شهید چمران در سال 1311 در خانواده ای ساوه ای در خیابان پانزده خرداد تهران متولد شد.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک ، دکتر چمران سال ۱۳۳۲ با رتبه ۱۵ در رشته الکترومکانیک دانشکده فنی دانشگاه تهران پذیرفته شد.

وی در تمام دوران تحصیل شاگرد اول بود و از استاد سخت گیر خود مهدی بازرگان نمره بیست و دو را در درس ترمودینامیک دریافت کرد.

در درس‌های آن روز رایانه آنالوگ، جزو مهم‌ترین و سخت‌ترین درس‌ها بود که چمران از آن هم نمره ۲۰ گرفت و در میان دانشجویان، پیشرو بود.

سپس با دریافت بورس تحصیلی به دانشگاه تگزاس آمریکا رفت و با وجود عدم تسلط به زبان انگلیسی در سال نخست ، در این رشته به عنوان دانشجوی ممتاز، درجه کارشناسی ارشد را کسب نمود.

سپس برای اخذ درجه دکتری در رشته پلاسما فیزیک به دانشگاه برکلی ایالت کالیفرنیا رفت و در آنجا نیز درخشید به گونه‌ای که پایان‌نامه او مرجع بسیاری از مقالات علمی دانش روز در زمینه پلاسما فیزیک شد.

دکتر چمران پس از تحصیل در ایران و آمریکا به لبنان و سپس ایران بازگشت .

فرزند متدین و دانشمند ساوجی با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران همة تلاش خود را صرف تربیت اولین گروه‏های پاسداران انقلاب کرد و در ردهای بالا خدمت نمود .

این مجاهد خستگی ناپذیر با قدرت ایمان و ارادة آهینن و شجاعت و فداکاری توانست مناقشه پاوه که از نگرانی های سران انقلاب بود را سامان دهد .

شهید چمران با شروع جنگ تحمیلی در سال 59 ، به اهواز رفت و ستاد جنگ‌ های نامنظم را بنیان‌گذاری کرد.

از دیگر کارهای مهم این شهید بزرگوار ایجاد هماهنگی بین نیروهای ارتش ، سپاه و نیروهای داوطلب مردمی بود که در منطقه حضور داشتند.

شهید دکتر مصطفی چمران در ۳۱ خرداد ماه ۱۳۶۰ در مسیر دهلاویه به سوسنگرد در لباس رزم و در دفاع از میهن بر اثر اصابت ترکش خمپاره دشمن متجاوز به دیار معبود شتافت و به گفته خود ، مرگ را در آغوش کشید و جاودانه شد.

انتهای پیام/ ف

برچسب ها: اراک ، دکتر ، چمران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.