رئیس حوزه علمیه اصفهان گفت: یکی از شروط قبولی روزه، حفظ حقوق اجتماعی سایر مسلمانان است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،به نقل از پایگاه اینترنتی آیت الله حسین مظاهری از مراجع تقلید و رئیس حوزه علمیه اصفهان در جمع نمازگزاران مسجد حکیم اصفهان افزود: روزه‌دار باید علاوه بر اجرای دستورات فقهی به آنچه علمای علم اخلاق فرموده‌اند، نیز عمل کند تا روزۀ او مورد قبول خداوند متعال قرار گیرد.
وی مهمترین شرط قبول روزه و بهترین عمل در این ماه را اجتناب از گناه خواند و اظهار کرد: در روایات آمده است همه اعمال و حرکات روزه‌داران حتی خواب او در این ماه در صورتی حکم عبادت پروردگار را دارد که از غیبت، تهمت، دروغ، شایعه‌پراکنی و دیگر محرمات اجتناب ورزیده باشد.
رئیس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به لزوم اهتمام به دعا و راز و نیاز با خداوند متعال در این ماه گفت: اهمیّت دادن به قرائت قرآن نیز در این ماه مبارک ضروری است.
وی افزود: ارتباط با مسجد و روحانیت نیز از اهمیت خاصی برخوردارست که متأسفانه در جامعۀ امروز، بسیار کمرنگ شده است.
آیت الله مظاهری تصریح کرد: معنای مهمانی خدا در ماه رمضان این است که بندگان می‌توانند در این ماه رشد معنوی پیدا کنند و روزه، دعا، راز و نیاز با خدا و سایر عبادات در این ماه موجب رشد معنوی آنها می شود و روز به روز آنان را به سازندگی روح، ریشه‌کن کردن صفات رذیله و غرس درخت فضائل به جای آن، نزدیک می سازد.
وی فرصت کم‌نظیر شب‌های قدر برای پیشرفت سیر و سلوک را بسیار مفید خواند و اظهار کرد: بندگان می‌توانند با استفاده از این ماه بر نفس امّاره مسلط شوند و به جای اینکه خادم نفس اماره باشند، آن را تابع خود کنند.
وی خاطرنشان کرد: توجّه به این نکته ضروری است که برای رسیدن به این مقامات، صرف اجتناب از مبطلات فقهی کافی نیست و آنچه در رساله‌های عملیّۀ مراجع معظّم تقلید آمده، شرایط صحت روزه است و روزۀ صحیح با روزۀ مقبول فاصلۀ زیادی دارد.
وی با بیان اینکه روزۀ صحیح، قضا و کفاره را ساقط می‌کند، افزود: اما روزۀ مقبول علاوه بر شرایط صحت روزه به امور دیگری نیز نیازمند است از جمله اینکه همه اعضاء و جوارح انسان باید روزه باشند، چشم او به نامحرم نگاه نکند، گوش او شنوندۀ غنا و غیبت نباشد و زبان او گویندۀ غیبت و تهمت نباشد.
وی گفت: علاوه بر این، انسان آرام آرام باید به جایی برسد که دل او نیز روزه باشد؛ یعنی غیر خدا را وارد آن نکند و تمام توجه انسان به ذات باری‌تعالی معطوف گردد.


انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.