رئیس اداره محیط زیست کهگیلویه گفت: با بررسی های انجام شده از سوی محیط بانان تاکنون زایمان 70 درصد از بز کوهی منطقه حفاظت شده خائیز در این شهرستان انجام شده است.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ سید قدرت علی پور با اشاره به وجود دو هزار و 500 راس کل و بز در منطقه حفاظت شده خائیز افزود: از این تعداد یک هزار و 500 رأس ماده هستند.

وی اظهارکرد: بدلیل برقراری امنیت و حفظ آرامش درمنطقه حفاظت شده کوه خائیز کهگیلویه، زاد و ولد این گونه جانوری و سایر جانوران با آرامش خاصی صورت می گیرد.

علی پور تصریح کرد: بیشتر زایمان های بز کوهی دو قلو و سه قلو زایی بوده است.

رئیس اداره محیط زیست کهگیلویه افزود: فصل زایمان در منطقه حفاظت شده خائیز رو به اتمام است.

وی کمبود محیط بان را از مهمترین مشکلات منطقه حفاظت شده خائیز عنوان کرد.

علی پور اضافه کرد: در مناطق کوهستانی به ازای هر هزار هکتار و در مناطق دشتی و تپه ماهوری به ازای هر سه هزار هکتار باید یک محیط بان وجود داشته باشد اما منطقه خاییز با این استاندارد فاصله زیادی دارد.

وی بیان کرد: بر اساس سرشماری سالانه حیات وحش، شمار گونه های جانوری منطقه حفاظت شده خائیز یکی از زیستگاه های منحصر بفرد کل و بز کشور از رشد قابل ملاحظه ای برخوردار است.

منطقه حفاظت شده خائیز با مساحتی بالغ بر 33 هزارو 385 هکتار در مصوبه شماره 163 مورخ 23/10/77 شورای عالی حفاظت محیط زیست در ردیف مناطق حفاظت شده کشور قرار گرفت.

پوشش گیاهی منطقه بلوط ( گونه غالب ) بنه ، کلخنگ ، بادام وحشی ، ارژن ، خوشک ، گون ، گیاهان دارویی و گونه هایی از خانواده گندمیان است و گونه های جانوری شامل کل و بز ، گرگ ، کفتار ، شغال ، روباه ، تشی، کاراکال، پلنگ و پرندگانی از جمله کبک ، تیهو ، بحری و دلیجه است.

 
انتهای پیام /ف - س
برچسب ها: زادو ولد ، بز ، خاوئیز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.