به نوشته رویترز، وزارت خزانه‌داری آمریکا با تقاضا‌های متعددی برای تبادلات تجاری با ایران روبرو شده‌است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، مهمترین آژانس دولتی آمریکا که مسئولیت نظارت بر اعمال تحریم‌ها را بر عهده دارد، برای تسهیل در بررسی درخواست‌های کسب و کارهای علاقه‌مند به تبادل تجاری با ایران، پرسنل خود را تقویت کرده‌است.

جان اسمیت، معاون مدیر دفتر نظارت بر داراییهای خارجی در وزارت خزانه‌داری آمریکا، در این خصوص گفت: «از زمان امضای توافق هسته‌ای، این آژانس صدها -- و اگر نگوییم هزاران -- تقاضای مجوز از سوی کسب و کارهای علاقه‌مند به انجام تبادلات تجاری با ایران دریافت کرده‌است. این نهاد باید هر یک از این تقاضا‌ها را برای تطابق آن‌ها با مقررات پیچیده و دارای اشتراک بررسی کند.»

او که در نشستی در واشینگتن سخن می‌گفت، افزود: «ما فشار سنگینی را تحمل می‌کنیم. شاخه صدور مجوز‌مان را به شکلی گسترده تقویت کرده‌ایم. افسران صدور مجوز بیشتری را اضافه کرده‌ایم. ما برای صدور سریعتر مجوز‌ها، یک متصدی جدید صدور مجوز را به این آژانس افزوده‌ایم.»

البته اسمیت به تعداد کارمندان جدید و زمان افزوده شدن آن‌ها به این آژانس اشاره نکرد. به گفته مقامات اسبق، دفتر نظارت بر داراییهای خارجی در وزارت خزانه‌داری آمریکا در پنج سال اخیر حدود 170 تا 200 کارمند داشته‌است. در همین بازه زمانی، این آژانس برنامه‌های جدیدی را برای هدف گرفتن چالش‌های متعددی چون حملات سایبری، دسترسی ایران به موشک‌های بالستیک و اقدامات روسیه در اوکراین ایجاد کرده‌است.

جان اسمیت در ادامه افزود: «ما در محدوده یک آژانس دولتی کوچک که منابع اندکی هم دارد، هر آنچه می‌توانیم انجام می‌دهیم. بسیاری از تقاضا‌ها باید برای دریافت مشورت به سایر آژانسهای آمریکا -- نظیر وزارت خارجه و وزارت بازرگانی -- فرستاده شود. این امر به تأخیر در اتخاذ تصمیم منجر می‌شود. از زمان دریافت تعدادی از این تقاضا‌ها ماه‌ها می‌گذرد و هنوز در حال بررسی هستند. این موارد، تقاضا‌های دشوارتر و پیچیده‌تر هستند که اغلب به مسائلی کلی در حوزه سیاست خارجی و یا مسائلی حقوقی پیچیده مرتبط گره خورده‌اند.»

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که کسب و کارها و وکلا می‌گویند پاسخی که آن‌ها اغلب از این آژانس در خصوص اجازه فعالیت تجاری در ایران دریافت می‌کنند مبهم، غیر الزام‌آور و برای تسهیل اتخاذ سریع تصمیم‌های تجاری، بسیار کُند است. مقامات ایران نیز از بهره‌مند نشدن از تمامی ثمرات این توافق ابراز نارضایتی کرده‌اند. آن‌ها از آمریکا خواسته‌اند برای شفافسازی در روند لغو تحریم‌ها و تشویق امضای قراردادهای تجاری بیشتر، اقدامات گسترده‌تری انجام دهد.

آمریکا تعدادی از تحریم‌های ایران را در ماه ژانویه (دی‌ماه 94) در قالب توافقی تاریخی که محدودسازی برنامه هسته‌ای این کشور را نیز به همراه داشت، لغو کرد. اما بخشی از تحریم‌های آمریکا بر ضد این کشور -- شامل ممنوعیت امضای قرارداد میان شهروندان و کسب و کارهای آمریکا و ایران -- همچنان پابرجاست.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار