عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت: حدود 108 گونه آفت مهم خسارت‌زا به درخت بلوط که اهمیت آن در حد اقتصادی ارزیابی شده، شناسایی شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان ؛ توکلی افزود: در کتاب آفات درختان و درختچه‌های جنگلی و غیرمثمر ایران، 159 گونه آفت که به قسمت‌های مختلف درخت بلوط خسارت می‌زنند از نقاط مختلف کشور گزارش شده است.

وی گفت: آفات مذکور به برگ، پوست، چوب، گل، میوه، ریشه و جوانه خسارت وارد می‌کنند. در این میان قریب به 108 گونه مهم خسارت‌زا که اهمیت آن در حد اقتصادی ارزیابی شده، مورد شناسایی قرار گرفته است.

توکلی افزود: بررسی‌های انجام گرفته نشان می‌دهد بین آفات برگخوار بلوط که شامل طیف وسیعی از پروانه‌ها و سوسک‌های برگخوار می‌شوند و پدیده زوال این درختان رابطه معنی‌داری وجود دارد.

این پژوهشگر منابع طبیعی گفت: به‌طوری‌که بیشترین زوال درختان بلوط در مکان‌هایی اتفاق افتاده است که هر ساله در ابتدای فصل رویشی در آن محل‌ها طغیان این گونه آفات را داشته‌ایم.

وی افزود: این امر منجر به حذف برگ درختان و در نهایت ضعف کامل درختان و مستعد شدن زمینه فعالیت آفات ثانویه و قارچ‌های اندوفیت و یا ساپروفیت را مهیا کرده است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار