موزه/ 42

در تورنتو پیشرفت مسلمانان تاریخ را از نزدیک ببینید + تصاویر

موزه آقاخان در تورنتو تمدن و فرهنگ اسلامی را در طول تاریخ به نمایش گذاشته است.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سفر به کشورهای خارجی و دیدن آثاری از اسلام جذاب است زیرا که  چشمانتان به اثری از دین و رسالتتان می خورد و حس شور و هیجان تمام وجودتان را تسخیر می کند.

در تورنتو پیشرفت مسلمانان تاریخ را از نزدیک ببینید


موزه آقاخان در تورنتو

موزه‌ای در زمینه هنر و فرهنگ اسلامی واقع در تورنتو، کانادا، است. این موزه توسط آقاخان برای فرهنگ – که خود بخشی از شبکه توسعه آقاخان است – سرمایه‌دهی شده و شامل آثار هنری شاخص و میراث فرهنگی تمدن‌های اسلامی است. این آثار از مجموعه شخصی کریم آقاخان، مؤسسه مطالعات اسماعیلی، و مجموعه شخصی شاهزاده صدرالدین آقاخان، عموی شاهزاده کریم آقاخان، گردآوری شده‌اند و نمایانگر پیشرفت‌های مسمانان در زمینه‌های گوناگون هنری و علمی در طول تاریخ هستند.

در تورنتو پیشرفت مسلمانان تاریخ را از نزدیک ببینید

موزه و مرکز اسلام اسماعیلی مجاور آن، در زمینی به مساحت تقریبی ۷ هکتار و با هزینه ۳۰۰ میلیون دلار کانادا بنا شده و هدف آن جذب بازدیدکننده تا مرز ۲۵۰ هزار نفر در سال است.

همچنین گفتنی است که در موزه آقاخان، دو در چوبی منبّت  کاری شده زیبا از دوره صفوی و پیش صفوی نگهداری می‌شود.

در تورنتو پیشرفت مسلمانان تاریخ را از نزدیک ببینید

درِ دوره پیش صفوی، به شماره ثبت AKM 00707 ، متعلق به شمال مازندران دانسته شده؛ اما محل اصلی آن مشخص نشده است. عرض و ارتفاع این در 106 × 189 سانتی‌متر است و سراسر با نقوش هندسی و اسلیمی تزئین یافته است .

در داخل مجموعه کاخ، موزه‌ای وجود دارد که در آن تصاویر جامعی از عکس‌های حوادث مهم در زندگی گاندی و تعداد زیادی از وسایل شخصی او را به نمایش گذاشته شده است. از جمله ظروف شخصی، لباس، دمپایی، نامه‌ای که گاندی هنگام مرگ به منشی خود نوشته، و برخی وسایل شخصی دیگر او را می‌توان در این موزه دید. همچنین مقدار کمی از خاکستر گاندی که نگه داشته شده در این مکان موجود است. نمایشگاه‌های متعددی به صورت منظم در کاخ برای به نمایش گذاشتن زندگی و حرفه مهاتما گاندی برگزار می‌شود. مجموعه موزه و کاخ آقاخان در زنده‌نگه‌داشتن یاد و خاطره گاندی در جامعه موفق بوده است.

در تورنتو پیشرفت مسلمانان تاریخ را از نزدیک ببینید

این کاخ یکی از محل‌های فیلمبرداری توسط ریچارد اتنبرو برای ساخت فیلم گاندی در سال ۱۹۸۲ بود.

ساختمان موزه بر اساس ترکيبي از نور و رموز نورپردازي و افکت‌هاي مختلف است. سايه‌ها و بخش‌هاي زاويه دار خارجي ساختمان همگي با
هم محيطي همانند سايبان‌هاي سنتي «مشربيه» ايجاد مي‌کنند. ظاهر سفيد رنگ اين ساختمان که از سنگ گرانيت است.

در این موزه نقوشی از طرح های ایرانی به چشم می خورد که حکایت از داستان های قدیمی است.



گزارش از: نیلوفر جوانشیر


انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار