پازل ساماندهی موسسات مالی غیرمجاز با وجود ضرب العجل ها هنوز کامل نشده و برخورد با این موسسات گویا فقط در حد حرف باقی مانده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛  سال هاست که بانک مرکزی و دیگر نهادهای قانونی از اخلال موسسات مالی غیر مجاز در نظام پولی و بانکی کشور سخن گفته و معتقدند این موسسات را باید ساماندهی، منحل یا تعیین تکلیف کرد ودر همین راستا مجموعه اقداماتی از سال 89 صورت گرفت تا با این موسسات مقابله شود که درعمل چندان موثر به نظر نرسید و در بسیاری موارد از حرف و تهدید و بخشنامه فراتر نرفت.

البته کارشناسان در این خصوص معتقدند که ساماندهی این موسسات فقط در قدرت بانک مرکزی نیست و تا دیگر دستگاه‌های دخیل در ماجرا به طور جدی و عملی به فرآیند ساماندهی ورود نکنند، پازل ساماندهی غیرمجازهای مالی اعتباری کامل نمی‌شود.

البته عمده دلیل بنگاهداری بانک ها را می توان در نبود سود کافی، عدم ورود سرمایه‌داران برای سرمایه‌گذاری و تورم پول در بانک‌ دانست که این امر در نهایت لطمه زیادی بر اقتصاد کشور وارد و باعث از بین رفتن برخی زیرساخت‌های اساسی شده است.

محمد رضا پورابراهیمی نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: فعالیت هرمجموعه پولی و بانکی بدون مجوز بانک مرکزی خلاف قانون است و بایستی با آن برخورد شود.

وی با اشاره به اینکه موسسات مالی غیر مجاز به دلیل نبود نظارت بانک مرکزی رشد قارچ گونه داشته اند، افزود: بانک مرکزی باید براساس قانون از شکل گیری این موسسات جلوگیری وبا غیر مجاز ها برخورد داشته باشد.


*** ضرورت نظارت بانک مرکزی بر موسسات غیر مجاز

همچنین ناصر عاشوری قلعه رودخانی نماینده دور نهم مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بانک مرکزی بایستی نظارت و پیگیری سخت گیرانه تری بر موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز در چارچوب قانون داشته باشد.

وی افزود: برخورد با فعالیت های غیر مجاز این موسسات در جلوگیری از پولشویی موثر است.


*** اثرات نامطلوب موسسات غیر مجاز بر اقتصاد کشور

محمد رضا غفوری کارشناس بانک نیز در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: طی 10 سال اخیرموسسات مالی غیر مجاز رشد قارچ گونه ای داشته اند و در این مدت 25 درصد اقتصاد کشور به سمت آنها رفته است که موجب شده اثرات نامطلوبی بر حوزه اقتصادی کشور وارد شود.

وی ادامه داد: رشد تورم بی تاثیر با فعالیت این موسسات غیرمجاز در بخش های غیر مولد نیست.

غفوری بیان کرد: دولت و قوه مققنه باید از بانک مرکزی به شکل خاص حمایت کنند تا برخورد با موسسات و بانک های غیر مجاز به طور جدی صورت پذیرد.


انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار