ماه مبارک رمضان از حال و هوای ویژه برخوردار است و رفتار و منش افراد در این ماه به شدت تغییر می‌کند.

حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هرساله با آغاز ماه مبارک رمضان تولیدات ویژه‌ای از سوی برنامه‌سازان تلویزیونی برای مخاطب تدارک دیده می‌شود. این برنامه‌ها ضمن داشتن شرایط تولید متفاوت‌تر، باید اجرای دیدنی و جذاب را نیز به همراه داشته باشند.

به همین بهانه با عبدالله روا مجری جوان تلویزیون که در حال حاضر اجرای برنامه «شیدایی» در شبکه دو سیما را برعهده دارد، گفتگویی داشته‌ایم. او نیز برایمان از سختی‌های کار اجرا گفته است. متن زیر ماحصل گفتگوی ماست:


* اجرا در تلویزیون بدون شک ویژگی‌ها و خصوصیات بارزی را می‌طلبد. شما این ویژگی‌ها را چطور تعریف می‌کنید؟

اجرا از ویژگی‌های بسیاری برخوردار است که هر شخص با تلاش و کوشش خود می‌تواند به آن برسد و من هم این مسیر را پله پله طی کردم و با اجراهای گوناگون توانستم تجربه کسب کنم، اجراهای امروز نسبت به گذشته تغییر کرده و مردم در حال حاضر انتظار دارند که به جای اینکه روبروی آن ها قرار بگیریم، در کنارشان باشیم و با زبان خودشان با آن ها صحبت کنیم.


* در ایام ماه مبارک رمضان و در مناسبت‌های مختلف این طور به نظر می رسد که شیوه و نحوه اجرا متفاوت‌تر از دیگر زمان‌هاست، حتی این تغییر در رفتار و طرز بیان یک مجری هم دیده می شود. شما تا چه اندازه به این اصول پایبند هستید و آن را در کار اجرا پیاده می کنید؟

ماه مبارک رمضان از حال و هوای ویژه برخوردار است و رفتار و منش افراد در این ماه به شدت تغییر می‌کند. همچنین در برنامه‌های تلویزیونی هم شاهد تولیدات و رویکردهای متفاوتی هستیم که برنامه‌های تاثیرگذاری را به تصویر می کشد. این ماه حس متفاوتی به من می‌دهد و هرگز قبل از اجرا به فکر شکل و  شیوه آن نیستم؛ چون آن فضا در روح و جسم من نهادینه و در زمان اجرا به خودی خود به تصویر کشیده می شود. همه چیز در اجرا به حال و هوای دل بستگی دارد.


* تولید برنامه‌های مناسبتی شکل و شمایل خاصی دارد. آیا چنین برنامه‌هایی اجرای دشواری دارد؟

دشواری‌هایی که می‌توان به آن اشاره کرد تنها به زمان تولید بر می‌گردد که همیشه چنین برنامه‌هایی در دقیقه نود شکل می‌گیرد و همه باید با یک محدودیت زمانی دست به دست هم دهند تا یک برنامه به درستی روی آنتن رود، اما چیزی که در این موقعیت به کمک من آمد اجرا در دیگر برنامه های مناسبتی در این ایام بود  که توانستم به خوبی به چنین اجراهایی مسلط شوم و به خوبی از عهده آن برآیم.


* در حال حاضر «شیدایی» را روی آنتن شبکه دو دارید. این برنامه چگونه شکل گرفت و یک برنامه مناسبتی از چه ویژگی هایی باید برخوردار باشد تا بتواند نگاه مخاطبان را به خود جلب کند؟

«شیدایی» یک ماه قبل از شروع ماه مبارک رمضان شکل گرفت و گروه با تمام وجودشان برای تولید آن تلاش کردند تا برنامه خوب و قابل تاملی را روی آنتن ببرند. حتی میان برنامه‌هایی را از کشور اوکراین و روسیه داریم که همکارانمان با وجود همان زمان اندک، برای تهیه آن به خارج از کشور رفتند تا بتوانند موضوعات خوبی را برای مخاطبانشان تهیه کنند. برنامه های مناسبتی شرایط سختی دارد و با توجه به اینکه همیشه چنین تولیداتی با سرعت تهیه می شود از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند اما  معتقدم که برنامه‌های مناسبتی را هیچگاه نباید با یکدیگر مقایسه کرد؛ چون شرایط تولید یکسانی نداشتند و نمی‌توانند کیفیت یک برنامه‌ای که یکسال زمان برای تولید برنامه صرف کردند را داشته باشند اما این برنامه با وجود سرعتی که در تولید داشت، توانسته به خوبی در کنار دیگر برنامه‌ها سرش را بالا بگیرد.


* یک مجری باید نسبت به واژگان تسلط و دایره لغات گسترده‌ای داشته باشد. این امر چقدر در اجرای شما نقش دارد؟

من همیشه بدون طمع مشغول کتاب خواندن شدم؛ یعنی به این شکل نبوده که بخواهم تنها برای اجرای برنامه‌ای مطالعه کنم. همیشه معتقدم که سوالات باید از درون انسان و خاطراتش تراوش کند تا مهمان برنامه بتواند با مجری همذات‌پنداری کرده و به خوبی به سوالات پاسخ دهد.


* با مهمان برنامه چند روز قبل از برنامه دیدار دارید تا بتوانید با توجه به اخلاق و روحیاتش با او به گفتگو بپردازید؟

متاسفانه به دلیل کمبود وقت، زمان زیادی برای آشنایی با مهمان برنامه ندارم و گاهی تنها هفت دقیقه قبل از اجرا با مهمان به گفتگو پرداختم و حتی گاهی به دلیل تغییر برنامه مهمان را در زمان اجرا دیدم و این‌ها شرایط سختی را برایم مهیا کرده که اگر تجربه شناخت اجراهای قبل را نداشتم، نمی توانستم برنامه را مدیریت کنم.


* دکور برنامه چقدر می‌تواند روی اجرا و محوریت برنامه تاثیر بگذارد؟

هیچگاه تصور نمی‌کردم یک دکور بتواند تاثیر بسزایی در رویکرد برنامه داشته باشد اما به دلیل اینکه مخاطب ما را در مدیوم تلویزیون می بیند، به شدت با دکور برنامه ارتباط برقرار می کند و ما اگر در ایجاد این دکور سهل انگاری کنیم، مخاطب خودمان را از دست خواهیم داد، برهمین اساس طراحان دکور با وسواس بسیار و در مدت زمان کمی این دکور زیبا را برای برنامه در نظر گرفتند تا همخوانی خوبی با موضوعات برنامه داشته باشد که خداروشکر تا به امروز توانسته مورد توجه مخاطبان قرار گیرد.


* بازخورد مردم تا به امروز نسبت به «شیدایی» چگونه بوده است؟

با وجود بازی‌های جام ملت‌های اروپا، خداروشکر مخاطبان بسیاری داریم که به خوبی با برنامه ارتباط برقرار کردند و همیشه شاهد پیام‌هایشان در برنامه هستیم. امیدوارم تا پایان ماه مبارک رمضان بتوانیم تمام قد در خدمت مردم خوب کشورمان باشیم و بهترین‌ها را برای آن ها به تصویر بکشیم.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار