به گزارش خبرنگار
حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدرضا درویشی در ابتدای این نشست که یکشنبه سی ام خرداد ماه با حضور تعدادی از اهالی رسانه در محل کافه نزدیک تهران برگزار شد، با اشاره به دلایل عدم حضور خود در این دوره بیان کرد: به علت مشغله فراوانی که در حوزه موسیقی و تداخل مسئولیت های شخصی خود در امر آهنگسازی و تحقیقات موسیقی دارم و همچنین ایمان باطنی و قوی خودم به جوان ها به ویژه موسیقیدان های جوان و البته اصل تقسیم کار و سپردن امور به دست متخصصان عالی تر و جوان تر، خانم دکتر مریم قره سو را به عنوان دبیر علمی سومین فستیوال موسیقی نواحی آینه دار معرفی می کنم و بنده از این پس به عنوان مشاور کل جشنواره و مشاور ستون اصلی جشنواره یعنی جناب علی مغازه ای در خدمت شما خواهم بود.
وی ادامه داد: خانم قره سو از شاگردان قدیمی بنده در سال های دور هستند که امروز استاد من شده اند و بسیار خوشحالم که این دوره از فستیوال با مدیریت احسان رسول اف و مدیریت هنری و اجرایی علی مغازه ای و حضور خانم قره سو می تواند به عنوان یکی از مهم ترین رویدادهای موسیقی کشور که توسط بخش خصوصی اجرا می شود به مردم معرفی شود. به طور حتم از نظر من این فستیوال مهم ترین و بهترین فستیوال موسیقی در کشور پیش و پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که توسط بخش خصوصی برگزار می شود.
این پژوهشگر صاحب نام عرصه موسیقی نواحی افزود: بنده در چند دوره دبیری جشنواره موسیقی نواحی کرمان را به عهده داشتم اما متاسفانه بعد از مدتی دیدم که همه چیز درهم و برهم شد و فضا را به سمتی هدایت کرد که من از دبیری این جشنواره دولتی انصراف دهم. من حتم دارم که دوره های که بنده به عنوان دبیر جشنواره حضور داشتم همه چیز در حد توان به بهترین شکل ممکن برگزار شد و فضای کار در یک سطحی قرار داشت که من نمی توانستم زیر آن سطح باقی بمانم اما وقتی دیدم فضای موجود زیر سطحی است که من به آن اهمیت دادم، از دبیری این رویداد انصراف دادم. اما حالا که می بینم فضای کار در فستیوال موسیقی نواحی آینه دار به گونه ای است که همه چیز مبتنی بر ارائه کار با کیفیت است بنابراین نهایت تلاش خود را انجام دادم که در این رویداد هنری همه چیز به بهترین شکل اجرا شود.
درویشی در ادامه صحبت های خود با انتقاد از جشنواره های دولتی موسیقی نواحی تصریح کرد: چندی پیش بنده به عنوان مدیر بخش موسیقی نواحی جشنواره موسیقی جوان معرفی شدم اما همان طور که می بینید تا به امروز که من با شما صحبت می کنم، هیچ خبری از این جشنواره نیست و من از شما اهالی رسانه می خواهم بروید و به داد این جشنواره برسید که سرش به زیر آب رفته است. البته باید به این نکته هم اشاره کنم که دولت تنها نباید پیگیر ماجراهای مربوط به جشنواره موسیقی جوان باشد چرا که آنها انگیزه می خواهند، انگیزه هم به دست نمی آید مگر با فراهم شدن پول و امکانات بودجهای. که متاسفانه به نظر می آید در این برهه نقطه ضعفهای زیادی وجود دارد.
مشاور عالی سومین فستیوال موسیقی نواحی آینه دار گفت: سوال من این است که چرا مسئولان دیگر به جشنواره هایی چون موسیقی جوان اهمیت نمی دهند؟ چرا هرچه من به آنها نامه می دهم کسی پاسخگوی من نیست؟ چرا وقتی در برخی از رسانه ها مصاحبه های چند ساعته می کنم این مصاحبه ها منتشر نمی شود؟ اینها فقط بخشی از مشکلات موجود در موسیقی نواحی است که بارها به آن اشاره کرده ام اما کسی به حرف ها گوش نمی کند. به هر حال امروز بسیار خوشحالم که فستیوال موسیقی نواحی آینه دار به عنوان یک فستیوال مرتبط با بخش خصوصی این چنین عملکرد خوبی داشته و توانسته میان اهالی و علاقه مندان موسیقی نواحی مورد توجه قرار بگیرد.
علی مغازه ای مدیر هنری و اجرایی سومین فستیوال موسیقی نواحی آینه دار نیز در این نشست بیان کرد: زمستان سال گذشته بود که با آقای درویشی پیرامون نحوه برگزاری سومین فستیوال موسیقی نواحی آینه دار مذاکراتی را انجام دادیم و بنده با توجه به مواردی که آقای درویشی درباره عدم حضورشان اینجا مطرح کردند، خانم دکتر قره سو را برای دبیری علمی فستیوال پیشنهاد دادم که با توجه به ارتباط حرفه ای و کاری که استاد درویشی با این پژوهشگر موسیقی نواحی داشت با کمال میل پذیرفت که در این دوره ما در خدمت خانم قره سو باشیم. گرچه همه ما می دانیم استاد درویشی بزرگ همه ما در عرصه موسیقی نواحی هستند که ما همواره از راهنمایی ها و مشاوره ایشان استفاده کافی را خواهیم برد.
مدیر هنری و اجرایی سومین فستیوال موسیقی نواحی آینه دار در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: رویکرد اصلی ما در دوره سوم فستیوال موسیقی نواحی آینه دار توجه و تمرکز به حوزه موسیقی منطقه زاگرس میانی از جمله استان های ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، ایل قشقایی و بخش هایی از استان فارس است که به طور حتم در این زمینه برنامه های جالب توجهی را تدارک دیده ایم که در نشست رسانه ای فستیوال اعلام رسمی خواهد شد.
مریم قره سو دبیر علمی سومین فستیوال موسیقی نواحی آینه دار نیز در این نشست خبری با تقدیر از محمدرضا درویشی برای همراهی با این دوره از فستیوال توضیح داد: موسیقی نواحی ایران در وضعیت بحرانی به سر می برد و از آنجا که فرهنگ بخشی از هویت ماست، بنابراین باید دنبال راه هایی باشیم که بتوانیم با موسیقی نواحی بخش هویتی خود را حفظ کنیم و به اعتقاد من فستیوال موسیقی نواحی آینه دار می تواند یکی از بهترین راه ها برای حفظ این هویت باشد. فستیوال موسیقی نواحی آینه دار تلاش می کند به بهترین شکل ممکن موسیقی نواحی را به مخاطبان معرفی کند که در این راه هدف مندی تخصصی، برنامه ریزی دراز مدت و پایبندی به اصالت و حرمت بزرگان این عرصه از جمله اهداف عالی ماست و من امیدوارم بتوانم این اهداف را دنبال کنم.
وی ادامه داد: یکی از ویژگیهای فستیوال موسیقی نواحی آینه دار نحوه انتخاب آثار برای حضور در بخش نهایی است که جناب علی مغازه ای در هر دوره با سفر به مناطق مورد نظر جشنواره کارها را می بیند و بعد نسبت به انتخاب آنها اقدام می کند.
دبیر علمی سومین فستیوال موسیقی نواحی آینه دار بیان کرد: به طور حتم برای برگزاری سومین فستیوال موسیقی نواحی آینه دار خبرهای خوبی داریم که در فرصت برگزاری نشست رسانه ای بعدی جزییات برنامه ها را اعلام خواهیم کرد.
براساس این گزارش در پایان این نشست از طرف ستاد برگزاری سومین فستیوال موسیقی نواحی آینه دار قیچک سیستانی به استاد محمد رضا درویشی اهدا شد.
انتهای پیام/