سردر باغ ملی یکی از نمادهای شهر تهران تحت نظارت سازمان میراث فرهنگی در حال مرمت است. مدیر طراحی شهری سازمان زیباسازی شهر تهران گفت: سر در باغ ملی یکی از بخش‌های طرح ارتقای کیفی میدان مشق است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سردر باغ ملی تحت نظارت سازمان میراث فرهنگی مراحل مرمت را طی می‌کند. این اثر در تاریخ 2 اردیبهشت ماه 1376 با شماره 1968 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. سردر باغ ملی، از بناهای به جا مانده از دوره قاجار می‌باشد که در سال‌های 1301 تا 1304 توسط جعفرخان کاشانی نوسازی شده و اکنون یکی از نمادهای شهر تهران است. این بنا در ضلع شمالی خیابان امام خمینی، در ضلع شرقی وزارت امور خارجه و در ضلع غربی موزه پست و تلگراف قرار دارد. پیش از بنیاد برج آزادی، این دروازه به عنوان نماد شهر تهران شناخته می‌شد.
 
 
آغاز مرمت سردر باغ ملی 
نمای سردر باغ ملی در دهه پنجاه
 
  
این میدان یکی از فضاهای با هویت و تاریخی و کمتر شناخته شده در تهران است که احیای آن در دستور کار سازمان زیباسازی قرار گرفته است. «یاسر جعفری» مدیر طراحی شهری سازمان زیباسازی شهر تهران، گفت: ارتقای سطح کیفی میادین شهر تهران از اولویت‌های سازمان است و سر در باغ ملی یکی از بخش‌های طرح ارتقای کیفی میدان مشق است.
 
مدیر طراحی شهری سازمان زیباسازی شهر تهران، مهم‌ترین و چالشی‌ترین بخش این مرمت را بخش پاکسازی جداره و مرمت نقوش کاشی برشمرد و گفت: متاسفانه چون کاشی‌ها در مرمت‌های سال‌های گذشته دست‌کاری شده است، مضمون بسیاری از نقاشی‌ها و خطوط به دلیل عدم وجود مستندات مکتوب نامشخص است با این حال تحت نظر میراث فرهنگی مطالعات وسیعی و دقیقی انجام شده تا مرمت کاشی‌ها و جداره و تزئینات‌اش به درستی انجام شود.
 
جعفری در رابطه با مجری مرمت سر در باغ ملی گفت: بخشی از پرسه طرح و اجرای مرمت سر در باغ ملی را به دانشگاه تهران واگذار کردیم و کسانی که مدیریت و راهبری این پروژه را بر عهده دارند تحت نظر کارگروهی که در سازمان تشکیل شده؛ عمل می‌کنند.
وی افزود: این کارگروه شامل افرادی از کارشناسان با تجربه و سابق میراث فرهنگی و نماینده رسمی سازمان میراث فرهنگی است و تشکیل چنین کارگروه‌هایی در اکثر پروژه‌های مرمتی مانند موزه صنعتی و غیره اتفاق می‌افتد.
 
  آغاز مرمت سردر باغ ملی
 
سر در باغ ملی و پس از آن ساختمانهای مجاور آن به دستور مستقیم رضا شاه و توسط جعفر خان کاشانی و کمک آلمانی‌ها و پیش از بر افروخته شدن آتش جنگ جهانی دوم در تهران که پایتخت بود؛ ساخته شد. این سردر در جانب شرقی سر در قبلی و با همان ابعاد و شکل ظاهری ساخته‌شد و پس از آن سر در قبلی را خراب کردند. این سردر، دارای یک گذرگاه بزرگ از میان و دو پیاده‌رو در طرفین است. در نمای خارجی شامل اشعاری از ندیم الملک، نقوش کاشی‌کاری شده با نقش دو شیر که تاجی را در میان گرفته‌اند، پلنگ، شیر و خورشید، تیربار و گلوله‌های توپ به چشم می‌خورد.
 
منبع: تسنیم
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار