روزنامه لبنانی الاخبار در مطلبی با اشاره به تشدید تحرکات رژیم بحرین علیه مخالفان، آل سعود را در پشت پرده این اقدامات دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه الاخبار در مطلبی با اشاره به اقدام رژیم بحرین در سلب تابعیت آیت الله شیخ عیسی قاسم، روحانی برجسته بحرینی، از رد پای سعودی ها در این موضوع پرده برداشت و نوشت: سعودی ها در چارچوب کشاندن بحرین به سوی فتنه خونین حرکت می کنند؛ آنها این بار یمن و سوریه نشانه نگرفتند بلکه به سراغ بحرین آمده اند.

در این گزارش آمده است: به نظر می رسد که دیدگاه آل سعود به اوضاع در منطقه متفاوت است و سفر محمد بن سلمان به آمریکا سبب نشده است که عربستان سیاست های عاقلانه ای اتخاذ کند بلکه در راستای تنش بیشتر در منطقه حرکت می کند. سعودی ها به ایجاد تغییرات گسترده در دنیا پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دلبسته اند.

الاخبار در ادامه می نویسد: شیخ علی سلمان، دبیر کل جمعیت الوفاق بحرین، قبل از بازداشت خود در یکی از سخنرانی هایش گفت:" خدشه وارد کردن به نام آیت الله قاسم، آینده بحرین را تغییر خواهد داد و ملت قادر به دگرگونی معادله هستد."

شیخ علی سلمان انتظار داشت که بازداشت شود و این در برخی سخنرانی هایش گفته بود، اما تخریب شخصیت  آیت الله قاسم، که مرجع دینی برجسته ای در بحرین محسوب می شود، را پیش بینی نمی کرد.

رژیم بحرین با تحریک سعودی ها، خطوط قرمز را در برابر مخالفان زیر پا گذاشته است و تنها به سلب تابعیت آیت الله عیسی قاسم بسنده نکرده است؛ بلکه خواستار ترک کشور شده است.

الاخبار نوشت: این اقدام تنش آفرین دارای ابعاد مختلفی است.در درجه اول؛ رژیم سعودی از حاکم کنونی بحرین خواسته است که ضربه مهلکی به اعتراضات و قیام مسالمت آمیز مردم بحرین به ویژه پس از بازداشت شیخ علی سلمان و انحلال جمعیت الوفاق، بزند.

این تصمیم هدفش کنار زدن حامیان اقدام مسالمت آمیز و ضامنان حرکت نکردن انتفاضه بحرینی ها به سوی گزینه خشونت آمیز است.

این روزنامه در ادامه نوشت: نمی توان میان آنچه در منامه می گذرد و اقدامات داخل مرزهای عربستان ارتباطی قائل نشد.حاکمان عربستان مخالفان را گردن می زنند؛ کما اینکه با اعدام شیخ نمر النمر و بازداشت شیخ حسن راضی، نشان دادند که تحمل هیچ مخالفتی را ندارند.

در بُعد خارجی، رژیم آل سعود به دنبال رساندن  این پیام بود، که سعودی ها هیچ دری برای حل و فصل در پرونده های بحرانی منطقه باز نمی کنند بلکه برعکس به دنبال ملتهب کردن پرونده ها هستند. سعودی ها پس از حادثه منا درحدود 9 ماه قبل به جای اعتراف به اشتباه، به هجمه گسترده علیه ایران پرداختند.

در یمن، آل سعود تصمیم به نابودی این کشور گرفته است و به مخالفان خود اجازه مشارکت در قدرت در یمن را نمی دهد. در سوریه با هر راهکار سیاسی مخالفت می کنند. در عراق آل سعود ترجیح می دهد که داعش در غرب عراقی باقی بماند اما دشمنان سعودی آن را آزاد نکنند.

الاخبار در ادامه با اشاره به محدودیت هایی که اخیرا رژیم بحرین برای آیت الله عیسی قاسم ایجاد کرده بود، هدف رژیم را ممانعت شخصیت های دینی از اقدامات سیاسی می داند و اینکه بر روند قیام مردم بحرین تاثیر بگذارد.




انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۰۱ تير ۱۳۹۵
خدا رو شکر.خدا کنه یه امام خمینی دیگه ایندفعه تو بحرین قیام کنه
آخرین اخبار