تغییر تعداد دفعات و زمان مصرف دارو و عدم رعایت فاصله زمانی مناسب برای مصرف داروها، می تواند باعث کاهش یا از بین رفتن اثربخشی داروها در بدن و حتی تشدید و عود بیماری شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، براساس اطلاعات موجود، بسیاری از بیماران در ماه مبارک رمضان بدون مشورت با پزشک معالج خود، اقدام به حذف، تغییر زمان و دفعات مصرف دارو می کنند، در مواجهه با مصرف خودسرانه داروها در این ایام مبارک، ضروری است تنظیم جدید داروها، به ویژه در مورد بیمارانی که روزانه بیش از یک نوع دارو را مصرف می کنند و مبتلا به بیماری های مزمن هستند، توسط پزشک مربوطه انجام گیرد.

دکتر نگین نادری فر در این زمینه گفت:  قطع ناگهانی برخی داروها، به ویژه داروهای ضد تشنج در افراد مبتلا به صرع بسیار خطرناک است.

نادری فر افزود: همچنین تغییر تعداد دفعات و زمان مصرف دارو و عدم رعایت فاصله زمانی مناسب برای مصرف داروها، می تواند باعث کاهش یا از بین رفتن اثربخشی داروها در بدن و حتی تشدید و عود بیماری شود.

وی  ادامه داد: در این راستا توصیه می کنیم همه بیماران قبل از اقدام به روزه داری، در خصوص تغییر زمانبندی صحیح داروها و همچنین تنظیم دوز جدید، به پزشک و داروساز خود مراجعه کنند.

این کارشناس دارویی بیان کرد: بیماران مبتلا به دیابت، بیماران قلبی عروقی، بیماران دچار زخم های گوارشی و روده تحریک پذیر، بیماران کلیوی، بیماران مبتلا به صرع، بیماران MS، بیماران مبتلا به بیماری های انسدادی ریوی و آسم، بیماران مبتلا به سردردهای میگرنی، بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید، بارداری و شیردهی، همگی شرایطی هستند که بیماران باید توجه دوچندان به رژیم دارویی جدید خود در این ایام داشته باشند.

نادری فر اظهار کرد: بیماران می توانند با مراجعه به پزشک مربوطه به جای مصرف چندین بار داروها در طول روز، اشکال دارویی خوراکی، موضعی و پوستی را در صورت موجود بودن، جایگزین کنند.

وی در پایان تاکید کرد: قطعا پزشک بهترین شخصی است که می تواند تشخیص دهد آیا روزه داری با توجه به شرایط بیماری مجاز است یا خیر.

انتهای پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.