سفیر کشورمان در سازمان ملل گفت: جامعه بین المللی عمیقا نگران حمله به غیر نظامیان می باشد که امروزه به ابعاد بی سابقه ای رسیده است

جامعه بین الملل عمیقا نگران ابعاد بی سابقه حمله به غیر نظامیان استبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد روز جمعه به نمایندگی از سوی کشورهای جنبش عدم تعهد در بحث عمومی شورای امنیت تحت عنوان حفاظت از غیر نظامیان در چار چوب عملیات حفظ صلح ملل متحد سخنرانی کرد.
 
سفیر کشورمان در این جلسه اظهار داشت: جامعه بین المللی عمیقا نگران حمله به غیر نظامیان می باشد که امروزه به ابعاد بی سابقه ای رسیده است.

 وی گفت: بر اساس گزارش دبیر کل هم اکنون 42 در صد اقشار کم در آمد در مناطق بحران زده زندگی می کنند و پیش بینی می شود که این رقم تا سال  2030 به 62 در صد برسد.

خوشرو افزود: اقدامات انسان دوستانه و از جمله حفاظت از غیر نظامیان یکی از فعالیتهای نظام ملل متحد به شمار می رود و این حق غیر نظامیان است  که مورد حفاظت قرار گیرند؛ اما متاسفانه شاهد آن هستیم که حمله به مدارس، بیمارستانها و کارکنان امدادی در مناطق بحرانی به پدیده ای عادی تبدیل شده است که در این راستا لازم است همه کشورها به منشور و حقوق بین الملل توجه بیشتری نشان دهند.

نماینده کشورمان گفت: سازمان ملل از سال 1999 حفاظت از غیر نظامیان را در مجموعه وظایف نیروهای حافظ صلح قرار داده است . جنبش عدم تعهد با توجه به این واقعیت، تاکید می کند که انجام این وظایف باید با احترام به مبانی منشور ملل متحد، بویژه حق حاکمیت، استقلال سیاسی و تمامیت ارضی کشورها صورت گیرد . در همین ارتباط نباید از نیروهای حافظ صلح بعنوان وسیله ای برای دخالت در امور داخلی کشورها و یا ایجاد تغییر در ساختار دولت میزبان استفاده شود . فعالیتهای نیروهای حافظ صلح در درجه نخست، هماهنگی، کمک و حمایت از سیاست های دولت میزبان است.

خوشرو در پایان اظهار داشت : جنبش عدم تعهد ضمن تاکید بر اهمیت حفظ جان غیر نظامیان در درگیریهای مسلحانه، بویژه از حق  مردم فلسطین برای برخورداری از حفاظت حمایت می کند.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار