وی ادامه داد: در این زیرنظام مباحثی در خصوص کلیات مسائل مربوط به فضا و تجهیزات مدارس مطرح شده که در ساخت و ساز فضاهای آموزشی بسیار کمک کننده است.
معاون شورای عالی آموزش و پرورش عنوان کرد: هویت مدرسه، شرایط اقلیمی، بحث محیط زیست و مواردی از این شکل در این زیرنظام مورد توجه قرار می گیرد.
عابدینی با بیان اینکه مدرسه براساس این زیرنظام با شرایط بومی شده و در آن مسائل زیست محیطی و صرفه جویی در منابع لحاظ می شود.
وی بیان کرد: برخی از وظایفی که در این زیرنظام مورد توجه قرار گرفته شامل مکان یابی صحیح برای امر تعلیم و تربیت، فضای مناسب، ایمن و کارکردهای اقلیمی فنی و اقتصادی مدارس است.
معاون شواری عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مدارس باید هویت مشخصی داشته باشند، اظهار کرد: مدارس ما باید در حین ساخت و ساز از لحاظ جنبه های معماری و شهرسازی مورد توجه قرار گیرد و شناسنامه دار شوند تا مشخص شود این بنا مربوط به چه دوره ای است.
عابدینی یادآور شد: برای تأمین لوازم و تجهیزات باید نگاه جامعی داشته باشیم و فناوری ها براساس ساحت های تعلیم و تربیت پیش بینی شود.
وی گفت: از دیگر مواردی که در این زیرنظام به آن اشاره شده ابعاد مدرسه است در واقع براساس این زیرنظام تنها کلاس درس را فضای یادگیری به حساب نمیآوریم و به طور کلی محیط مدرسه برای تعلیم و تربیت در نظر گرفته می شود یعنی انحصار یادگیری فقط در کلاس درس نیست.
عابدینی اظهار کرد: بایستی نگاه تفکیکی به سمت مسائل فرآیندی و ساخت مجتمع آموزشی متمرکز شود و مدارس در مجتمع های آموزشی فعالیت کنند.
معاون شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به چشم انداز این زیرنظام در افق 1404 عنوان کرد: در این چشم انداز متناسب با ساحت های شش گانه ساخت بنا انجام می شود و در این راستا باید مطابق با استانداردهای بین المللی فعالیت های شکل گیرد.
وی بیان کرد: محیط ایمن، شادابی و نشاط برای دانش آموزان از مواردی است که باید در ساخت مدارس به آن توجه شود و در این راستا سرانه کلاس ها در هر مقطع نیز بررسی مجدد شده و شاهد افزایش سرانه فضای آموزشی هستیم.
عابدینی بیان کرد: با توجه به اقتضائات و تحولات جمعیتی توسعه مدارس مورد توجه قرار می گیرد و در این راه باید مشارکت سایر نهادهای مربوطه نیز جلب شود.
وی دیگر موارد مورد توجه را تعداد کلاس ها در مدرسه دانست و گفت: در ساخت مدارس در شهرها باید برای هر دوره تحصیلی حداقل 2 کلاس در هر پایه وجود داشته باشد یعنی اگر مدارس در هر مقطع را 3 ساله در نظر بگیریم حتماً بایستی 6 کلاس در مدرسه وجود داشته باشد.
انتهای پیام/