قطری ها پس از افطار و بعد از اینکه نماز خود را خواندند، نماز تراویح در مساجد می خوانند و سپس به برگزاری جشن می پردازند.

به گزارش  خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  مسلمانان قطر معمولا از نیمه دوم ماه شعبان برای استقبال از ماه مبارک رمضان آماده می‌شوند و براساس عادت در این ماه، جشن‌هایی را که ریشه در فرهنگ اجتماعی آن‌ها دارد، برگزار می‌کنند.

مسلمانان قطر نیز مانند دیگر مسلمانان جهان به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان آداب و رسومی دارند که از پیشینیان آنها به جا مانده است که برخی از آن را تا امروز نیز حفظ کرده اند.


**آداب و رسوم مسلمانان قطری در ماه مبارک رمضان

آداب و رسوم بسیار قدیمی دیگر مسلمانان قطری که آن را احیا کرده اند سحرخوانی است که سحرخوان یک ساعت پیش از اذان صبح با ضربه زدن به دف یا طبل و خواندن آوازها و سرودهای اسلامی خاص رمضان در اطراف خانه ها و کوچه ها می گردند و مردم را برای سحر بیدار می کنند. گاهی اوقات با او کودکان و نوجوانان نیز همراه می شوند و سرودهای دینی می خوانند.


ماه رمضان در قطر ؛ از سحر خوانی پیش از نماز صبح تا برگزاری مراسم


در روزهای آغازین ماه مبارک رمضان دید و بازدید و صله رحم میان دوستان و اقوام و آشنایان بیشتر از روزهای دیگر وجود دارد. روزه داران بعد از نماز مغرب خرما و شیر که از سنت های حضرت محمد (ص) به شمار می رود و یا در فصل سرد با قهوه عربی افطار می کنند.

 آنها غذاهای اصلی دیگر دارند که از گندم و گوشت و روغن تهیه می شود و تقریبا تمام سفره های افطاری مسلمانان قطر این غذا را داراست یا نان در کنار گوشت و سبزیجاتی مانند سیب زمینی، کدو، بادمجان و .... وجود دارد.

ماه رمضان در قطر ؛ از سحر خوانی پیش از نماز صبح تا برگزاری مراسم



قطری‌ها در برگزاری مراسم‌های خاصی همچون «غبقه» ید طولایی دارند. در این مراسم که در منزل بزرگان قوم و قبیله و همراه با صرف افطار و شام برگزار می‌شود، علاوه بر فرزندان و وابستگان، سایر مردم برای ادای احترام و انجام دید و بازدید در مراسم حضور می‌یابند. هم‌زمان با برگزاری دید و بازدید، کودکان حاضر در مراسم به اجرای آداب و رسوم آیینی اقدام می‌کنند.


شب‌های رمضان در قطر با سایر کشورها فرق می‌کند. مسلمانان پس از برپایی نماز عشاء و «تروایح» (ویژه اهل تسنن) نشست‌های رمضانی را که شامل دو نشست ویژه مردان و بانوان است، برپا و در این نشست‌ها شیرینی، چای و قهوه عربی توزیع می‌کنند.


ماه رمضان در قطر ؛ از سحر خوانی پیش از نماز صبح تا برگزاری مراسم


**رستوران ها و اماکن تفریحی بعد از افطار بسیار شلوغ است

رستوران ها و اماکن تفریحی بعد از افطار بسیار شلوغ است. هنگامی که رمضان به نیمه می رسد؛ قطری ها شیرینی و تنقلات می خرند. مادران کیسه هایی پارچه ای برای کودکان می دوزند و کودکان کیسه ها را به گردن می آویزند و به خانه های همسایگان می روند و سرودهایی می خوانند.

همسایگان نیز در این کیسه تنقلات و شیرنی و حتی پول می اندازند. کودکان برای جمع کردن بیشتر شیرینی و تنقلات با هم رقابت می کنند. این برنامه تا ساعاتی از نیمه شب ادامه دارند و خانواده ها منتظر  رسیدن فرزندان می مانند.

قطری ها بعد از افطار و بعد از اینکه نماز خود را خواندند، نماز تراویح در مساجد می خوانند. مسلمانان اهل تسنن در ماه مبارک رمضان نماز تروایح را به منظورتأسی به سنت نبوی پس از نماز عشا اقامه می کنند که در آن یک جزء قرآن خوانده می شود و تا پایان ماه رمضان قرآن را ختم کنند.

اما در عید فطر مسلمانان قطر پس از ادای نماز عید، به دیدار یکدیگر می روند وغذای روز اول عید را با یکدیگر می خورند و کودکان نیز با رفتن به منازل آشنایان و همسایگان عیدی خود را می گیرند.  همچنین سفره های رحمان از دیگر رسوم ماه مبارک رمضان است که ثروتمندان برای فقرا می گسترانند.



انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار