یک رسانه عرب زبان با اشاره به تحولات سوریه و پیشروی ها در شهر "منبج" در شمال این کشور، از آن به مثابه ضربه‌ای سنگین به رئیس جمهور ترکیه یاد کرده است.

رای الیوم: تحولات میدانی سوریه، ضربه‌ای قوی به ترکیه و اردوغان استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم در مطلبی با اشاره به روند تحولات سوریه نوشته است: محاصره شهر منبج از سوی نیروهای دموکراتیک کُرد سوریه پس از موفقیت آنها در تسلط بر بیش از صد روستاف به مثابه ضربه ای نظامی و روانی سنگین به داعش است؛ زیرا این محاصره به مفهوم قطع بیشتر خطوط امداد رسانی یا شاید به عبارتی همه این خطوط است.

این محاصره در عین حال دهها غیرنظامی سوری را در معرض شرایط بسیار سخت قرار خواهد داد و اوضاع آنها مشابه شهر فلوجه عراق خواهد بود.

رای الیوم می نویسد: این دستاورد نظامی نیروهای دموکراتیک سوریه  همچنین به مثابه ضربه سنگین به ترکیه و رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه محسوب می شود زیرا این به مفهوم قوت گرفتن این نیروهای کُردی است که دولت ترکیه آن را شاخه نظامی پ ک ک می داند و خطر بزرگ تشکیل منطقه خودمختار در مرزهای جنوبی ترکیه در داخل اراضی سوریه ایجاد می کند و مرکزی برای عملیات نظامی علیه ترکیه می شود.

این رسانه در ادامه با اشاره به بحث مذاکرات صلح سوریه نوشت: این مذاکرات به تعویق خواهد افتاد و در آینده نزدیک از سر گرفته نمی شود به ویژه که در برهه کنونی راهکار نظامی در اولویت قدرتهای بزرگ یعنی روسیه و آمریکا قرار گرفته است.

گواه این مدعا نیز اظهارات ریاض حجاب هماهنگ کننده هیئت معارضان سوری وابسته به ریاض است که از بن بست در مذاکرات به سبب آنچه وی فرار نظام سوریه از بررسی روند انتقال سیاسی خواند، سخن گفت.

این رسانه می افزاید: آنچه حجاب از درک آن عاجز است موضوع تحولات نظامی میدانی است و خروج اوضاع از دست معارضان مسلح سوری و نمایندگان سیاسی آنها و کشورهای عربی و ترکیه حامی آنها به نفع دو قدرت بزرگ و مقامات سوریه است. روسیه و آمریکا اولویت را به نابودی داعش و جبهه النصره و جیش الاسلام و احرار الشام وجیش الفتح و دیگر گروههای مشابه اختصاص داده اند.

رای الیوم در پایان نوشت: قطع خطوط امداد رسانی در مرزهای سوریه با ترکیه معادلات سیاسی و نظامی در سوریه را به طور ریشه ای تغییر خواهد داد و به نظر می رسد که قدرت های منطقه ای که بازیگر اصلی در این عرصه هستند مانند ترکیه، قطر و عربستان سعودی در این روزها سکوت اختیار کرده اند زیرا اوضاع در حال خارج شدن از دست آنها به شکل کلی یا جزیی است.اگر بگوییم کلی دقیق تر است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار