نمایشنامه نویس جوان استان فارس یکی از بزرگترین مشکلات تئاتر ایران را نبود آموزش اصولی به تازه واردهای تئاتر به ویژه بازیگران می داند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ احمد زیانی نمایشنامه نویس، کارگردان و بازیگرجوان تئاتر استان فارس، از کودکی کار تئاتر را در استان گلستان آغاز کرد. درچند اثر تصویری هم به عنوان بازیگر حضور داشته است و موفقیت های متعددی در جشنواره های مختلف در قالب بازیگر، کارگردان و نویسنده تئاتر در کارنامه کاری اش به ثبت رسیده است . 
زیانی ساخت موسیقی و انتخاب بسیاری از نمایش های استانی را هم در کارنامه اش دارد .
مینوتور آخرین اثر او به عنوان کارگردان روی صحنه رفته است. این نمایشنامه نویس از دغدغه های هنرمندان به ویژه نویسندگان سخن می گوید. پای صحبت های این هنرمند شیرازی نشستیم تا از هنر تئاتر، امیدها و دغدغه های این هنر در استان فارس بگوید.
بزرگترین مشکل تئاتر ایران، نبود آموزش اصولی است + تصاویر
سین : خودتان رامعرفی کنید؟
جیم : احمد زیانی متولد 1360شیراز هستم، به علت شرایط کار پدرم در شمال زندگی می کردیم .از 8 سالگی کار تئاتر را در گرگان با بازیگری شروع کردم و بعد به سمت موسیقی رفتم و حرفه ای موسیقی کار کردم . به عنوان بازیگر و کارگردان از جشنواره های مختلف استانی مقام هایی به دست آورده ام . دو سال است که در استان فارس مشغول به کار هستم . 
سین : اولین نمایشی که بازی کردید چه بود ؟
جیم :من دقیقا تئاتر را از سال 1369، از دومین جشنواره استانی مازندران آغاز کردم ، نام نمایش کاپیتالیسیون به کارگردانی آقای یغمایی بود .
سین : به نظر شما کار تئاتر در استان فارس چه تفاوتی با استان گلستان دارد ؟
جیم : به طور کلی در سیاست های تئاتر هیچ تفاوتی وجود ندارد ، تنها تفاوت در بودن امکانات است . برای مثال ما در حال حاضر یک سالن حرفه ای تئاتر در استان فارس نداریم ولی در استان گلستان سه یا چهار سالن بسیار عالی با امکانات کامل وجود دارد. در فارس که به مهد شهر و ادب و هنر معروف است وجود چند سالن حرفه ای تئاتر ضروری است . اما! در کل می توانم بگویم یکی از بزرگترین مشکلات تئاتر ایران نبود آموزش اصولی به تازه واردهای تئاتر به ویژه بازیگران است .
بزرگترین مشکل تئاتر ایران، نبود آموزش اصولی است + تصاویر
سین :از کارگردانی، بازیگری و نویسندگی تئاتر به کدام بیشتر علاقه دارید ؟
جیم : هرکدام حس و حال خودش را دارد، اما! من خودم گرایش بیشتری به کارگردانی دارم ، کارگردان خالق یک اثر است ، البته به بازیگری هم علاقه زیادی دارم . جسته و گریخته بعضی وقت ها می نویسم ،اما! نمی توانم نام خودم را نویسنده بگذارم . 
سین :کدام کارتان بهترین کاری بوده که انجام داده اید؟
جیم : نمایش گهگاهی منم آدم و گوشه چترم پاره ام رو بیارید گوشه پاره اش رو بدوزم " نویسنده و کارگردان بودم ، این نمایش در بیست و پنجمین جشنواره استان گلستان شرکت کرد و راهی جشنواره فجر شد . عاشق آخرین کارم مینوتور هم هستم . 
بزرگترین مشکل تئاتر ایران، نبود آموزش اصولی است + تصاویر
سین : شما کارگردان کار مینوتور بودید، درباره مینوتور بگویید؟
جیم : مینوتور، تئاتری اجتماعی درباره مشکلات هنرمندان و عوامل فاصله گرفتنشان از اجتماع است . نام مینوتور برگرفته از نام یکی از اساطیر یونان است که با ملکه ذهن شدن دردسرهای بسیاری را برای جوانان به وجود می آورد . 
سین : فکر می کنید تا چه اندازه در بیان روایت موفق بوده اید؟ 
جیم : موفقیت یک اثر بستگی به نظر تماشاچیان دارد، من سعی کردم شیوه اجرایی را پیاده کنم که همه تماشاچیان بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند نخواستم کارم اثری پیچیده و فقط برای مخاطب خاص باشد. به نظر من آشتی مخاطبان با تئاتر از وظایفی است که هر کسی که کار تئاتر انجام می دهد در هر زمینه ای، باید آن را در نظر بگیرد. ما باید مردم را به دیدن تئاتر عادت دهیم، آن هم اثری که حرفی برای گفتن دارد. متاسفانه ما در حال حاضر بیشتر مخاطبان خاص تئاتر را داریم ولی با همت همگانی هنرمندان و حمایت بیشتر مسئولان می توان تئاتر را به عنوان بخشی اثرگذار در فرهنگ جامعه ترویج کرد.
سین : شما سابقه کار در سینما و تلویزیون هم دارید ، به نظر شما چه تفاوتی در کار برای تلویزیون و سینما و تئاتر وجود دارد ؟
جیم : بله من سابقه چند کار تصویری دارم، با کارگردان هایی مثل آقایان عرب، بابک جلالی، نامور به عنوان بازیگر در سینما و تلویزیون همکاری داشتم . دستیار کارگردان تلویزیون هم بوده ام . 
تفاوتی که سینما و تلویزیون با تئاتر دارد این است که آن انرژی و حسی که مستقیم از مخاطب روی صحنه تئاتر از مخاطب می گیری در تلویزیون و سینما به دست نمی آوری . در تئاتر حس و حالت را به طور مستقیم به مخاطب انتقال می دهی و بیان این احساس لذت بخش تر از زمانی است که در سینما و تلویزیون با کات دادن های پیاپی باید یک احساس را به نمایش بگذاری. احساس و انرژی تئاتر حتی تا مدت ها بعد از یک اجرا باقی می ماند به همین دلیل من تئاتر را به سینما و تلویزیون ترجیح می دهم.
بزرگترین مشکل تئاتر ایران، نبود آموزش اصولی است + تصاویر
سین :طرح یا برنامه جدیدی هم در نظر دارید ؟
جیم : نمایش مینوتور را برای شورای تصویبی جشنواره تئاتر استانی فارس فرستادیم ، امیدواریم قسمت شود در جشنواره استانی شرکت کنیم و بعد هم در منطقه ای و سپس جشنواره تئاتر فجر. 
سین: به نظر شما احمد زیانی کیست ؟
جیم : آدمی مثل دیگر افراد اجتماع. هر کسی دغدغه ای در اجتماع دارد، احمد هم دغدغه هایی برای خودش دارد، دلش می خواهد اگر چیزی بلد است به دیگران اضافه کند و دیگران هم چیزی به او اضافه کنند . وقتی من اثری را خلق می کنم، مخاطب از من چیزی می گیرد و بعد از اجرا مخاطب با نظرهایش به من می آموزد، به این طریق من و مخاطب با هم در راه تعالی گام برمی داریم و یک بده بستان دو طرفه با یک احساس بسیار خوب داریم و این برای من رضایت بخش است .
انتهای پیام/ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار