رئیس سازمان چای گفت:در سال جاری تا کنون میزان تولید برگ سبز چای در مقایسه با سال گذشته 24 درصد افزایش داشته است.

محمد ولی روزبهان رئیس سازمان چای در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به خرید تضمینی برگ سبز چای اظهار داشت: نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای درجه یک با افزایش 12 درصدی از کیلویی 2 هزار و 180 تومان به 2 هزار و 440 تومان و درجه دو با 13 درصد افزایش از هزار و 210 تومان به هزار و 367 تومان از سوی شورای عالی اقتصاد اعلام شد.

وی با اشاره به میزان خرید برگ سبز چای افزود: تا کنون 89 میلیارد تومان برگ سبز چای خریداری شده که از این میزان حدود 21.5 میلیارد تومان بهای آن به چایکاران پرداخت شده است.

روزبهان با بیان اینکه برخی چایکاران خبر از عدم دریافت وجه بهای برگ سبز می دهند ، گفت: در واقع بهای برگ سبز چایکارانی پرداخت شده که کارخانه هایشان قدرالسهم خود را پرداخت کردند که از مجموع 140 کارخانه تا کنون 120 کارخانه قدرالسهم خود را پرداخت نمودند.

گفتنی است مابقی وجه بهای برگ سبز چایکاران با توجه به وجوهی که نزد ماست جدای قدرالسهم 38 درصدی کارخانه ها پرداخت می شود.

وی ادامه داد: باتوجه به پیگیری های اخیر از طریق مراجع ذی ربط و توافقات صورت گرفته ، طی روزهای آتی بخش اعظم بهای خرید برگ سبز به چایکاران پرداخت خواهد شد.

رئیس سازمان چای بیان داشت: سال گذشته نسبت به سال ماقبل خود میزان تولید برگ سبز افزایش داشته اما در مقایسه با سال 92 تولید افت چشمگیری داشته ،که خوشبختانه در سال جاری تا کنون محصول در مقایسه با سال گذشته 24 درصد افزایش داشته است.

روزبهان در ادامه یادآورشد: با توجه به اقدامات حمایتی دولت در سال 93 و پرداخت تسهیلات به ذراعی که دراین راستا بخشی از باغات هرس و بخشی دیگر احیای مجدد شدند، امیدواریم امسال مجموع تولید با 10 درصد افزایش همراه باشد.

وی با اشاره به پیش بینی تولید برگ سبز چای بیان کرد: در سال جاری پیش بینی می شود که میزان تولید برگ سبز با افزایش 10 الی 15 درصدی همراه باشد به طوریکه تولید برگ سبز به مرز 100 هزارتن و چای خشک به 22 هزارتن برسد.

رئیس سازمان چای با اشاره به میزان خرید برگ سبز در چین اول عنوان کرد: در مجموه 41 هزار و 500 تن برگ سبز جای از چایکاران در چین اول خریداری شده که 73 درصد ان درجه یک و 27 درصد درجه دو هستند.

گفتنی است که پرداخت وجه بهای برگ سبز چایکاران از حدود یک ماه گذشته برمبنای 12 درصد بوده چرا که پیش بینی نمودیم که دولت این امر را در راستای حمایت از چایکاران انجام دهد.

وی در ادامه افزود: در سال جاری ضمن افزایش تولید به سبب هرس باغات و استقبال بی نظیر مصرف کنندگان شاهد کیفیت چای داخلی نیز هستیم.

روزبهان با اشاره به چین دوم تصریح کرد: برداشت چین دوم به صورت رسمی از اواخر هفته جاری آغاز خواهد شد هر چند که درحال حاضر استارت برداشت زده شده است. 

وی با اشاره به میزان واردات چای بیان کرد: سالیانه حدود 110 هزار تن چای در کشور مصرف می شود که با تحقق تولید 22 هزارتن برگ سبز چای مابه التفاوت آن حدود 88 هزارتن به کشور وارد خواهد شد که امیدواریم با استمرار حمایت دولت تدبیر و امید به خود کفایی چای دست یابیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار