تبریز؛

ضرورت همکاری دستگاه‌های استان برای ساماندهی منابع آب

فرماندار شهرستان تبریز گفت: ساماندهی منابع و ذخایر آب استان نیازمند مشارکت و همکاری همه دستگاه هایی است که وظیفه ای را در این خصوص به عهده دارند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ شهرتی فر در جلسه شورای حفاظت منابع آب استان بر همکاری تنگاتنگ نیروی انتظامی با شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی در خصوص توقیف دستگاه‌های حفاری غیرمجاز و پرکردن چاه‌های غیر مجاز ، تأمین اعتبار برای رفع تصرفات اراضی شناسایی شده در رودخانه‌ها و مسیل‌های شهرستان تبریز تأکید کرد.

وی افزود: اتمام کانال خلیل آباد توسط شهرداری تبریز، مشخص شدن هزینه کنتور هوشمند برای شناسایی چاه‌های غیرمجاز نیاز است برای ساماندهی منابع و ذخایر آب استان ضروری است و هر نهاد و سازمان که وظیفه‌ای را در طرح ساماندهی منابع و ذخایر آب استان دارد موظف است تا دستورالعمل مربوط به طرح را مطالعه کند و اقدامات انجام شده تا کنون را گزارش دهد و اقداماتی را هم که انجام خواهد داد ارائه کند.

مدیر امور منابع آب شهرستان تبریز نیز در این جلسه گفت: در جهت صرفه جویی در مصرف آب تا کنون در سال‌های 94 و 95 تعدادی از چاه‌های غیرمجاز شناسایی شده و تعدادی از دستگاه های حفاری غیر مجاز توقیف شده است و همچنین تعدادی از چاه‌های غیرمجاز پر شده و تعدادی نیز شناسایی شده است که با همکاری دستگاه‌ها به خصوص نیروی انتظامی و مسئولان قضایی استان آن‌ها نیز پر خواهند شد.

عیسی یاری به مسائل و مشکلات در بخش آب‌های زیرزمینی نیز اشاره کرد و آب فروشی و مازاد برداشت از منابع زیرزمینی، توسعه روز افزون حفر و بهره‌برداری از چاه‌های غیرمجاز از جمله آن مشکلات برشمرد.

وی با بیان اینکه 80کیلومتر از آجی چای ساماندهی شده است اعلام کرد: 444 هکتار از اراضی تصرف شده در رودخانه‌ها و مسیل‌های شهرستان تبریز شناسایی شده است و نیاز است با همکاری دستگاه‌ها بقیه اراضی تصرف شده که توسط 1489 نفر صورت گرفته رفع تصرف شود.

مدیر امور منابع آب شهرستان تبریز به مسائل و مشکلات در بخش مهندسی رودخانه نیز اشاره کرد و ساخت‌وسازهای غیر مجاز در بستر و حریم رودخانه‌ها و مسیل‌ها،نخاله ریزی و خاک‌ریزی در محدوده و بستر حریم آبراهه‌ها، برداشت‌های بی رویه مصالح از حریم کیفی رودخانه‌ها و مسیل‌ها ، عدم وجود نقشه‌های utm دار مربوط به رودخانه‌ها و مسیل‌ها جهت مشخص کردن میزان تصرفات در بستر حریم‌ها را از جمله این مشکلات دانست.

مدیر کل بحران استانداری آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت دریاچه ارومیه گفت: تغییرات اقلیمی،توسعه بخش کشاورزی، برداشت بیش از حد از آب‌ها علت اصلی خشکی دریاچه است و ایجاد ریزگردهای نمکی، بیابان‌زایی، ایجاد بیماری‌های صعب‌العلاج، افزایش مهاجرت از خطرات خشکی دریاچه ارومیه است.

خلیل ساعی آب دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته 55 سانتی‌متر افزایش ارتفاع داشته است و با اقدامات صورت گرفته تا ماه قبل هر روز 2 سانتی‌متر بر ارتفاع دریاچه افزوده می‌شد و با شروع فصل گرما و تبخیر با این که کاهش‌هایی وجود دارد ولی پیش‌بینی می‌شود شهریور ماه امسال ارتفاع دریاچه به 60/1270 برسد و با ادامه و پیگیری اقدامات در چند سال آینده شاهد بهبود وضعیت دریاچه ارومیه باشیم.


انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار