ورود و خروج پنهانی کالا و تاخت و تاز قاچاقچیان بدون پرداخت عوارض و حقوق دولتي پدیده ای است که هرساله در آبهای جنوب کشور اتفاق می افتد .

  به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛  جدالی بین  قاچاقچایانی که می خواهند هزاران تن کالا را به سواحل مرزی برسانند و دریابانان که  قاچاقچیان را شناسایی  و  هر ساله عده ای زیادی را دستگیر می کنند. 

بی شک در پدیده قاچاق عوامل زيادي دخیل هستند که شاید مهم ترین آن رواج فرهنگ  مصرف کالاهاي خارجی و قاچاق در بین اقشار مختلف جامعه ، و سودهای سرشاری که به جیب این  سوداگران سرازیر می شود ، باشد. 

سرگرد رستگار سخنگوی مرزبانی استان خوزستان در این زمینه گفت : مرزبانان غیور در سواحل  اروند رود و   شمال خلیج فارس با تلاش  و کوشش فراوان  همه ساله مقادیر زیادی از محموله های قاچاق را دستگیر می کنند به عنوان نمونه نیروهای ما توانستند فقط در یک عملیات موفق محموله ای با بیش از 115 تن برنج را شناسایی و توقیف کنند.   
روزانه شاهد اتفاقات مشابه زیادی  در مرزها هستیم .  آب های جنوب کشور بهشت پنهانی برای سوداگران تبدیل شده است .  زیرا از طریق این آبهاست که آنها برای سود اوری بیشتر اقصاد کشور را مورد هجمه خود قرار داده اند.

گاهی قاچاقچیان خبره  لنگرشان را وسط آب انداخته  و کالاها را خرد خرد با قایق ها کوچک به ساحل می رسانند تا از این طریق امکان شناسایی آنان مقدور نباشد. 

 یک لنجدار که مقادیر زیادی کالای قاچاق از وی توقیف شده بود ادعا می کرد که اموال توقیف شده متعلق به او نیست وی گفت:من صاحب کالا را خوب نمیشناسم و نمی دانم اهل کجاست  ما فقط این کالا را از کویت از وی تحویل گرفتیم و آنرا به مقصد مورد نظر وی حمل  میکنیم.
سرهنگ اسدالهی فرمانده مرزبانی آبادان گفت : در حوزه ی شناوری خلاهای قانونی در خصوص شناورها وجود دارد  یا اینکه قوانینی هست که بازدارننده نیستند و همین امر  عمدتا باعث شده که قاچاقچیان از این خلا ها سوءاستفاده کنند.

برخی از قاچاقچیان به دلیل طوفانها و مشقتهایی که گاهی عبور از دریا برای آنان فراهم می آورد. ناچار به عبور از گذرگاه های دشوار زمینی هستند .کسانی که از این گذرگاه های فرعی و بی آب و علف عبور کنند شانس بسیاری آورده اند و سود سرشارب  به جیب می زنند.
پس از عبور کالاهای قاچاق از مسیرهای سخت و  دور از چشم مرزداران این کالاها برای خرید عموم به بازارها وارد می شوند  و متاسفانه عده ی زیادی از مردم هم ، مشتریان این کالاها هستند.
یکی از مغازه داران بازار ته لنجی آبادان می گوید :  چون تنوع کالا خارجی بیشتر است مشتریان هم بیشتر به سمت کالاهای خارجی می روند . 

یکی از مشتریان این نوع کالاها می گوید که  دلیلش برای خرید کالاهای خارجی کیفیت بهتر این آنها نسبت به نمونه های داخلی آن است زیرا با همان هزینه کالای بهتری را به منزل می برد  .

تمایل برای خرید کالاهای قاچاق هرساله نان خیلی ها را در کارخانه های ایران آجر می کند. و تولید داخلی کشورمان را با صدمات جدی روبرو کرده است . با وجود کالاهای قاچاق در بازار ، تولید کالا برای تولیدکنندگان بومی صرفه اقتصادی ندارد .

صلبوخی کارشناس اقتصادی  با بیان اینکه عده ی خیلی کمی از قاچاق سود می برند گفت :  قطعا عده ی بسیار زیادی از این مسئله آسیب و صدمه می بینند . قاچاق کالا ، تولیدکنندگان  ،کارگران و  هزاران نفر از نیروی جوان و شاغل کشور را تحت شعاع قرار می دهد.
شیخی یکی از تولیدکنندگان داخلی افزود : متاسفانه نیمی از کارخانه ها در رقابت با قاچاق کم آورده اند . برای  مقابله و برخورد قاطع با قاچاقچیان باید از تولیدکننده داخلی حمایت  شود .  

قاچاق کالا بسیاری از فرصت های اقتصادی را از بین می برد  . یکی از معضلات قاچاق تعطیلی کارخانه ها ی تولیدی کشور است . اگر راه مقابله با قاچاق سخت است حداقل از تولیدات داخلی حمایت کنیم.

در حال حاضر در کشورمان اقتصاد تولید محور وجود ندارد . رونق اقتصاد تولید محور و حمایت از تولیدات داخلی تلاش مردم و مسئولین را  می طلبد .شرط داشتن اقتصادی شکوفا ، در راستای اقتصاد مقاومتی ،  روشن شدن  چرخ کارخانه های  داخلی و مقابله سرسختانه با ورود هر نوع کالای  قاچاق خواهد بود.  

انتهای پیام/ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.