جرج سوروس در یادداشتی نوشت همه‌پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، بر اقتصاد و ارزش پول این کشور تاثیر منفی می‌گذارد.

میلیاردر آمریکایی: خروج انگلیس از اتحادیه اروپا موجب کاهش ارزش پوند می‌شودبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ جرج سوروس، میلیاردر یهودی آمریکایی، در یادداشتی که در روزنامه گاردین منتشر شد، نوشت همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، که روز پنجشنبه برگزار می‌شود، باعث کاهش ارزش واحد پولی این کشور خواهد شد. 

وی در این باره گفت کاهش ارزش پوند انگلیس، به مراتب شدید‌تر از سقوط ارزش موسوم به «چهارشنبه سیاه» خواهد بود و اختلال‌های بیشتری را در اقتصاد انگلیس به وجود خواهد آورد. چهارشنبه سیاه به تاریخ شانزدهم سپتامبر سال ۱۹۹۲ اشاره دارد که طی آن روز، دولت انگلیس مجبور شد پوند را از ساز و کار نرخ برابری ارز اروپا خارج کند. 

این میلیاردر آمریکایی در این باره اعلام کرد در صورت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، ارزش پوند انگلیس دست کم ۱۵ درصد کاهش پیدا خواهد کرد و این کاهش ارزش، احتمالا بیش از ۲۰ درصد خواهد بود. وی پیش بینی کرد در این شرایط، نرخ برابری پوند به کمتر از یک و ۱۵ صدم دلار کاهش پیدا کند. این نرخ اکنون برابر با یک و ۴۶ صدم دلار است. 

سوروس نوشت: «ارزش پوند به شدت سقوط خواهد کرد. این حادثه همچنین تاثیری شدید و عمیق بر بازارهای مالی، سرمایه گذاری، بهای کالا‌ها و همچنین بازار اشتغال خواهد داشت.» 

وی همچنین پیش بینی کرد بانک مرکزی انگلیس پس از همه پرسی خروج این کشور از اتحادیه اروپا، نرخ سود خود را کاهش نخواهد داد، و ابزارهای سیاست گذاری مالی اندکی را در دست خواهد داشت تا بدان وسیله، با تورم یا سقوط ارزش مسکن در این کشور مقابله کند. 

میلیارد آمریکایی همچنین به کسری بودجه «بسیار زیاد» در حساب‌های تجاری انگلیس اشاره کرد و گفت کاهش ارزش پوند پس از همه پرسی، احتمالا باعث تقویت تولید در این کشور نخواهد شد، زیرا وضع تجارت بسیار غیر قطعی خواهد بود و کسی اقدام به سرمایه گذاری جدید یا استخدام نیروی کار نخواهد کرد. 

سوروس همچنین پیش بینی کرد دلالان از این اوضاع انگلیس، بهره برداری خواهند کرد. وی افزود: «همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، برخی افراد را بسیار ثروتمند، اما بیشتر رای دهندگان را شدیدا فقیر خواهد کرد.»



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار