمومی سازمان ملل در تلاش دوساله با هماهنگی کشورهای همسو موفق شده از جریان قانونی‌سازی و نرمش با قاچاقچیان و مجرمان جلوگیری کند و تثبیت کنوانسیون‌ها و میثاق‌های متضمن استراتژی متوازن و جامع کاهش تقاضا و عرضه را موجب شد که در پرتو آن ضمن قاطعیت در مقابله با مجرمین بتوان از معتادان و بهبودیافتگان با مشارکت جامع حمایت و صیانت بعمل آید.
 
وی افزود: ایران علی‌رغم برخورداری از کمک‌های بین‌المللی متناسب با گستردگی مسئله، بر اساس اصل مسئولیت مشترک، به تعهدات بین‌المللی خود پایبند بوده و با اعتقاد به همکاری‌های منطقه‌ای و جهانی در راستای اجرای راهبرد متوازن با همکاری تمامی دستگاه‌های دخیل در سال 94 با استمرار برنامه‌های کنترل، اشراف و انسداد مرزهای شرقی و غربی کشور، تقویت و تجهیز مبادی ورودی و خروجی، ارتقاء ظرفیت‌های کمی و کیفی و در اولویت قراردادن اقدامات مبارزه مبتنی بر اطلاعات را سرلوحه برنامه‌ها قرار داده که در نتیجه آن دستگاه‌های مقابله‌ای کشور موفق شدند با اجرای 2522 مورد عملیات حدود 618 تن انواع موادمخدر را کشف و تعداد 3017 باند قاچاق و بیش از 220 آشپزخانه تولید شیشه‌ را منهدم کنند. 
 
وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در عرصه کاهش تقاضا در کانون‌های هدف برای افراد سالم و در معرض خطر جامعه اعم از خانواده، مدارس و دانشگاه‌ها و محیط‌های اداری، صنعتی، نظامی، محله‌های شهری و روستایی و برای افراد آسیب‌دیده یعنی معتادان با بهره‌گیری از کلیه ظرفیت‌‌ها، امکانات رسانه‌ای در ابعاد مختلف و همچنین استفاده از پتانسیل تشکل‌های اجتماعی، تدابیر و برنامه‌های کارآمدی اتخاذ شده است. 
 
رحمانی‌فضلی در ادامه تصریح کرد: برای همین منظور 1586 برنامه‌ رادیو و تلویزیونی از طریق رسانه ملی کشور در بعد آگاهی‌سازی، تولید و پخش شده است و آموزش مهارت‌های فرزندپروری به والدین، توجه به معرفی سلامت روان برای کاهش اختلالات در جامعه، عدم دسترسی آسان به مواد در سطح شهرها و غنی‌سازی اوقات فراغت از جمله اقدامات پیشگیری اولیه است. 
 
وی افزود: حدود 7 هزار و 500 مرکز درمانی و کاهش آسیب برای ادامه خدمات درمانی و مشاوره‌ای در کشور فعالیت دارند که در سال گذشته بیش از 700 هزار نفر در آنها پذیرش شدند. 
 
وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: بیش از 80 درصد برنامه‌های کاهش آسیب و درمان در کشور به وسیله سازمان‌های مردم‌نهاد و غیردولتی اجرا می‌شود و در مجموع 2 هزار و 271 سازمان مردم نهاد فعال هستند که 37 درصد از آنها در حوزه پیشگیری 56 درصد در حوزه درمان و 7 درصد در حوزه کاهش آسیب فعالیت می‌کنند. 
 
رحمانی‌فضلی در ادامه تصریح کرد: 38 هزار نفر معتاد بهبودیافته در رابطه با حرفه‌آموزی تحت پوشش قرار گرفتند که قابل ذکر است 370 هزار نفر با خط ملی مشاوره برای پیشگیری و درمان تماس تلفنی داشته‌اند. 
 
وی افزود: ایران در عرصه بین‌المللی بر این باور است که ارتقاء همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی نقش محوری و تعیین کننده در هم‌افزایی ظرفیت کشورها در مبارزه با بحران جهانی مواد مخدر ایفا می‌کند. 
 
وزیرکشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: ایران بعنوان کشوری که بیشترین میزان کشفیات موادمخدر جهان را در کارنامه خود دارد، همواره از سوی نهادهای بین‌المللی و کشورهای مؤثر در عرصه بین‌المللی مورد توجه و قدردانی قرار گرفته است. 
 
رحمانی‌فضلی در ادامه با اشاره به چند نکته مهم تصریح کرد: سیاست مبارزه با موادمخدر در حال تغییر است و اکثریت غریب‌به اتفاق سخنران‌ها در نشست ویژه مجمع عمومی سازمان ملل متحد معطوف به ضرورت این تغییر بوده است و دیگر چشم‌انداز جامعه عاری از مواد مخدر فاقد حمایت جهانی است و باید از تمرکز و خروجی معضل موادمخدر مثل اعتیاد و قاچاق به سمت پیشگیری از ظهور و بروز این مسئله حرکت کنیم. 
 
وی افزود: مبارزه با موادمخدر جز با تعامل کلیه ارکان نظام و مشارکت آحاد مردم موفق نخواهد شد و خوشبختانه رهبر معظم انقلاب همواره بر مسئولیت همه قوا در قبال آسیب های اجتماعی تأکید دارند و ایشان فرمودند که: "هیچ کسی نمی‌تواند خود را از مسئولیت مبرا بداند و همچنین فرمودند که آسیب‌دیدگان اجتماعی عائله مسئولان نظام هستند، نباید به آنها بعنوان مجرم نگریسته و با آنها برخورد شود." 
 
وزیرکشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: این مسئولیت همگانی در قالب رویکرد اجتماعی از دو سال قبل در ایران اجرا و تجارب موفقی را نیز به همراه داشته است، اما موفقیت این رویکرد در گرو مشارکت آحاد جامعه است، حرکتی از سوی مردم برای مردم، حرکتی که باید از خانواده‌ها آغاز و با مشارکت جوامع مدنی، رسانه‌ها، سازمان‌های فرهنگی، هنری، ورزشی و صنوف مختلف خصوصاً از سوی خیرین تکمیل شود. 
 
رحمانی‌فضلی در ادامه تصریح کرد: شعار امسال سازمان ملل با تأکید بر هنر خوب گوش کردن، خصوصاً از سوی والدین نسبت به فرزندان برگرفته از شیوه تربیت موفقی است که در نقاط مختلف جهان در عرصه توانمندسازی فرزندان در مقابله با انحرافات اجتماعی تجربه شده است که امیدواریم گسترش این فرهنگ به منزله پیام این نشست در جامعه ما منتشر شود. 

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار