موضوع عملکرد مناسب هیات نظارت بر عملکرد نمایندگان مسئله ای است که رهبر انقلاب بارها بر آن تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،15 فروردین سال 91 بود که در یکی از جلسات علنی مجلس شورای اسلامی طرحی تحت عنوان نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان به تصویب رسید.

این طرح شامل ۱۱ ماده است که در این مواد برای موضوعات مختلف از تخلفات و یا عدم رعایت شئون نمایندگی جرایمی مانند تذکر شفاهی و یا تذکر کتبی و همچنین لغو اعتبارنامه نماینده در نظر گرفته شده است. این بدان معناست که در صورت تشخیص نمایندگان و تصویب مجلس، می توان یک نماینده را از سمت خود عزل و از مجلس اخراج کرد.

تصویب این قانون با مخالفت ها و موافقت های بسیار همراه بود و برخی نمایندگان معتقد بودند که چنین موضوعی از اختیارات نمایندگان مردم می‌کاهد.

پس از این تاریخ مقرر شد در هر دوره از مجلس و حداکثر سه ماه پس از انتخاب هیأت‌ رئیسه دائمی، هیأت نظارت مرکب از یکی از نواب رئیس به انتخاب هیئت رئیسه برای هر سال، یک نفر از اعضای کمیسیون اصل ۹۰ ، یک نفر از اعضای کمیسیون قضایی و حقوقی  و  چهار نفر از سایر نمایندگان به انتخاب مجلس تشکیل شود.

پس از برگزاری انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و تعیین شدن هر 290 مستاجر صندلی های بهارستان، رهبر انقلاب در دیداری با منتخبین مردم از اهمیت نظارت سخن گفتند که خود بر اهمیت این موضوع می‌افزاید.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در این دیدار با اشاره به اهمیت نظارت مجلس بر خود این مجموعه گفتند: یکی از چیزهایی که به معنای واقعی کلمه میتواند این را در مجلس تأمین کند و تضمین کند، نظارت مجلس بر خویشتن است؛ من این را در مجلس هشتم گفتم. مجلس بر خودش نظارت کند. بالاخره مجلس تشکیل میشود از تعدادی انسان؛ ما انسانها همه‌مان در معرض خطا هستیم؛ یعنی شوخی ندارد، بزرگ و کوچک هم ندارد، پیر و جوان هم ندارد، همه‌مان در معرض خطا و در معرض لغزش هستیم. چه‌کسی باید جلوی این لغزش را بگیرد؟ خود مجلس.
گزارش هیات نظارت بر رفتار نمایندگان

رهبر معظم انقلاب اظهار داشتند: انواع‌ و اقسام لغزشها هم متصوّر است؛ مجلس اگر نظارت کرد، جلوی لغزش نماینده را گرفت و نماینده توانست این پاکیزگی و طهارت خودش را در طول این چند سال حفظ کند، آن‌ وقت زبانش باز خواهد بود؛ آن‌ وقت می‌تواند اگر چنانچه نقطه‌ی اشکالی در هرجا دید آن را بیان کند؛ این را باید مجلس رعایت بکند. من خواهش میکنم مسئله‌ی خودنظارتی، خویشتن‌نظارتی مجلس را دستِ‌کم نگیرید. این را حفظ کنید.

امیرحسین قاضی زاده هاشمی، نماینده مردم مشهد و کلات در این باره می‌گوید: پس از انتخاب اعضای این هیأت و تشکیل آن، به سرعت این نشست مشترک برگزار می شود، تا اهداف و برنامه های پیش روی آن شناسایی و تعیین شود.

گزارش هیات نظارت بر رفتار نمایندگان

وی افزود: به طور حتم در نشست مذکور ساز و کارهای لازم برای نظارت دقیق تر هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس ایجاد می شود، تا مقوله خود نظارتی به درستی در سطح مجلس محقق شود.

نماینده مردم مشهد با اعلام اینکه قطعا مقوله خود نظارتی باید در مجلس دهم تقویت شود، گفت: به طور حتم مجلس به عنوان ناظر بر حسن اجرای قوانین در کشور، خود باید به درستی بر اعمالش نظارت و کنترل کند، بنابر این نقش هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان در این حوزه بسیار برجسته و پررنگ است.

علاءالدین بروجردی در این باره معتقد است: که وظیفه هیات نظارت بر رفتار نمایندگان بسیار مهم است و این هیات در طول سال های گذشته فعالیت داشته است.

گزارش هیات نظارت بر رفتار نمایندگان

وی با اشاره به این موضوع که لازم است از این پس چنین هیاتی با قدرت بیشتری به کار خود ادامه دهد گفت: فعالیت های نمایندگان در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان خیلی رسانه ای نمی شود و شاید این یکی از دلایلی است که برخی اوقات تصور می‌شود این هیات ضعیف عمل کرده است.

نکته قابل توجه در این رابطه این است که این برای اولین بار نبود که رهبری انقلاب بر اهمیت موضوع خودنظارتی تأکید می‌کردند، به طوری که ایشان در دیدارهای مختلف به نمایندگان مجلس در سال های گذشته بارها بر موضوع خودنظارتی و نظارت درونی در مجلس تأکید کرده اند، این بدان معنا است که هیأت مذکور نتوانسته به تمام اهداف و وظایف نظارتی خود دست یابد.

امید است نمایندگان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با گوش فرا دادن به تذکر‌ات رهبر معظم انقلاب شرایطی را فراهم کنند که حاصل فعالیت‌های هیات نظارت بر رفتار نمایندگان خود نوعی الگوی نظارتی برای دیگر بخش های جامعه شود.


انتهای پیام/






اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار