مدير عامل سد و نيروگاه کرخه گفت: سيل اواخر فروردين امسال موجب افزايش امنيت تامين آب مورد نياز کشاورزي، شرب و صنعت در پايين دست سد کرخه تا 6 سال آينده شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، فريدون صالحي فر با اشاره به وضعيت اضطراري شديد در تامين آب مناطق پايين دست سدکرخه در مهرماه سال گذشته بیان داشت: خشکسالي سال هاي گذشته موجب شد تا حجم آب ذخيره شده در مخزن سد کرخه در ابتداي سال آبي امسال به 800 ميليون مترمکعب کاهش يابد و هيچ چشم انداز و روشي در خصوص بهبود شرايط وجود نداشته باشد اما سيل اواخر فروردين ماه و ذخيره آن در مخزن سد بسياري از نگراني ها را از بين برد.

وي آب ذخيره شده در مخزن سد کرخه را چهار و نيم ميليارد مترمکعب اعلام کرد و افزود: در جريان اين سيل  در کمتر از 20 روز 1 ميليارد مترمکعب آب وارد مخزن سد کرخه شد و بسياري از نگراني تامين آب مورد نياز مناطق پايين دست اين سد را تا چند سال آينده برطرف کرد.

مدير عامل سد و نيروگاه کرخه اذعان داشت: به دليل خشکسالي و ضرورت تامين آب مورد نياز مناطق پايين دست سد کرخه در سال هاي گذشته چند بار نيروگاه اين سد از مدار توليد برق خارج شد ولي با حجم آب ذخيره شده در پشت سد بار ديگر نيروگاه کرخه وارد مدار توليد برق کشور شده است.

صالحي با اشاره به منافع و اهميت مهار سيل تصریح کرد: اگر اين سيل توسط سد کرخه مهار نمي شد خسارت فراواني به مناطق پايين دست وارد مي کرد و شهرهاي سوسنگرد، هويزه، بستان، شوش وعبدالخان را به طور کامل تحت تاثير قرار مي داد.

وي به شدت تبخير آب  درياچه سد کرخه و همچنين تبخير 225 ميليون متر مکعب از آب مخزن اين سد در طول 1 سال اظهار داشت: اين مقدار تبخير آب معادل با نياز آبي 19 هزار هکتار زمين کشاورزي است.

مدير عامل سد و نيروگاه کرخه با تاکيد بر ضرورت همکاري دانشگاه و صنعت آب و برق، همياري و مشارکت جامعه علمي کشور براي کاهش حجم بالاي تبخير آب هاي ذخيره شده در پشت سدهاي کشور را خواستار شد.

سد کرخه يکي از بزرگ ترين سدهاي خاکي دنيا و بزرگ ترين سد خاکي ايران و خاورميانه است که بر روي رودخانه کرخه در 22 کيلومتري شمال غربي انديمشک در استان خوزستان ساخته شده است.

آب 160 هزار هکتار از اراضي کشاورزي پايين دست و نيز 400 روستاي استان خوزستان از سد کرخه تامين مي شود.

مخزن سد کرخه ظرفيت گنجايش 8 ميليارد مترمکعب آب را دارد.

انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.