در نشست‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی مقرر شد بار دیگر و پس از 2 سال وقفه در کار این پژوهشکده، کرسی‌های نظریه‌پردازی راه‌اندازی و احیا شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر غلامحسین خسروپناه در نشست برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی و نقد و مناظره که امروز 27 خردادماه در سالن جلسات دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، با اشاره به پیشینه پژوهشکده حکمت و فلسفه اظهار کرد: این پژوهشکده از زیرمجموعه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که پیش از انقلاب اسلامی انجمن فلسفه نام داشت.

رئیس پژوهشکده حکمت و فلسفه ایران گفت: با توجه به ظرفیت‌های حوزه علوم انسانی دانشگاه شهید چمران اهواز، می‌توان هر سال بیش از 40 کرسی ترویجی در این دانشگاه برگزار کرد و یک نظریه نیز به ثبت رساند.

وی افزود: در نشست‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی مقرر شد بار دیگر و پس از 2 سال وقفه در کار این پژوهشکده، کرسی‌های نظریه‌پردازی راه‌اندازی و احیا شود.

رئیس پژوهشکده حکمت و فلسفه ایران خاطرنشان کرد: مسئولیت کرسی‌های نظریه‌پردازی و نقد و مناظره بر عهده معاونت پژوهشی وزارت علوم و به‌تبع آن در دانشگاه‌ها نیز بر عهده معاونت پژوهشی است تا بتوان با کار آکادمیک و با حضور اعضای هیأت‌علمی دانشگاه‌ها نظریه‌های علمی را ارائه داد و به ثبت رساند اما کرسی‌های آزاداندیشی که عموماً توسط دانشجویان برگزار می‌شود بر عهده معاونت فرهنگی وزارت و معاونت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها است.

خسروپناه با بیان اینکه کرسی‌های نظریه‌پردازی و نقد و مناظره شامل کرسی علمی ترویجی و کرسی علمی نظریه‌پردازی است، اظهار کرد: در کرسی‌های ترویجی استادان نظریه را مطرح می‌کنند و با توجه به اینکه این کرسی‌ها فاقد نقد است در پایان استاد از نظریه خود دفاع می‌کند.

وی ادامه داد: در کرسی‌های نظریه‌پردازی حداقل سه تا پنج نفر هیأت داوری و همین تعداد نیز منتقد و صاحب‌نظر حضور دارد و صاحب‌نظر باید در خصوص نظریه خود حداقل 2 مقاله علمی و پژوهشی داشته باشد.

رئیس پژوهشکده حکمت و فلسفه ایران افزود: در کرسی‌های نظریه‌پردازی، پس از ارائه نظریه، استادان نتیجه‌گیری می‌کنند که آیا آن نظریه ارزش ادامه دادن دارد یا خیر، که ممکن است تا 2 سال نیز این جلسات ادامه یابد و تا زمانی که کافی بودن ارائه نظریه از سوی داوران اعلام نشود، نشست‌ها ادامه خواهد داشت.

خسروپناه گفت: در کرسی‌های نظریه‌پردازی، نظریه‌ها تنها در حوزه علوم انسانی و اسلامی، هنر و معماری ارائه می‌شود و دبیرخانه آن نیز شامل پنج شورای علمی کرسی علوم عقلی، علوم نقلی، علوم رفتاری، علوم اجتماعی و هنر و معماری است و تمامی اعضا استادتمام و دانشیار با رتبه بالای علمی هستند.

وی عنوان کرد: برخی از دانشگاه‌ها مانند علامه طباطبایی، دانشگاه آزاد تهران، شیراز و سیستان و بلوچستان در این زمینه فعالیت‌های خوبی دارند و امیدواریم دانشگاه شهید چمران اهواز نیز بتواند با توجه به ظرفیت‌های علمی خود در حوزه علوم انسانی این کرسی‌ها را برگزار کند.

 همچنین در این نشست دکتر غلامحسین خواجه رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز، بر ضرورت برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی در این دانشگاه تأکید کرد.

در این نشست که با حضور اعضای هیئت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اعضا به بیان نظرات و سؤالات خود درباره کرسی‌های نظریه‌پردازی پرداختند.

انتهاي پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.