ماه مبارک رمضان در اردن نیز مانند دیگر کشورهای اسلامی به لحاظ مذهبی، اجتماعی و فرهنگی از ما‌ه‌های دیگر ممتاز است.

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، ماه مبارک رمضان، از سال‌های دور تاكنون، در میان مسلمانان جهان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و مردم کشورهای اسلامی هر یک با آداب و رسوم خاص خود، به استقبال این ماه می‌روند و آن را گرامی می‌دارند.

ماه مبارک رمضان در کشور اردن نیز همچون دیگر کشورهای اسلامی به لحاظ مذهبی، اجتماعی، فرهنگی از ماه‌های دیگر ممتاز است و مسلمانان اردنی نیز آیین‌های خود را در این ماه به اجرا درمی‌آورند.

مسلمانان این کشور با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان به غبارویی و تمیز كردن مساجد و آذین‌بندی خیابان‌ها و محله‌ها می‌پردازند و با روشن کردن فانوس‏هایی با شكل آیاتی از قرآن كریم و یا شكل هلال ماه و ستاره شروع این ماه را جشن می‌گیرند.

مساجد اردن نیز در ماه رمضان پذیرای چشمگیر مردم است و فعالیت‌های جانبی دیگری را در این ماه آغاز می‌کنند. ازجمله فعالیت‌های مساجد در این ایام جمع آوری کمک‌های مردمی و تقسیم آن میان فقرا و برگزاری دوره‌های آموزش احکام و مسائل شرعی است.

صفوف متراکم نمازگزاران نیز در این ایام در مساجد اردن بیش از سایر روزهاست و تعداد زیادی از روزه‌داران ترجیح می‏‌دهند نماز خود را به جماعت بخوانند.

اردنی‌ها در روز و شبهای اين ماه علاوه بر دعاخواندن و شب زنده‌داری، به ديدار خانواده خود و ديگر اقوام می‌روند. آنها صله رحم را از آداب ورسومی می‌دانند كه در اين ايام به آن اهتمام و توجه ويژه‌ای می‌ورزند.

زنان اردنی هم در این ایام به تهیه انواع غذاها، شیرینی‌ها و شربت‌های متنوع می‌پردازند. برنج با گوشت و شير از غذاهای معروف و کنافه، باقلوا و شامی نیز از پرطرفدارترین شیرینی‌های رمضان در اردن است.

از دیگر رسوم جالب مردم اردن در ماه پر فضیلت رمضان، آتش‌بازی در هنگام افطار است. در این ماه، شهرداری‌ها با شلیک توپ مردم را از وقت افطار آگاه می‌سازند. قهوه‌خانه‌های این کشور نیز از جمله مکان‌هایی است که در این ایام جلوه خاصی به خود می‌گیرد و مردم شب‌های رمضان را در کنار هم سپری می‌کنند. 

یکی دیگر از سنت های رمضان در اردن، جمع آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی به منظور کمک به نیازمندان است. براساس اعلام نهادهای خیریه اردن، میزان کمک شهروندان اردنی به مستمندان و نیازمندان در این ماه به طور چشمگیری رشد پیدا می‌کند.

لازم به ذکر است که اردن کشوری است که با سوریه‌، عراق، عربستان و فلسطین همسایه و جمعیت آن حدود 8/5 میلیون نفر است که اکثریت آنها مسلمان هستند. اغلب جمعیت اردن از نسل اعراب بدوی هستند یا اصلیت قومی نژادی دارند كه 40% جمعیت اردن را به خود اختصاص می‌دهد.

از سوی دیگر 55% جمعیت اردن نیز از اصل و تبار فلسطینی هستند كه بیشترشان پس از جنگ اعراب و اسرائیل در سال‏های 1948 و 1967 به عنوان پناهنده به اردن وارد شده و در آنجا تابعیت اردن را پذیرفته‌اند.


رمضان در اردن


رمضان در اردن


رمضان در اردن


رمضان در اردن


رمضان در اردن


رمضان در اردن


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
سخنرانی بینظیر ملک عبدالله پادشاه اردن در باره اسلام در پارلمان اروپا رو چرا هیچ یک از رسانه های ایرانی منتشر نکردند ؟؟؟ شما جماعت چقدر عداوت و کینه دارید ؟؟؟
آخرین اخبار