اهالی بغلان، از فساد گسترده در روند استخدام معلمین در ریاست معارف این ولایت شکایت نموده مى‌گویند که پست‌هاى معلمى، تا هشتاد هزار افغانى به فروش مى رسد.

بست هاى معلمى در بغلان تا ٨٠ هزار افغانى فروخته می شود
به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، پست های معلمان در ولایت بغلان تا هشتاد هزار افغانی به فروش رسیده است.

نوریه اهل ولایت بغلان، سه سال میشود که از رشته ادبیات پوهنتون این ولایت فارغ گردیده؛ اما تاکنون نتوانسته به حیث معلم وظیفه پیدا کند.

او میگوید که باوجود چند بار مراجعه  به ریاست معارف، نتوانسته موافقه براى استخدام در بست معلمى را به دست آورد.

نوریه ادعا میکند که شمارى از افرادى که از بخش تربیه معلم (تحصیلات نیمه عالى) فارغ شده اند، با پرداخت پول توانستند بعنوان معلم مقررشوند.

وى گفت: "در استخدام  معلمین مکاتب بغلان فساد وجود دارد؛ تا هشتاد هزار افغانى نتى و یا واسطه بالا نداشته باشى بعنوان معلم مقرر نمیشوى.”

یکتن از معلمین که خواست نامش گرفته نشود گفت: "شش ما قبل در یکی از مکاتب شهر پلخمری به صفت معلم مقرر شدم ک در تقرری ام، بیش از هشتاد هزار افغانی مصرف کردم؛ از مدیر مکتب گرفته تا کارمندان  ریاست معارف پول مى گیرن.”

وى افزود که بست هاى معلمى، به فروش مى رسد و تازمانیکه کسى پول ندهد، نمیتواند به حیث معلم مقرر شود.

با این حال  مسوولان ریاست معارف ولایت بغلان، موجودیت فساد ادارى دراین ریاست را تایید مى کند.

غلام محی الدین پیکان حیدری که ازیک هفته به اینسو به حیث رییس معارف این ولایت مقرر شده، گفت که از آغاز کارش در بخش های مختلف هیئت موظف نموده تا تمامى مشکلات و نیازمندى هاى معارف این ولایت را شناسایى نمایند و پس ازآن، براى حل آن اقدام خواهدکرد.

وى افزود: "من هم اطلاعات به دست آوردیم که در ریاست معارف ولایت بغلان فساد اداری، کارشکنی، سوء استفاده از صلاحیت های کارى وجود دارد.”

وى تایید کرد که یکتعداد از کارمندان ریاست معارف، متهم به اختلاس و رشوه ستانى اند واسنادى درزمینه جمع آورى گردیده  که تا چند روز آینده، غرض پیگیرى به څارنوالى محول مى گردد.

پیکان گفت که وى در شرایطى مسوولیت ریاست معارف بغلان را بردوش گرفته است که حدود ۴٩ درصد شاگردان معارف این ولایت، در فضاى باز تدریس میشوند و حدودى نصفى از مکاتب موجود دراین ولایت فاقد تعمیر مى باشد.

از سویی هم تعدادى از خانواده هادر ولسوالی های خوست فرنگ، اندراب ها از نبود کتاب هاى درسى شکایت داشته مى گویند که بیشتراز سه ماه از آغاز سال تعلیمى مى گذرد؛ اما تاکنون ریاست معارف کتاب هاى درسى را براى شاگردان توزیع نکرده است .

شاه محمد یکتن از باشندگان ولسوالی خوست فرنگ ولایت بغلان گفت: "از فامیل من شش طفل به مکتب میروند؛ اما مکتب برای شان کتاب نداده، هر زمانیکه به مکتب مراجعه میکنم میگویند که ریاست معارف ولایت، کتاب هارا روان نکرده است.”

موصوف افزود که کتاب درسى در ریاست معارف موجود است؛ اما نمیداند که چرا به شاگردان توزیع نمی شود .

رییس معارف ولایت بغلان تایید کرد که برخى استادان و شاگردان دراین ولایت، از نبود کتاب و صنف درسى  رنج مى برند.

وى گفت: "باوجود میلیون ها دالر کمکهاى خارجى، هنوزهم شمارى مکاتب بغلان از تجهیزات ناچیز برخورداراند.”

این مقام بلند پایه معارف بغلان وعده سپرد که رفع این چنین مشکلات جدى درمعارف آن ولایت را در اولویت کارى خود قراردهد .

رشد نوشت: که در ولایت بغلان، بیش از ۵٣٠مکتب وجود دارد که از این جمله ٨ مکتب در ولسوالى تاله وبرفک، و٧ مکتب در نواحى شهر پلخمرى به دلیل ناامنى ها مسدود مى باشد و حدود یک میلیون و یکصدهزار متعلم دختر و پسر، مصروف فراگیرى آموزش مى باشند.

انتهای پیام/

برچسب ها: افغانستان ، بغلان ، معلمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار