وزیر کشور گفت: طرح همیاران توسعه روستایی از امروز و با همکاری دانشگاه شهید بهشتی آغاز می‎ود.

آغاز فعالیت همیاران توسعه روستایی زیر نظر وزارت کشور
به گزارش خبرنگار وزارت کشور گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اولین نشست همیاران توسعه روستایی با نگاه اقتصاد مقاومتی، صبح امروز با حضور عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، در سالن پیامبر اعظم وزارت کشور برگزار شد.

رحمانی فضلی در این نشست، با بیان اینکه خدواند توفیق داد تا در ماه رمضان ایده‌ای که سال‌ها در ذهن من بود با همت و تلاش ریاست محترم دانشگاه شهید بهشتی عملیاتی شود، اظهار داشت: تفاهم‌نامه‌ای بین دانشگاه شهید بهشتی و وزارت کشور امضا شد که در آن مقرر شد دانشجویان دکترای برنامه‌ریزی روستایی به مدت سه ماه به مناطق روستایی و مراکز تصمیم‌گیری و اجرایی اعزام شوند.

وزیر کشور افزود: هدف ما از این طرح این است که وقتی دانشجویان در دانشگاه مباحث را به صورت نظری می‌خوانند، بتوانند آموزش‌هایی را هم به صورت عملی در مراکز و موسسات دیگر ببینند.

وی ادامه داد: هر کدام از دانشجویان در این طرح، با توجه به شهر و منطقه‌ای که سکونت دارند، به مدت سه ماه در بخشداری‌ها و دهستان‌های آن منطقه شروع به فعالیت خواهند کرد.

رحمانی فضلی عنوان کرد: آغاز فعالیت همیاران توسعه روستایی، از امروز است و این همیاران باید با فضای اداری و عمومی آشنا شوند و ارتباط برقرار کنند.

وزیر کشور افزود: دانشجویان دکتری که در این طرح فعالیت می‌کنند باید با مدیریت روستایی آشنا شوند، قانون مربوط به دهیاران را بخواند و با مجموعه کارهایی که آن‌ها انجام می‌دهند آشنا شوند و همچنین با نحوه فرآیند و اقدامات شوراهای شهر و بخشداری‌ها آشنا شوند.

رحمانی فضلی تأکید کرد: موضوع بعدی این است که همیاران توسعه روستایی با مردم ارتباط برقرار کنند و آن‌ها را به مشارکت دعوت کنند و بتوانند در این مدت آنچه را که مدّ نظرشان ست به مردم روستا انتقال دهند و از تجربیات آن‌ها هم استفاده کنند.

وزیر کشور گفت: گام بعدی این است که همیاران توسعه روستایی با مشکلات روستاها و مسائلی که در بخش‌های اداری با آن‌ها مواجه می‌شوند آشنا شوند و بررسی کنند که مردم روستا در باغداری، دامداری، کشاورزی با چه مشکلاتی مواجه هستند.

وی خطاب به افرادی که در این طرح شرکت می کنند تأکید کرد: شناخت مشکلات، یکی از موضوعاتی است که باید با آن‌ها آشنا شوید و درک درستی از اوضاع پیدا کنید.

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: همیاران توسعه روستایی باید همه ابعاد و جوانب مشکلات روستاها را درک کنند و اگر با مانعی مواجه می‌شوند، شناخت درستی نسبت به مسئله داشته باشند.

وی گفت: همیاران روستایی باید از تمام فعالیت‌های خود یادداشت‌برداری کنند و آن‌ها را ضبط و ثبت کنند چرا که ما بعد از سه ماه آن‌ها را مورد ارزشیابی قرار خواهیم داد.

رحمانی فضلی افزود: این افراد بعد از شناخت مسائل که در حوزه های مختلف با آن‌ها مواجه می‌شوند باید راه‌حل‌هایی را برای رفع  مشکلات به کار گیرند، ایده‌پردازی کنند و با توجه به تجربیات و نظرات مردم موانع را از سر راه بردارند.

وزیر کشور با اشاره به اینکه باید با مردم در رفع مشکلات مشورت کنیم، اظهار داشت: یکی از کارهای ما در سطح روستاها شناخت مشکلات و موانع و راهکارهای رفع مشکلات توسعه روستایی است.

وی همچنین گفت: همیاران توسعه روستایی در این مدت باید با وزارت کشور ارتباط داشته باشند و با سیستم اداری نیز تعامل کنند.

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: ما در این مدت ناظرانی خواهیم داشت که فعالیت‌های همیاران توسعه روستایی را مورد ارزیابی قرار خواهند داد.

وی با بیان اینکه این موضوع اولین تجربه ما در سطح دکتری برای ارتباط‌گیری دستگاه‌های اجرایی با دانشگاه‌ها است، خاطرنشان کرد: اگر این موضوع خوب پیش برود، ما می‌توانیم از دانشجویان رشته‌های مهندسی در کارخانه‌ها هم استفاده کنیم و آن‌ها را در کنار تحصیل با فضای کار و کارگری آشنا کنیم که این امر می‌‌تواند بسیار موثر شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار