یک روزنامه انگلیسی در گزارشی نسبت به پیامدهای منفی خروج احتمالی این کشور از اتحادیه اروپا هشدار داد.

گاردین: برکسیت انگلیسی‌ها را به منفورترین ملت جهان تبدیل خواهد کردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه انگلیسی گاردین با انتشار گزارشی درخصوص برکسیت در پایگاه اینترنتی خود نوشت: «دونالد توسک،» رئیس شورای اروپا، درباره پیامدهای برکسیت هشدار داد و گفت: اتحادیه اروپا در آستانه فروپاشی قرار دارد. اظهارات توسک شاید صریح‌ترین اعتراف یکی از بلندپایه‌ترین مقامات این اتحادیه درخصوص برکسیت باشد. 

رئیس‌ شورای اروپا همچنین به شکست پروژه اروپایی اذعان کرد و گفت: وسواس و تعجیل درخصوص پیاده کردن طرح ادغام کلی و فوری کشورهای اروپایی باعث شد شهروندان عادی این قاره را که مخالف تشکیل چنین اتحادیه‌ایی بودند فراموش کنیم. توسک با این اظهارات رویای آرمان‌شهری به نام اتحادیه اروپا را به کلی زیر سؤال برد. 

در ادامه این گزارش آمده است: ایده تشکیل اتحادیه اروپا در دوران جنگ جهانی دوم شکل گرفت. طرفداران برکسیت معتقدند طرح تشکیل چنین نهادی میراث به جا مانده از ناپلئون و هیتلر است. این در حالی است که حامیان اتحادیه اروپا می‌گویند این نهاد اروپایی به گونه‌ای از وقوع جنگ جهانی سوم جلوگیری کرده است. 

نگارنده متن سپس با اشاره به اینکه انگلیس در شکل‌گیری اتحادیه اروپا نقش مهمی نداشته است، می‌افزاید: «ژان مونه،» اقتصاددان سیاسی و دیپلمات فرانسوی، از پیشگامان تشکیل این اتحادیه بود. 
بسیاری مونه را معمار اصلی و مؤسس اتحادیه اروپا می‌دانند. وی که تحصیلات دانشگاهی نیز نداشت، هرگز به عنوان رئیس اتحادیه انتخاب نشد. با این وجود، مونه مهم‌ترین بازیگردان پشت‌صحنه در تاریخ مدرن محسوب می‌شود.  

در پایان این گزارش آمده است: بسیار واضح است که اتحادیه اروپا نتوانسته است به اهداف بنیان‌گذارانش جامه عمل بپوشاند. طبق اذعان توسک، این اتحادیه در آینده نیز نخواهد توانست رویای آرمان‌شهر طرفداران این نهاد اروپایی را تحقق بخشد. با این وجود، علی‌رغم تمامی مشکلات و کاستی‌ها، هر اقدامی که در جهت نابودی این اتحادیه صورت بگیرد، توجیه‌پذیر نیست. مهم نیست آیا از طرفداران اتحادیه اروپا باشیم و یا از مخالفان آن. یک نکته مسلم است: برکسیت –که به احتمال زیاد، از هم‌پاشیدگی این نهاد اروپایی را بدنبال خواهد داشت- باعث نفرت اروپا و جهان از مردم انگلیس خواهد شد.    


مردم انگلیس قرار است پنج‌شنبه هفته جاری (سوم تیرماه) در همه‌پرسی خروج از اتحادیه اروپا شرکت کنند.  



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار