کارشناسان فعال در عرصه سوخت معتقدند همزمان با افزایش قیمت بنزین باید نظارت‌های قانونی به خوبی انجام شود،زیرا در صورت نبود نظارت‌ها و اطلاع‌رسانی‌، به اقشار ضعیف فشار وارد می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، پس از مصوبۀ مجلس و الزام دولت به عرضۀ سوخت با کارت هوشمند و سهمیه‌بندی بنزین، بحث پیرامون نحوۀ اجرای این مصوبه داغ شد به طوری اکثر مسئولان کشور اعتقاد براین دارند که عرضه سوخت با کارت هوشمند منجر به کاهش مصرف و قاچاق این فرآورده استراتژیک در کشور می شود.

در کنار توزیع سوخت با کارت هوشمند، مجلس شورای اسلامی دوباره موضوع عرضه بنزین را به صورت دونرخی با کارت سوخت در دستور کار خود قرار داد. 

این در حالیست که مصوبه مجلس مورد انتقاد دولتمردان از جمله مسئولان وزارت نفت قرار گرفت به گونه ای که بیژن زنگنه وزیر نفت درباره دو نرخی بودن قیمت بنزین گفته بود ، این امر به همراه خود فساد می آورد و وزارت نفت نه تنها با دو نرخی بودن قیمت بنزین بلکه با دو نرخی بودن هیچ فرآورده نفتی موافق نیست.

ناصر رییسی فرد، رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی جایگاههای سوخت در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد اصلاح قیمت بنزین گفت: علت تورم‌های ناشی از افزایش قیمت بنزین این است که قبل از ایجاد جو روانی در کشور بایستی اطلاع رسانی شفاف صورت گیرد.

وی تصریح کرد: باید با نظارت‌های دقیق از سوء استفاده‌ سودجوها جلوگیری شود و در واقع افزایش قیمت بنزین نقش زیادی در تورم نباید داشته باشد چراکه طبق محاسبات دقیقی که صورت گرفته، بنزین حتی اگر به نرخ فوب خلیج فارس هم برسد، نقش آن در سبد هزینۀخانوار تنها 2% است. بنابراین اگر سودجویان چند برابر این مقدار را به قیمت کالاهای خود می‌افزایند به دلیل جو روانی و نقص اطلاع‌رسانی دولت به مردم است.

رئیسی فرد ادامه داد:باید همزمان با افزایش قیمت بنزین نظارت‌های قانونی را به ‌خوبی انجام دهیم تا عده‌ای سوء استفاده نکنند در این صورت افزایش قیمت بنزین هیچ تحمیلی بر مردم نیست اما اگر این نظارت‌ها و اطلاع‌رسانی‌ها نباشد به اقشار ضعیف فشار وارد می‌شود.

در همین ارتباط امیر جعفرپور، مدیرکل دفتر حمل‌ونقل عمومی سازمان دهیاری‌ها و همیاری‌های وزارت کشور  در پاسخ به این سوال که آیا با اهرم قیمتی می‌توان مصرف بنزین در داخل کشور را کنترل کرد، گفت: شاید با اهرم قیمت بتوان مصرف را در کشور کنترل کرد، اما اگر مدیریت مصرف را با کارت سوخت و سایر سیاست‌های قیمتی نداشتیم، امروز با توجه به 3 برابر شدن تعداد خودورها و افزایش رفاه عمومی و بیشتر شدن حجم سفرهای بین‌شهری، مصرف بنزین ما باید خیلی بیشتر از این بود؛ شاید روزانه 200 میلون لیتر اما الان در حد یک سوم این مقدار است.

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل عمومی سازمان دهیاری‌ها و همیاری‌های وزارت کشور، با اشاره به بالا بودن میزان استفاده از خودروهای شخصی در ایران گفت: تعداد خودرو در ایران چندان زیاد نیست و حدود 0.22 خودرو به ازای هر نفر است؛ حال آنکه این رقم در کشورهای پیشرو به 0.8 می‌رسد اما با این حال مصرف سرانۀ بنزین ایران 2 برابر دنیاست که نشان از استفادۀ نادرست از خودروی شخصی و استفاده از آن برای رفت و آمدهای روزمره است که این امر درست نیست.

جعفرپور با اشاره به اینکه مصرف سوخت خودروهای تولید داخل 20 تا 40 درصد از استاندارهای جهانی بالاتر است گفت: مصرف سوخت خودروهای داخلی چندان بیشتر از متوسط دنیا نیست؛ بلکه ترافیک زیاد و سفرهای نامنظم و بی‌برنامه است که سبب می‌شود سرعت میانگین در سفرها زیر 20 کیلومتر بر ساعت باشد که مصرف سوخت را 3 برابر می‌کند.

سید حمیدرضا قریشی کارشناس اقتصاد انرژی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص وضعیت مطلوب قیمت بنزین در کشور گفت: با توجه به اینکه مصرف بنزین هزینه‌های اضافه بر قیمت تمام‌شده دارد (آلودگی هوا، ترافیک، آلودگی صوتی ناشی از تردد خودروها، کاهش عمر منابع فسیلی و جلوگیری از صادرات بنزین و ارزآوری)، باید بر روی بنزین علاوه بر قیمت تمام شده، مالیات و عوارض اخذ شود.

وی تصریح کرد: دولت باید به طور شفاف چگونگی تزریق این منابع به پروژه‌های مختلف را به صورت ماهانه به عموم مردم گزارش دهد تا مشخص شود مالیات و عوارض سوخت به چه مصرفی می رسد.

قریشی تاکید کرد: بر این اساس قیمت بنزین باید حدود 4 تا 5 هزار تومان باشد تا علاوه بر قیمت تمام شده (که با احتساب قیمت فوب و هزینه های حمل و بارگیری و توزیع و ... به 1500 تومان می رسد)، مالیات و عوارض کافی برای تامین مالی پروژه های عمرانی بخش حمل و نقل، اخذ شود. لازم به ذکر است قیمت بنزین هنوز در کشور آزاد نشده  وقتی آزاد می‌شود که پایۀ قیمت، متناسب با قیمت‌های بین‌المللی «شناور» باشد و عوارض و مالیات کافی نیز از آن اخذ شود.

این کارشناس اقتصاد انرژی در پاسخ به این سوال که چگونه می توان به این وضعیت مطلوب دست یافت اظهار داشت: با توجه به اینکه نمی‌توان قیمت بنزین را به طور ناگهانی و برای همۀ مردم افزایش داد، راه گذار از وضعیت کنونی به وضعیت مطلوب این است که مالیات و عوارض، فقط از پرمصرف‌ها اخذ شود. این بدان معناست که باید سهمیه‌ای برای عموم مردم درنظر گرفته شود که معاف از مالیات و عوارض باشد و فقط قیمت تمام‌شده را شامل شود تا «کم‌مصرف‌ها» دچار افزایش قیمت نشوند و تورم کنترل شود.

وی افزود: بنابراین در شرایط کنونی، بدون سهمیه‌بندی امکان دست‌یابی به وضعیت مطلوب قیمت‌گذاری بنزین وجود ندارد. ضمن اینکه سهمیه‌بندی، کنترل مصرف بنزین را نیز تضمین می‌کند؛ همانطور که در 8 سال اجرای سهمیه بندی، رشد تقاضای بنزین به‌طور قابل توجهی کنترل شد و واردات آن بعد از سهمیه‌بندی به شدت کاهش یافت.

قریشی ادامه داد: مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی پیرامون دستاوردهای کارت هوشمند سوخت، صرفه‌جویی ناشی از 8 سال اجرای سهمیه‌بندی بنزین را 100 میلیارد دلار برآورد کرده است. دولت در قالب قانون بودجۀ 95 نیز موظف به عرضۀ بنزین با کارت سوخت و سهمیه بندی آن است و باید در قیمت تمام‌شده، عوارض قانونی را هم لحاظ کند.

وی با اشاره به اینکه دولت باید ماهانه حداکثر 80 لیتر برای خودروها در نظر بگیرد افزود: قیمت بنزین سهمیه‌ای (بر اساس قانون بودجه) باید 1000 تومان، قیمت بنزین آزاد (مازاد بر سهمیه)، حداقل 1500 (برابر قیمت تمام‌شدۀ بنزین وارداتی) و حداکثر 4500 تومان (قیمت تمام‌شده به علاوه عوارض توسعۀ زیرساخت‌های حمل‌ونقل) تعیین شود. همچنین عواید حاصل از دریافت عوارض از بنزین آزاد، برای توسعۀ زیرساخت‌های جاده‌ای و ریلی و حمل‌ونقل عمومی و نوسازی ناوگان فرسوده هزینه شود.

این کارشناس تاکید کرد: دولت باید به صورت 3 ماه یک بار، مصارف این عوارض را به اطلاع عموم برساند.

وی با اشاره به اینکه سهمیه‌بندی راه حلی گذرا، ولی موثر و تجربه‌شده برای کنترل مصرف سوخت و اصلاح قیمت بنزین تا رسیدن به نقطۀ مطلوب است گفت: از این طریق، بخشی از پروژه‌های عمرانی کشور تامین مالی می‌شود و از بودجۀ نفتی جدا شده و به عموم مردم فشاری وارد نمی‌شود.

گفتنی است براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی قرار است که دولت میزان مصرف سالانه بنزین را تعیین کند که اگر از آن میزان بیشتر شد مابه‌التفاوت به عنوان عوارض در بخش‌های مختلف همچون عوارض زیست‌محیطی، استفاده از زیرساخت‌ها و عوارض مرتبط با استفاده از سوخت مطرح شود. 

حال باید دید که موضوع دونرخی شدن بنزین می تواند در کاهش مصرف سوخت و قاچاق تاثیرگذار باشد چرا که بسیاری از مسئولان معتقدند اجرای این طرح فساد و رانت را به دنبال دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: کارت ، سوخت ، مصرف ، بنزین ، تورم ، نظارت ، سودجو ، قیمت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۰۱ مرداد ۱۳۹۵
بجای گرون کردن بنزین به نرخ فوب خلیج فارس(آنهم برای کشوری که خودش دارای منابع نفتیست،بسیارزشت است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۰۵ ۰۱ تير ۱۳۹۵
بنزین رو با قیمت جهانی میکنید حقوق کارگر رو هم قیمت جهانی کنید !!!!!!!!!
United States of America
ناشناس
۲۱:۰۴ ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
اگر بنزین دو نرخی بشه باعث فساد و خرید و فروش بنزین میشه و عده ای فقط منتظر اجرا شدن آن هستن. واقعا اگر دولت و مسئولین فکر میزان مصرف بنزین باید سیستم حمل و نقل شهری و کرایه مسافر بری رو تقویت کنند مخصوص مترو شهری و اتوبوس های مسافربری شهری را گسترش بدهند و یک کار اساسی برای رفت و آمد شهروندان در سطح شهر انجام بدن. اگ حمل و نقل شهری مثل مترو کاملا درست و اماده و راحت باشه خیلی از مردم دیگه از ماشین شخصی استفاده نمیکنند الان چون مردم راحت نیستن برای رفت و امد های روزانه و گرانی کرایه سواری و کم بودن اتوبوس های شهری و کامل نبودن مترو رغبتی برای استفاده ندارن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۷ ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
خواهشا گران نکنید
Spain
ناشناس
۱۸:۴۵ ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
باسلام خدمت نمایندگان محترم ما مشکلی با گرانی بنزین ندارایم حقوق های ما هم متناسب با حقوق مدیران محترم افزایش دهید با تشکر فراوان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۶ ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
واقعا راست میگن بنزین که توش آب هست باید گرون شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۵ ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
تا کی میخوایید ماشین های پر مصرف تولید کنید بسه دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۵ ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
نفت از خودمان است عوض این که ارزان کنید چرا گران میکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۸ ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
هر ریال افزایش قیمت بنزین برابر است با یک درصد تورم....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۷ ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
اگه حقوق و دست مزدم جهانی بشه خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
چرا به اونایی که هیچ وسیله ی نقلیه ای ندارن یارانه بیشتر نمیدین؟
نه الودگی نه ترافیک نه چیزی رو زیاد نمیکنن یارانه رو باید به کسی که وسیله نقلیه نداره بیشتر بدین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۰ ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
یعنی چی؟
کار که به ما جوونا ندادین
کارخانه ها هم همه تعطیل

نه حمایتی نه برنامه ای چه وضعشه اخه.
متاسفم
همینجوری زیر خط فقریم وای به حال گرونی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۳ ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
یعنی بنزین رو از 100 تومن کردین 1000 تومن متوجه این قضیه نشدین ؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۷ ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
بجاي اين كارها حقوقهاي چند صد ميليون توماني را كاهش بديد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
150 لیتر بنزین سهمیه ای 1000 تومن و بنزین آزاد لیتری 4500 تومن بشه. البته دولت باید گزارش بده این اضافه دریافتی کجا خرج میشه. سند و مدارک خرج رو هم نشون بده
Germany
ناشناس
۱۳:۳۵ ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
با سلام من خودم راننده هستم می دانم که اگر بیزین گران شد همه ماشینها را می گذارند برای فروش چون دیگری صرف که نمی کند هیچ ازجیب هم باید بزاری از یک طرف بار نیست آن چند تا باری که هست هم نسب آشنایان پورسانت بده می شود از طرفی بیمه شخص ثالث و بدنه کمر مارا شکسته از طرفی بیمه رانندگان تا مین اجتماعی خرید لاستیک و تعویض یک قطعه 10000تومانی با دستمزد مکانیک 30000تومانی من که از خیر ماشین گذشتم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
ماشین های داخلی ب اصطلاح 20 تا 40 درصد مصرف بیشتر دارند و در اصل در مقایسه با مصرف خودروهای استاندارد دنیا 100 درصد مصرف بیشتری دارند.چرا فقط قیمت محصولات جهانی میشه؟؟ حقوق رو هم جهانی کنید .حقوق ی کارگر ساده ب دلار حدو 7 میلبون تومن میشه .اگ قراره همه چیز جهانی باشه حقوق رو هم جهانی کنید.چرا همیشه ی طرفه وارد قضیه میشید؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
مگه قرار نشد با یارانه قیمت بنزین به پیک قیمت کشورهای حاشیه ی خلیج فارس برسه تا از قاچاق سوخت جلوگیری بشه؟ خوب الان 100 تومن از کشورهای حاشیه خلیج فارس گرونتره ما منتظریم به قیمت 900 تومن برسه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۴ ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
خواهشا گران نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۳ ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
با حقوق کارمندی چند باک بنزین میشه زد که اینجوری فقط فکر گرون کردنشید؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
وقتی قیمت نفت اینقدارزون شده چرا بنزین گرون باشه ؟
مگه بنزین از نفت تولید نمیشه
مواد اولیه بنزین قیمتش اومده پایین پس قیمت بنزین هم باید باید پایین نه اینکه بیشتر بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
گرانی بنزین باعث بالا رفتن یارانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
بیخیال همه چی که گرونه اینم روش :)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
گرونی بنزین یعنی بالاتر رفتن کرایه ها بدنبالش بیشترشدن قیمت انواع کالاها و خدمات ،بالاتر رفتن آب برق ...!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
یک بار شد خبری پخش کنید که قراره یه چیزی ارزون بشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
کی حقوق کارگرا و کارمندا آزاد میشه و میرسه به نرخ جهانی یا حداقل فوب خلیج فارس!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۶ ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
کارمند بدبخته دیگه هیچ وقت!
-
ناشناس
۱۰:۱۵ ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
در حال حاضردر شهرهای مرزی یک لیتر بنزین هم قاچاق نمیشه !چون با قیمت 1000تومان به صرفه نیست
وقتی قیمت نفت در هربشکه از 120 دلار به کمتر از 50 دلار رسیده باید به فکر پایین آوردن قیمت بود نه بالابردن قیمت
مشکل ! مصرف بی رویه واسراف است :دور زدن های الکی در شهر:ماشین های تک سر نشین: مسافرتهای بی مورد و.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
پایین آوردن سودهای بانکی که باعث میشه مردم به سمت موسسات غیرمجاز برن، این هم از وضعیت قیمت بنزین که ان شاالله گران نشود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
کرایه های اتوبوس و سواری اکثر مسیرها گرون شده .... بماند که معلوم نیست رو چه حسابی اینقدر افزایش داشتن !!!!!
اما اگه باز بنزین و گازوئیل گرون بشه و بخوان کرایه ها رو بازم گرون کنن که دیگه هیچی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
من میگم رو چه حسابی ،هی میگن که از ماشینای تک سرنشین استفاده نکنید !!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
ما که فقط از اتوبوسو گاهی مجبوری تاکسی و اینا استفاده میکنیم ،چون ماشین موتور نداریم،واقعا خیلی خیلی خیلی فشار میاره
ما سالهاست یه سفر نرفتیم این که اسمش زندگی نیست زنده ماندن با چنگو دندونه
حملو نقل نباید گرون بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
گرانی بنزین یعنی تورم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
به جای این که مرز هارو مستحکم کنن قیمت بنزین و میبرن بالا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۴ ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
ماتوی همین قیمتها و خرج زندگیمون ماندیم وای به حال روزی که بنزین گران شود و به تبع آن همه چیز گران میشود!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
ازدولت خواهشمندیم بنزین راگران نکند ماداخل همین موندیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۷ ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
قیمت بنزین رو برای ما کم مصرفها زیاد نکنید . ما مشکلات و خرجمون به سختی رفع میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
باعث تورم میشه حداقل 1500 بالا تر نبرید
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۱۳:۰۴ ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
اصلا باید کاهش قیمت داشته باشه قیمت بنزین چون قیمت جهانی نفت کمتر شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۱ ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
بنزین قیمتش اندازه 20 سال گران شده!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۵ ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
قشر ثروتمند که برایش مهم نیست بنزین چند باشد ولی اقشار دیگر تحت فشار قرار می گیرند و صدایشان را هیچکس نمی شنود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۵ ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
این مدیرانی که حقوقهای چند صد میلیونی می گیرند اثری بر زندگی آنها نخواهد داشت. این مردم عادی هستند که زیر بار این گرانی ها کمر خم می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۱ ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
خواهشن بنزین رو گرون نکنید
آخرین اخبار