محققان برای نخستین بار مولکولی آلی با نشانه های حیات در فضای بین ستاره ای کشف کردند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ برای نخستین بار، دانشمندان یک مولکول پیچیده ارگانیک یا آلی که ایزومر آینه‌ای(مولکول کایرال) نامیده می شود در فضای بین ستاره ای کشف کردند، این یافته ها تا حد زیادی می تواند درک بشر از چگونگی شکل گیری حیات بیولوژیکی بر روی زمین و حتی چشم انداز کشف آن در فضا را افزایش دهد.

نخستین بار یک مولکول با نشانه حیات در فضای بین ستاره ای کشف شد

مولکول اکسید پروپیلن، در یک ابر گازی غول پیکر به نام قوس B2 و با حدود 390 سال نوری فاصله از مرکز کهکشان راه شیری کشف شده است، صورت فلکی قوس B2 جرمی حدود 3 میلیون برابر جرم خورشید دارد.

شیمیدان برت مک گوایر از رصدخانه ملی اخترشناسی رادیویی در ویرجینیا گفت: این اولین مولکول شناسایی شده در فضای بین ستاره است و در دسته مولکول های ایزومر آینه‌ای قرار دارد به کمک این کشف می توان به یک جهش رو به جلو برای درک چگونگی وجود مولکول های زیستی در جهان و اثرات آنها دست پیدا کرد.

این مولکول شیمیایی یکی از کلیدهای حیات در کره زمین است و به نظر می رسد که وجود مولکول هایی مانند اسیدآمینه، پروتئین‌ها، آنزیم ها، و قند در دست چپ یا راست این ایزومر آن را به یک خاصیت شیمیایی کلیدی حیات بر روی زمین تبدیل کرده است.

براندون کارول از موسسه فناوری کالیفرنیا  که یکی از محققان این پروژه است، گفت: اکسید پروپیلن مولکولی با پیچیده ترین شکل ساختاری است که تاکنون در فضا شناسایی شده است.

منبع:SCIENCEALERT