معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم درباره به آب انداختن اقیانوس پیمای تحقیقاتی و توقف نشدن این طرح کلان ملی توضیحاتی را ارائه داد.

وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره بهره برداری از اقیانوس پیمای تحقیقاتی و به آب انداختن آن گفت: اقیانوس پیمای ایران، بزرگترین شناور تحقیقاتی خاورمیانه محسوب می‌شود که در صورت بهره برداری، یک دانشگاه شناور است و امکان انجام تحقیقات بسیار مهم و استراتژیک را در اعماق اقیانوس هند و دریای عمان و امکان دستیابی به اطلاعات آبراه‌های مهم را برای محققان ودانشجویان عرصه علوم وفنون دریایی فراهم می‌کند.

وی افزود: این طرح با مشکلات مالی درگیر بود، ولی با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اعتبارات را تامین کردیم و تاخیر در به آب انداختن آن نشان از توقف این طرح نیست.

احمدی بروز اشکالات در سیستم‌های این شناور را دلیل تاخیر به آب اندازی این کشتی ذکر کرد و افزود:  قرار بود این کشتی در مهرماه سال گذشته به آب انداخته شود؛ ولی به دلیل بروز برخی اشکالات فنی این امر به تاخیر افتاد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، ناصر حاجی‌زاده رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی پیش از این اعلام کرده بود که به آب اندازی این کشتی نیاز به انجام اصلاحاتی داشت، ولی زمانی که کشتی بر روی داکت برای انجام این اصلاحات قرار گرفت، اشکالات دیگری هم در آن مشاهده شد؛ بر این اساس در حال حاضر به دنبال رفع اشکالات برای به آب انداختن آن هستیم.

حاجی‌زاده با اشاره به آخرین جلسه‌ مربوط به آب اندازی کشتی اقیانوس پیمای تحقیقاتی، یادآور شد: بر اساس مذاکرات انجام شده در این جلسه، مسئولان مربوط اعلام کردند که تا هفته اول شهریورماه95 سیستم به آب اندازی کشتی تعمیر می شود.

گفتنی است؛ این اقیانوس پیما به آزمایشگاه‌هایی چون آزمایشگاه فیزیک، شیمی و تحقیقات دریایی مجهز است و محققان با حضور در آن، امکان انجام تحقیقات در حوزه‌های مختلف دریایی و اقیانوس شناسی را دارند.همچنین این کشتی تحقیقاتی می تواند حدود ۲۵ محقق را در زمان عملیات حمل کند و پیش بینی شده روزانه علاوه بر محققان، دانشجویان نیز بتوانند با حضور در این کشتی از ظرفیت‌های آن استفاده کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار