مردم استان های جنوب غربی کشور با انتشار کامنت هایی از رییس سازمان محیط زیست برای حل مشکل ریزگردها درخواست کمک کردند.

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ معصومه ابتکار رییس سازمان محیط زیست ضمن انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود از برخی دلایل ورود ریزگردها به داخل کشور گفت.

معصومه ابتکار

ابتکار در این پست نوشت: با ابراز تاسف و همدردی با هموطنان عزیز، منشاء گرد و غباری که از دیروز سطح وسیعی از غرب و جنوب کشور از جمله ایلام، کرمانشاه، لرستان، کردستان و خوزستان را در برگرفته براساس نقشه های آنلاین از عراق می آید. عراق و سوریه و عربستان همواره منشاء طوفان های موسوم به گرد و غبار عربی بوده و پدیده جدیدی نیست، ولی در سال های اخیر به دلیل خشکسالی، افزایش دما و گرمايش زمين و جنگ و مناقش، گرد و غبار چندین برابر شده. ترکیه هم سالهاست با اجرای طرح گاپ و احداث سدهای عظیم مانع ورود آب به سوریه و عراق شد که نقش مهمی در کاهش شدید منابع آب دجله و فرات بازی کرد. 

عراق اكنون بيش از هشت ميليون هكتار وعربستان حدود یازده ميليون هكتار كانون گرد و غبار دارد، و ايران کمتر از سه ميليون هكتار. دولت یازدهم، هم در سطح داخلی و هم بین المللی تلاش کرده که از جمله نتایج آن صدور قطعنامه مقابله با گرد و غبار در مجمع عمومي ملل متحد و تكليف دبيركل براي تهيه گزارش از وضعيت جهان و نیز قطعنامه وزيران محیط زیست در ماه گذشته براي تنظيم اقدامات و ايجاد ساز و كار مالي در مقابله با این پدیده شد که مجددا تاکید می کنم هر دوی این موارد مشخصا با پیگیری های ایران صورت گرفته است.

اکنون وقوع طوفان های گرد و غبار با منشاء خارجی هر بار مستند شده و برای وزارت امور خارجه جهت اقدامات بین المللی ارسال می شود تا توجه مراجع مربوطه به مشکلات ایران جلب شود. در داخل نیز مطالعات شناسایی کانون های گرد و غبار به اتمام رسید و در بسیاری از استان ها عملیات نهالکاری و تثبیت خاک، همچنین آبگیری بخش های عظیمی از تالاب هورالعظیم و احیای تالاب های دیگر آغاز یا اجرا شده است.

اما مهم ترین عامل خاتمه جنگ در عراق و سوریه است تا بشود به تثبیت خاک، نهالکاری و غیره اقدام کرد. در این شرایط برای آن کشورها اولویت های دیگری مطرح است و این قبیل پروژه ها را بر عهده نمی گیرند. سوریه و عراق بر بسیاری از بخش های سرزمینی شان اصلا تسلطی ندارند که اقدامات بیابان زدایی داشته باشند. همین جا لازم است ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدایی که در جنگ با داعش کشته شدند و آرزوی موفقیت برای مدافعین حرم و کسانی که با پدیده شوم و تروریستی داعش و گروههای مشابه آن می جنگند، بگویم مهم ترین نقش را فعلا این سلحشوران بازی می کنند و باید برای سلامتی و پیروزی شان دعا کرد. می توانید به لینک زیر و نقشه های آنلاین بین المللی مراجعه و حرکت گرد و غبار به سمت ایران مشاهده کنید. 

برخی کاربران اینستاگرام هم به دنبال انتشار این مطلب از رییس سازمان محیط زیست درخواست کمک کردند تا هر چه سریعتر موضوع گرد و خاک در استان های غربی و جنوب غربی کشور حل شده و هوای شهرشن تمیز شود.


معصومه ابتکارمعصومه ابتکار


معصومه ابتکارمعصومه ابتکار

معصومه ابتکارمعصومه ابتکار

معصومه ابتکارمعصومه ابتکار





انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار