مقامات ترکیه اقداماتی را در زمینهٔ حذف ایدئولوژی مصطفی کمال آتاتورک از قانون اساسی ترکیه آغاز کرده‌اند.

بلومبرگ: پیامد حذف ایدئولوژی آتاتورک از پیش‌نویس قانون اساسی جدید ترکیهبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی بلومبرگ؛ مقامات ترکیه اقدامات جدی در زمینهٔ حذف ایدئولوژی "مصطفی کمال آتاتورک" – بنیان‌گذار ساختار سکولار ترکیه – از قانون اساسی ترکیه آغاز کرده‌اند. این حرکت بخشی از سیاست‌های "رجب طیب اردوغان،" رئیس‌جمهور ترکیه برای اصلاح قانون اساسی این کشور و بهبودی وضع نهادهای اصلی ترکیه تلقی می‌شود.

"محمد یوکوم،" مشاور ارشد اردوغان طی مصاحبه‌ای در کاخ ریاست جمهوری در آنکارا گفت: دیدگاه غالب در قانون اساسی جدید این است که از ارجاع به هرگونه ایدئولوژی خاص مبرا باشد. به همین دلیل این روند با حذف مقدمه قانون اساسی ترکیه و ایدئولوژی مصطفی کمال آتاتورک، بنیان‌گذار جمهوری ترکیه آغاز شود.

با این حال، به نظر می‌رسد حذف ایدئولوژی آتاتورک به موضوعی بحث‌برانگیز در ترکیه تبدیل شود. میراث آتاتورک سنگ بنای ساختار سکولار برای اکثریت مسلمانان این کشور است. اردوغان و حزب عدالت و توسعه حاکم که در بستر جنبش‌های سیاسی – اسلامی ترکیه سر برآورده‌اند و در 14 سال گذشته این بر ترکیه حکمرانی کرده‌اند، به دنبال حذف و عقب راندن بخش‌هایی از یک میراث دیرینه هستند؛ حرکتی که درنهایت می‌تواند به وقوع جنبش‌های ضد دموکراتیک در این کشور شود.

یوکوم در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ساختار جمهوری ترکیه ریشه در عصر روشنگری غرب و مدرنیسم دارد و در این میان مذهبیان که از گروه‌های اصلی کشور هستند از سیاست‌های ترکیه جدا مانده‌اند.

پیش‌نویس اولیه قانون اساسی جدید ترکیه در ماه ژوئیه (تیر) به پارلمان این کشور ارائه می‌شود. مجلس ترکیه موظف است نا ماه دسامبر (آذر) پیش‌نویس نهایی را ارائه دهد تا به همه‌پرسی گذاشته شود. اردوغان برای تصویب این لایحه به 367 رأی احتیاج دارد. این در حالی است که رهبران احزاب جنبش ملی‌گرا و حزب حامی کردها موسوم به حزب دموکراتیک خلق چندی پیش مخالفت خود را با این طرح اعلام کرده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار