اصفهان؛

اخلاق و مردمداری رمز محبوبیت و ماندگاری آیت الله‌یثربی است

رییس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری، گفت: اخلاق و مردمداری رمز محبوبیت و ماندگاری آیت الله‌ سید مهدی یثربیامام جمعه فقید کاشان(رضوان‌الله تعالی علیه) است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر ناطق نوری، در آیین دهمین سالگرد ارتحال آیت الله سیدمهدی یثربی نماینده ولی فقیه و امام جمعه فقید کاشان، با تقدیر از قدرشناسی مردم دارالمومنین کاشان در تجلیل از این عالم خدوم و خلیق و علو درجات برای آیت‌الله آمیر سید علی یثربی(رض) و سید ابوالقاسم کاشانی (ره) گفت: حضور پرشور و اشیاق و باشکوه  مردم قدردان کاشان در دهمین مراسم سالگرد رحلت این عالم خدوم کم‌نظیر، قابل ستایش و تجلیل از مقام روحانیت و عالمی مردمی و متواضع است.
وی، اخلاق و مردمداری، تواضع و فخرنفروختن برگرفته از اخلاق و مردمداری، پیامبر(ص) و ائمه(ع)را رمز موفقیت روحانیت دانست و گفت:پیامبر اسلام (ص) در مرتجع ترین و عقب مانده ترین جامعه مبعوث شدند اما به‌واسطه اخلاق، تواضع و قول لیّن بر قلب ها و دل‌ها حکومت کرد.
به‌گفته‌وی،اخلاق و تواضع آیت‌الله یثربی به حدی بود که با وجود جریان‌های مختلف فکری چپ و راست و درگیری‌های ناشی از آن و توهین‌ها همیشه با خلق و خوی محمدی‌گونه و تواضع همه را تحویل میگرفت و برخورد نمی‌کرد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام  با استناد به آیه 96 از سوره مریم« إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا »گفت: با توجه به معنی این آیه قرآنی ( کسانیکه ایمان و عمل صالح داشته‌باشند خدا محبتشان را در دلها حاکم می‌کند)امام جمعه فقید کاشان یکی از مصادیق این آیه است که متخلق به اخلاق حسنه و اهل عمل در رفتار و گفتار بود لذا خدا نیز محبت و محبوبیت او را بر دل‌ها ماندگار و حاکم کرد.
حجت الاسلام والمسلمین ناطق نوری،کارگشایی، کمک به مردم بی ‌بضاعت و نیازمند، رفع مشکلات و گرفتاری‌های مردم را از دیگر شاخصه‌های آیت‌الله یثربی برشمرد و گفت: آیت الله یثربی خود را وقف مردم کرده بود و همه همّ و غمّش رفع گرفتاری مردم بود.
وی تصریح کرد: حضور آیت الله یثربی در سنگرهای جبهه و در کنار رزمندگان در دوران دفاع مقدس را خاطرنشان کرد و گفت:این عالم جلیل‌القدر در تمام صحنه‌ها در کنار مردم و همراه آنها بود.
به‌گفته‌وی، به زبان ساده، خودمانی و عامیانه تحویل گرفتن مردم توسط روحانیت ، قیافه نگرفتن برای مردم و شخصیت دادن به آنها می‌تواندرمز نفوذ بر دل‌ها شود یعنی همان شاخصه (انک لعلی خلق عظیم) پیامبر رحمت للعالمین که همه را حول محور خود جمع کرد.
حجت الاسلام والمسلمین ناطق نوری،اظهارداشت: اگر ما روحانیت خود را جانشین و ورثه پیغمبر(ص) می‎دانیم باید در عمل و رفتار هم متاثر و الگوگرفته از محسنات اخلاقی رسول خدا و ائمه طاهرین(صلوات الله علیهم اجمعین)باشیم چرا که اخلاق تنها عامل موفقیت رسول الله در تبلیغ دین اسلام و ارتباط با مردم بود.
*علل پیوند ناگسستنی مردم با روحانیت شیعه و عالمان دینی
وی، در ادامه با تشریح کامل و بیان علل پیوند ناگسستنی مردم با روحانیت شیعه و عالمان دینی با وجود تمام دشمنی‌ها، مبارزات و مخالفت‌های گروه‌های مختلف با این قشر گفت:
همواره در طول تاریخ جناح‌های مختلفی چون ملحدین، مرتجعین، متحجرین و روشنفکران غرب‌زده تحت تاثیر تبلیغات دوران انگیزاسیون و  تفتیش عقاید در اروپا بودند.
به‌گفته‌وی،در آن زمان در اروپا مخالفت با عالمان دینی در دوران حاکمیت کلیسا و کشیش‌ها به‌حق بود چرا که حرکت ضد علم و ضد فهم و دانش به دست عالمان مسیحی و رهبران کلیساها آغاز شد و محکمه و دادگاه تفتیش عقاید راه انداخته‌بودند.
رییس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری، با اشاره به اینکه عالمان مسیحی و رهبران کلیساها آن زمان در اروپا 500 هزار دانشمند از جمله گالیله را به جُرم داشتن نظریه علمی محاکمه کردند و کشتند گفت:متاسفانه این تفکر به سمت شرق آمد و جمعی از روشنفکران ما که وابسته به غرب بودند بدون تحقیق و بررسی برضد علما و مذهب شوریدند و با روحانیت مبارزه کردند.
حجت الاسلام والمسلمین ناطق نوری،کمونیست‌ها و توده‌ای ها را دوگروه از شرقی‌ها عنوان کرد و گفت: این گروه‌ها دین را افیون ملت‌ها می‌دانستند و سردمداران دین را که علما و دانشمندان بودند مرتجع و واپس‌گرا می‌دانستند.
وی، وجود متحجرین و مرتجعین را گروه دیگر شرقی‌ها در مخالفت با علمای بیدار و آگاه و روشنفکر و متعهد یادآورشد و گفت: سلاطین، حاکمان جور، پادشان و ستمگران نیز گروهی دیگر در مخالفت با روحانیت بودند.
به‌گفته‌وی،عده‌ای از خوانین و قلدرهای مناطق نیز که به مردم زور می‌گفتند و ظلم می‌کردند گروه دیگر مخالف علما و روحانیت بودند.
حجت الاسلام والمسلمین ناطق نوری،با تاکید بر اینکه همواره در طول تاریخ از شرق تا غرب و از مرتجعین، متحجرین تا خوانین ستمگر و سلاطین و شاهان جائر همه ضد روحانیت شیعه حرکت می‌کردند گفت: آخرین اینها رضاخان بود که با خلع لباس کردن علما، ممنوع کردن پوشیدن لباس روحانیت، تعطیلی مجالس روضه‌خوانی و مراسم عزاداری امام حسین(ع) با علما و روحانیت مبارزه کرد.
وی، تصریح کرد: با وجود همه این مخالفت‌ها و مبارزات و دشمنی‌ها با علما و مراجع دینی روحانیت شیعه مستدام ماند و بر دلها و قلب‌ها حاکم شد چون همان عواملی که سبب شکل‌گیری مبارزه با روحانیت شد همان عوامل عامل بقای شیعه شد.
به‌گفته‌وی،مردم در یک جامعه دینی و مذهبی مثل ایران و بلاد اسلامی وقتی ظلم شاهان و سلاطین و مقاومت و مبارزه یک روحانی و عالم دینی را جلوی آن دیدند با آن همراه و تابع روحانیت در دفاع از حق و مبارزه با ظلم و ستم شدند.
حجت الاسلام والمسلمین ناطق نوری،با اشاره به خدمات و فعالیت‌های شهید آیت الله سیدحسن مدرس به عنوان عالمی که الگوی امام راحل بود گفت:کسیکه برای مردم و با مردم است همواره بر دلها حکومت می‌کند.
وی افزود: این روحانی شجاع، عالم دینی مجاهد، مبارز، زاهد و بی اعتنا به دنیا مقابل رضاشاه خائن ایستاد و از حق مظلوم دفاع کرد.
به‌گفته‌وی، امام راحل نیز چون با مردم و برای مردم بود بر قلب ها حکومت می کرد و
مردم به ویژه خانواده شهدا با وجود تمام سختی‌ها دست از امام راحل برنداشتند و همواره  پیامشان این بود که ما تا آخرین قطره خون و نفرات ایستاده‌ایم  و نمی‌گذاریم امام لحظه‌ای احساس نگرانی و غربت کند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، 27 سال رهبری مقام معظم رهبری  و دیدارهای صمیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی با خانواده شهدا و دلجویی از آنها را خاطرنشان کرد و گفت:رهبری لحظه‌ای از مردم جدا نبودند و حتی با شروع جنگ تحمیلی لباس رزم پوشیدند و با شهید چمران جنگهای نامنظم را علیه دشمن شروع کردند.
شایان ذکر است: آیین دهمین سالگرد ارتحال آیت الله سید مهدی یثربی با حضور باشکوه و گسترده قشرهای مختلف مردمی، علما، طلاب، روحانیون و مسوولان برگزار شد.
آیت الله سیدمهدی یثربی نماینده ولی فقیه و امام جمعه فقید کاشان و همچنین نماینده مردم استان اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در سال 1304 شمسی در کاشان چشم به جهان گشود.
وی از محضر مدرسان و استادانی چون مرحوم آیت الله آقای حاج شیخ محمود نجفی و آیات عظام سلطانی طباطبایی، نجفی مرعشی، سیدمحمد محقق داماد، گلپایگانی، اراکی، بروجردی و حضرت امام خمینی (ره) بهره‌ها برد.
تاسیس چندین مدرسه علمیه، مرکز اعزام مبلغ به شهرها و روستاها، صندوق اندوخته جاوید، احداث کتابخانه، تاسیس رضویه کاشانی‌ها در مشهد مقدس و ساخت بیش از صدها مسجد، حسینیه، درمانگاه، حمام، خانه عالم و خوابگاه دانشجویی از جمله خدمات ارزشمند آیت الله یثربی است.
این عالم جلیل القدر شامگاه شنبه ششم ماه رمضان سال 1427 هجری قمری برابر با هشتم مهرماه سال 1385 به ملکوت اعلی پیوست و پیکر مطهرش در جوار شهیدان در گلزار شهدای کاشان در دارالسلام به خاک سپرده شد.



انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.