عكاسان فكر می كنند كه موضوع طنز را فقط در قالب عكاسی مستند می‌توان دید؛ در حالی كه اگر با نگاه خاصی به اطراف خود نگاه كنیم در تمامی شاخه‌های عكاسی نیز می توان رگه‌هایی از طنز را مشاهده كرد.

به گزارش حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ مهدی پاسگر، عكاس مستند و طبیعت، با بیان اینكه طنز، بنا به تعریف، دسته بندی خاص خودش از جمله طنز سیاسی، اجتماعی، فلسفی و مذهبی و غیره را دارد، اظهار كرد: از نظر نحوه ارائه نیز طنز در قالب‌های شنیداری، دیداری، نوشتاری، تصویری و غیره جای می‌گیرد كه در اینجا هدف، بیشتر طنز تصویری (عكس) است.
 
وی ادامه داد: طنز می تواند طنز تلخ باشد، یعنی در نگاه اول با یك موضوع یا سوژه برخورد می‌كنیم كه جالب و یا خنده دار هست، اما بعد از اینكه جنبه خنده آن برای بیننده عادی می‌شود، معنی و مفهوم تلخ آن كه معمولاً آسیب‌های اجتماعی، مشكلات اقتصادی و... است، نمایان می‌شود.
 
پاسگر با تاكید بر اینكه شخصی كه نام طنزپرداز را روی خود گذاشته است، نباید متنی بنویسد، شعری بگوید و یا عكسی بگیرد كه از طنز فاخر فاصله بگیرد، عنوان كرد: البته مشكلات مالی كه دراین حوزه وجود دارد، در مواردی باعث چنین كاری می‌شود و طنزپرداز را وادار می كند تا به سراغ موضوعاتی برود كه صرفاً برای حس خنده و شادی در بیننده خلق می‌شوند و هیچ پیام و معنایی را در خود ندارند.
 
این عكاس خاطرنشان كرد: در این زمینه وجود نهادهایی كه مشكلات این طنزپردازان را بشناسند و در جهت رفع آن ها برنامه ریزی كنند بیش از پیش لازم است. شاید خیلی از عكاسان فكر كنند كه عكاسی طنز فقط در قالب عكاسی مستند ساری و جاری است، در حالی كه اگر با نگاه خاصی به اطراف خود بنگریم، در تمامی شاخه‌های عكاسی نیز می توان رگه‌هایی از طنز را مشاهده كرد.
 
وی همچنین گفت: بنده به عنوان عكاسی كه در زمینۀ طبیعت فعالیت دارم، سعی كردم تا با نگاهی خاص به اطرافم، فرم‌هایی را از دل طبیعت استخراج كنم كه به شكل چهره‌ای خاص شباهت دارند. این مجموعه عكس با عنوان چهره‌های پنهان به مدت ٨ سال است كه كار جمع آوری آن انجام شده  و موضوع این آثار فرم و به بیانی ساده به تصویر كشیدن شكل‌هایی است كه در طبیعت وجود دارد ولی دیدن آن ها به نگاهی عمیق و دقیق نیازمند است و تاكنون نیز عكس‌های جالب و طنز گونه ای از طبیعت را ثبت كردم.
 
پاسگر افزود: این مجموعه ها با تأكید بر بخشی از سنگ، صخره ، چوب، درخت و استلاكمیت و استلاكتیت غارها، بعد از جداسازی و ثبت، نشانه ای از تصویر و یا در واقعه صورت انسان، حیوانات و یا موجودات خیالی است.
 
مهدی پاسگر متولد ١٣٥٢ است و فعالیت عكاسی را  بصورت جدی از سال ٨٦ آغاز كرده و عضو فدراسیون بین المللی هنر عكاسی فرانسه و عضو افتخاری موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر است. وی به مدت ٢ سال رئیس هیئت مدیره و هم اكنون نیز مدیرعامل انجمن عكاسان نگاه است.  مدت ٧سال هست كه مجموعه ای را با عنوان چهره های پنهان در زمینه (فرم) در طبیعت بكر مناطق مختلف ایران عكاسی می كند و تا به حال نیز سه نمایشگاه انفرادی در گالری بهزاد و خانه عكاسان و گالری اندیشه با  همین عنوان و موضوع  داشته است.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار