طبق تاکیدات مقام معظم رهبری بر استفاده از تولیدات داخلی؛ فرهنگ سازی مصرف محصولات ملی ضرورت جامعه ماست.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  این روزها سخن از تولید ملی و لزوم حمایت از تولیدکنندگان بومی به یکی از بحث های اصلی در محافل رسمی و غیر رسمی تبدیل شده است. رابطه بین افزایش تولید ملی و کاهش آمار بیکاری، یک رابطه علمی و سابقه دار است که برای عالمان اقتصاد تازگی ندارد اما این رابطه در کشور ما سالیان سال، با وجود تاکیدات مداوم مقام معظم رهبری مهجور مانده است.

رهبری انقلاب طی سالیان متمادی بر لزوم حمایت از تولیدات داخلی تاکید کرده اند به طوریکه در دیدار با رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت در دوم شهریور سال 91 به طور صریح با به کار بردن عبارت «اصلاً ممنوع کنید و بگوئید هیچ کس حق ندارد در این وزارتخانه جنس خارجی مصرف کند» استفاده از محصولات خارجی را در وزارتخانه زیر سوال برد.


جنس خارجی


ایشان همچنین عصر سه شنبه 25 خرداد 95 در دیدار سران سه قوه، مسئولان و کارگزاران نظام، مدیران ارشد دستگاههای مختلف و عناصر فعال سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، افزایش توانمندیهای اساسی را موجب مصونیت و اقتدار ملت و کشور خواندند و افزودند: رکود و بیکاری دو مشکل عمده کشور است و این مشکلات بیشتر از اینکه ناشی از تحریم ها باشد، متوجه سیاستها و برنامه های دولت فعلی، دولت سابق و دولت اسبق در حمایت از تولیدات داخل است.

 آیت الله خامنه ای در بیان برخی راهکارها برای حل این دو مشکل، توجه به صنایع کوچک و متوسط را ضروری خواندند و افزودند: احیای اینگونه صنایع، از بنیانهای اقتصاد مقاومتی است و می تواند تا حد زیادی باعث تحرک اقتصادی و ایجاد اشتغال شود.

جلوگیری از واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارند و یا مورد نیاز کشور نیستند، تبدیل تجهیزات فرسوده صنایع، توجه کامل به بخش کشاورزی و تمرکز و سرمایه گذاری برای تولید و صادرات فرآورده های نفتی به جای خام فروشی از دیگر توصیه های رهبر انقلاب به مسئولان بود.


با توجه به بیانات اکید مقام معظم رهبری مبنی بر مصرف کالاهای ساخت داخل کشور، از گوشه و کنار جلساتِ مختلف زمزمه هایی درباره توجه به آن به گوش می‌رسد، به طوری که عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور دولت یازدهم خطاب به استانداران سراسر کشور و معاونان وزارتخانه ها، استفاده از محصولات خارجی را در مجموعه تحت نظارت خود ممنوع اعلام کرد. 

البته نفی خرید کالای خارجی و حمایت از تولیدات داخلی تنها نباید توسط دولت اجرایی شود بلکه دو قوه دیگر مقننه و قضایی نیز باید در این راستا اقدامات مناسبی را انجام دهند. سران قوا بایستی با نظارت همه جانبه در حوزه واردات، از وارد کردن کالاهای غیر ضروری و یا کالاهایی که نمونه مشابه آنها در داخل تولید می شود جلوگیری کنند. همچنین در این راستا ورود کالاهای قاچاق مسئله ای پیچیده است که نظام ارزی و اقتصادی کشور را با چالش مواجه کرده که این امر نیازمند نظارت جدی تر است.

نهادینه شدن هر فرهنگی در جامعه نیازمند بسترسازی مناسب و تلاش وافر دولت و ملت است لذا برای استفاده از محصولات ملی باید با فرهنگ سازی مردم را به سوی مصرف کالای تولید داخل سوق داد که در این میان رسانه ملی و سایر مطبوعات باید از حداکثر توان خود استفاده کنند البته باید یادآور شویم که قطعا نقش تولیدکنندگان داخلی و ارائه محصولاتی با کیفیت بالا در جلب نظر مردم برای استفاده از تولیدات ملی بی تاثیر نیست.

هم اکنون که وزیر کشور مصوبه ممنوعیت خرید کالای خارجی را در مجموعه تحت نظارت خود ممنوع اعلام کرده بهتر است که مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه نیز از این اقدام الگو گرفته و ممنوعیت استفاده از کالاهی خارجی را در ارگان هی خود اعلام کنند.

بر همین اساس سیدناصر موسوی‌لارگانی، نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر عدم استفاده مسئولان کشور از کالاهای خارجی که مشابه آن در داخل وجود دارد اظهار کرد: استفاده از کالای تولید داخل سبب اشتغالزایی در کشور می شود و اگر دولتمردان با حمایت از تولید داخل  در اینکار پیش‌قدم شوند ملت ایران هم از آنها پیروی می‌کنند و در اینصورت خرید کالای ایرانی در کشور رونق پیدا می‌کند.

مسئولان باید پیش‌قدم استفاده از کالاهای تولید داخل باشند

وی در ادامه افزود: اما اگر وقتی به اتاق مسئولی وارد می‌شویم،تعداد زیادی از کالاها و اقلام مصرفی خارجی در اتاق وی وجود داشته باشد، مردم گمان دیگری کرده و حقیقتا کلام و توصیه‌های چنین مسئولانی دیگر تأثیرگذار نخواهد بود، به همین دلیل است که  این افراد باید پیش‌قدم استفاده از کالاهای داخلی باشند تا خرید کالای ساخت داخل رونق پیدا کند.



توانمندی کالاهای داخلی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید کرد: اگر بخواهیم وابستگی‌ها به حداقل برسد و تحریم‌های دشمن را بی‌اثر کنیم باید به تولیدات داخلی روی بیاوریم و این موضوع محقق نمی‌شود مگر اینکه دولت و ملت براساس شعاری که مقام معظم رهبری برای سال ۹5 انتخاب کردند با همکاری یکدیگر در راستای استفاده از تولیدات ساخت داخل گام بردارند.

کشورهایی که به رونق رسیدند از ورود کالاهای خارجی جلوگیری کردند

نماینده فلاورجان در خانه ملت ادامه داد: در صورت وجود همدلی و همزبانی بین دولت و ملت، اگر دولت پیش‌قدم انجام کاری همانند استفاده از کالاهای تولید داخل شد و درخواستی از ملت داشت، مردم با دولتمردان همراهی و همزبانی خواهند داشت و از تولید ملی حمایت خواهند کرد. نکته مهمی هم که باید دانست این است که کشورهای توسعه یافته اقتصادی از ورود کالاهای خارجی جلوگیری کردند.

وی افزود: امروزه  توانمندی بسیار زیادی برای تولید کالاهای مورد نیاز در کشور ایجاد شده است و مثلا لوازم خانگی با مارک‌های خیلی معتبر در کشور ما تولید می‌شود. تولیداتی در اصفهان با مارک‌های خوب وجود دارد اما متأسفانه به علت اینکه واردات بی‌رویه است این کارخانه‌ها با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده‌اند. حتی در یکی از تفاهم‌نامه‌هایی که وزارت صنعت، معدن و تجارت با کشور ترکیه داشته است برای ورود لوازم خانگی از ترکیه به ایران تعرفه ترجیحی گذاشته‌اند و این ضربه به تولید داخل است.

تعرفه کالاهای وارداتی افزایش یابد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید کرد: به نظر بنده وقتی که ما در داخل مشغول تولید هستیم باید تعرفه اینگونه کالاها را صد درصد افزایش دهیم تا دیگر برای کسی به صرفه نباشد کالایی که در داخل تولید می‌شود را وارد کند و قطعا نمی‌توان یخچالی که فضای زیادی را هم اشغال می‌کند را از مبادی غیرقانونی وارد کرد.

وی در پایان گفت: در کارخانه اسنوا در اصفهان ۵ هزار نفر نیرو مشغول کار هستند و به دلیل رکود در بازار و نخریدن کالاهای آنها، مجبور به تعدیل نیرو شدند، ایجاد شغل برای این تعداد از افراد اصلا کار ساده‌ای نیست. حال اگر این افراد و چنین صنایعی حمایت شوند می‌توانند هم کیفیت و هم مقدار تولید را افزایش داده و باعث رونق تولید در کشور شوند.


امید است با توجه به موارد ذکر شده، تلاش در زمینه تقویت تولید داخلی و اولویت ندادن به ورود کالاهای خارجی که یکی از مؤلفه‌های اساسی در تحقق اقتصاد مقاومتی است، افزایش یافته و اقدامات دولت و مجلس از جنبه‌ی شعاری و نمادین خارج شود و با ابتکار، عمل، نوآوری و اقدام عملی با این مسئله روبرو شوند.


گزارش از مریم السادات قوامی

انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار