وزیر علوم:

تلاش برای انجام مهارت‌های شغلی متناسب همراه با توانمندی علمی

وزیر علوم،تحقیقات و فناوری اطلاعات گفت:تلاش می شود با تغییراتی در بخش آموزش،مهارت‌های شغلی متناسب همراه با توانمندی علمی انجام شود.

مهارت‌های شغلی متناسب همراه با توانمندی علمی انجام شودبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند؛غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات پیش از ظهر امروز در بازدید از دانشگاه صنعتی بیرجند در جمع دانشجویان گفت: تلاش می‌شود با تغییراتی در بخش آموزش در راستای توانمند کردن دانشجویان برای اشتغال سریع پس از فارغ‌التحصیلی گام‌هایی برداشته شود و مهارت‌های شغلی متناسب همراه با توانمندی علمی انجام شود.

وی افزود: جمعیت اعضای هیئت علمی جوان و توانمند از برکات انقلاب اسلامی است.

غلامی گفت: این مجموعه جوان در یک برهه‌ای از زمان توسعه و تشکیل آن، مأموریت تأمین نیروی انسانی را بر عهده داشت و اگر چه شاید از یک نگاه در این مورد نقد وجود داشته باشد اما این یک بخش از مأموریت آموزش عالی بوده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات افزود:این مجموعه تاریخی جوان دستاوردهای بسیار خوبی داشته که بخشی زحمات اساتیدی است که در زمان خود دانشجویان خوبی تربیت کردند.

وی گفت:در شرایط فعلی بحث بازنگری، تجدیدنظر و ساماندهی آموزش عالی مطرح شده است که در دو بخش مهم پیش می‌بریم که یک بخش آموزش است و با رویکرد توانمند کردن فارغ‌التحصیلان برای اشتغال سریع پس از فارغ‌التحصیلی است که باید با سنت گذشته تفاوت داشته باشد.

غلامی افزود:باید نگاه دانشجویان را به زمان پس از فارغ‌التحصیلی تغییر دهیم و باید مهارت‌های شغلی متناسب همراه با توانمندی علمی انجام گیرد که تلاش داریم انجام شود.

وی با اشاره به اینکه بیش از 700 عنوان رشته تحصیلی در دو سال گذشته بازنگری شده است ،یادآور شد: طرحی با عنوان مهارت‌افزایی در حین تحصیل را آغاز کردیم و ادامه می‌دهیم.

غلامی با بیان اینکه در این راستا نمونه‌های خوبی در شرکت‌های دانش‌بنیان فعالیت می‌کنند ،اظهار داشت: اگر ظرفیت‌های خود را به خوبی به‌کار گیریم موفقیت بیشتری داریم.

وی افزود: در بحث توجه به حوزه پژوهش به لحاظ دستاوردهای علمی کیفیت مقالات، رتبه‌بندی و تأثیرگذاری آنها جایگاه خوبی را در دنیا داریم و کاربرد بخشی از این دستاوردهای علمی در قسمت‌های مختلف خود را نشان می‌دهد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: باید کاربرد نتایج تحقیقات را در جامعه توسعه دهیم و تلاش شد آیین نامه ارتقاء بازنگری شود.

غلامی با اشاره به اینکه تلاش می‌شود برای پروژه‌هایی که کاربرد در صنعت داشته و اثرات توسعه‌ای دارد امتیاز ویژه‌ای در نظر بگیریم ،بیان کرد: توجه به حل مسائل و مشکلات جامعه در برنامه‌های پژوهشی دانشگاه‌ها به صورت وظیفه به برخی از دانشگاه‌ها ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه اساتید دانشگاه‌ها باید با اساتید خارجی ارتباط برقرار کرده و از امکانات و از ظرفیت‌های موجود در کشورهای دیگر استفاده کنند،افزود: بیش از 400 پروژه مشترک اجرایی شده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات گفت: در بحث رفت و آمد اعضای هیئت علمی به سمت فرصت‌های مطالعاتی بیش از دو هزار رفت و آمد در سال گذشته صورت گرفته است.

غلامی با بیان اینکه تغییر شرایط اقتصادی و سیاسی در سال گذشته کمی برنامه‌های ما را تحت تأثیر قرار داده است ،اظهار داشت: از فضای سنتی یک وجهی تربیت دانشجو باید خارج شویم و آنها را بیش از کلاس درس آموزش دهیم و اساتید برنامه‌های ویژه‌ای برای دانشجویان داشته باشند.

هاشمی رئیس دانشگاه صنعتی بیرجند نیز در این مراسم بیان کرد: دانشگاه صنعتی بیرجند در 17 هکتار از بهترین زمین‌های ملکی قرار دارد و 27 هزار مترمربع بخش اداری دارد.

وی از وجود 2 هزار و 400 دانشجوی عالی در دانشگاه صنعتی بیرجند خبر داد و گفت: با تلاش همکاران از داشته‌های موجود در دانشگاه صنعتی استفاده می‌کنیم.

هاشمی از نبود خوابگاه خواهران در دانشگاه صنعتی بیرجند خبر داد و یادآور شد: از وزیر علوم می‌خواهم در این مهم ما را یاری کند.

انتهای پیام/غ

باید نگاه دانشجویان را به زمان پس از فارغ‌التحصیلی تغییر دهیم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.