مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت: سه هزار هکتار از جنگل های پاسارگاد و 750 هکتار از زیستگاه‌ خرس قهوه ای طعمه حریق شد.

750 هکتار از زیستگاه‌ خرس قهوه ای در حال انقراض سوخت /سه هزار هکتار از جنگل پاسارگاد طعمه حریق شدحمزه ولوی مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص مهار آتش سوزی و خسارات وارده بر جنگل‌های پاسارگاد منطقه تنگه خرسی، اظهار داشت: زیستگاه خرس قهوه ای در جنگل های پاسارگاد بسیار وسیع  و  حدود 500 هزار هکتار است که احتمال می دهیم حدود 750 هکتار از آن سوخته باشد.

وی ادامه داد: طبق برآورد های اولیه حدود سه هزار هکتار از جنگل های پاسارگاد در مدتی بیش از 50 ساعت از گذشت آتش سوزی از بین رفته ولی هم اکنون حریق در منطقه به طور کامل مهار شده و افرادی جهت کنترل و ممانعت از شعله ور شدن مجدد آتش سوزی در منطقه حضور دارند.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس با بیان اینکه شب گذشته مجددا آتش در جنگل‌های پاسارگاد شعله‌ور شد، گفت: صبح امروز با اعزام سه فروند بالگرد به منطقه آتش مهار شد.

وی ادامه داد: ساعت 11 صبح روز گذشته آتش مهار شد، اما در چنین مواقعی هر لحظه ممکن است تا مجددا آتش سوزی شروع شود، ولی نیروهای موجود با تصور اینکه آتش مهار شده، اقدام به ترک منطقه کردند اما از ساعت 17 بعداز ظهر روز گذشته مجددا آتش سوزی های کوچک آغاز شد.

مدیرکل محیط زیست استان فارس گفت: در چنین مواقعی باید به مدت 72 ساعت مراقب مناطق جنگلی درگیر آتش سوزی باشیم، چرا که ممکن است تک درخت هایی که آتش به آنها رسیده شعله ور شده و سایر نقاط را درگیر کنند که این اتفاق شب گذشته رخ داد.

ولوی افزود: صبح امروز با اعزام یک هلی کوپتر و 90 نفر نیروی هلی برد به منطقه موفق شدیم تا آتش را مهار کنیم و به نیروهادستور داده ایم تا فردا در منطقه بمانند.

ولوی با اشاره به اینکه هم اکنون موردی از آتش سوزی درجنگل های پاسارگاد مشاهده نمی شود و منطقه تحت کنترل است، بیان کرد: یکی از نقاط قوت این حادثه حضور پر رنگ نیروهای مردمی واحساس مسئولیت آنها بود.

مدیرکل محیط زیست استان فارس با اشاره به نقاط ضعف در حادثه آتش سوزی جنگل های پاسارگاد، مطرح کرد: در بحث پشتیبانی ضعیف عمل شد و مدیریت واحدی بر نیروهای موجود در منطقه وجود نداشت به گونه ای که نیروها پس از 5 ساعت پیاده روی به مناطق صعب العبور درگیر آتش سوزی رسیدند اما امکانات پشتیبانی از آنها وجود نداشت.

مدیرکل محیط زیست استان فارس در خصوص آسیب به حیوانات موجود درجنگل های پاسارگاد، تصریح کرد: لانه های پرندگان، بخشی از حیوانات از جمله مارمولک ها و لاک پشت ها سوخته اند اما هیچ خرس قهوه ای آسیب ندیده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Russian Federation
ناشناس
۱۷:۰۵ ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
الحمدلله امیدوارم نسل خرس قهوه ای مانند خیلی از ببرها و شیرها در ممکلت منقرض نشود و مجبور نشیم برای دیدن حیات وحش به خارج سفرکنیم
آخرین اخبار