مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای استان همدان گفت: استان همدان سالانه با 250 میلیون متر مکعب کسری مخزن منابع آب زیر زمینی مواجه است.

مخازن تامین آب آشامیدنی همدان سالانه 250 میلیون متر مکعبی کسری آب دارند

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ مرتضی عزالدین افزود: در حدود 20 سال گذشته ما با 5 میلیارد متر مکعب کسری مخزن رو به رو شدیم.


وی با بیان اینکه طی برنامه ششم توسعه باید سطح آب‌های زیرزمینی ثابت نگاه داشته شود، تصریح کرد: یعنی سالانه به دلیل برداشت بی‌رویه، آب یک متر عمودی افت می‌کرد، بنابراین به دنبال ثابت نگاه داشتن آن هستیم تا در طی برنامه پنج ساله ششم توسعه، کسری مخزن صورت نگیرد.

مدیرعامل شرکت آب‎منطقه‌ای استان با بیان اینکه اعتبارات خوبی برای طرح تعادل‌بخشی در نظر گرفته شده است، گفت: به دنبال این هستیم که طی برنامه 20 ساله بیش از 52 درصد دشت‌های کشور که ممنوعه شدند به حالت اول بازگردند.

وی با اشاره به اینکه در شورای حفاظت استان مباحث مختلف آبی مطرح می‌شود، اظهار کرد: یکی از تکالیف سازمان جهاد کشاورزی، ارائه برنامه برای تغییر الگوی کشت است زیرا بیش از90 درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌‎شود.

مدیرعامل شرکت آب‎منطقه‌ای استان با بیان اینکه تمام دغدغه برای صرفه‌جویی در آب‌های زیرزمینی است که اغلب به مصرف کشاورزی می‌رسد، افزود: سازمان جهاد کشاورزی نیز همواره همراه بوده و به دنبال انجام تکالیفش است.

وی با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی در استان همکاری مطلوبی را در اجرای طرح احیاء و تعادل‌بخشی داشته، تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم در مناطق مختلف استان با میزان آبی که تخصیص داده می‌شود، بهره‌وری را افزایش داده و محصولات مناسبی را کشت کنیم.

عزالدین با تأکید بر اینکه میزان مصرف آب در بخش شرب هفت درصد و در بخش صنعت حدود سه درصد است، ادامه داد: بیشتر منابع آبی زیرزمینی به مصرف کشاورزی می‌رسد که به دلیل کمبود بارندگی، برداشت بی‌‎رویه و اضافه برداشت از منابع زیرزمینی سالانه شاهد کسری مخزن هستیم.

وی با اشاره به اینکه میزان آب ورودی به زمین باید با میزان برداشت یکسان باشد، خاطرنشان کرد: متأسفانه طی چند سال گذشته با غفلتی که در کل کشور رخ داده، برداشت‌ها بیشتر از ورودی بوده و به همین دلایل با کاهش مخزن‌ها مواجه شدیم.

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای استان همدان با بیان اینکه این کسری‌ها باید جبران شود، گفت: طی سه سال گذشته 1519 حلقه چاه غیر مجاز به طول 60 کیلومتر مسدود شده که طی آن بیش از 150 میلیون متر مکعب آب صرفه جویی شده است.

انتهای پیام/ ا


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار