رئیس سازمان زندانهای کل کشور گفت: باید در صدور قرارهای بازداشت بیشتر دقت کنیم تا از ورود افراد به زندان جلوگیری شود زیرا هزینه های زیادی در بدو ورود متهمان به زندان صرف می شود.

هزینه بالای ورود متهمان جدید به زندان/ از قرارهای جدید استفاده نمی شود
اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندانهای کشور در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص راهکارهای کاهش ورودی زندانهای کشور اظهارداشت: برای کاهش جمعیت کیفری زندانها ابتدا باید از ظرفیت های قانونی خوب استفاده شود در حال حاضر از این ظرفیت ها به درستی استفاده نمی شود.

وی افزود: در گذشته بیشترین قرارهای که برای متهمان صادر می شد قرارهای سه گانه  وثیقه، کفالت و بازداشت موقت بود. اما با اینکه قانون گذار قرارهای کیفری را توسعه داده و قرارهای جدید دیگری را نیز پیش بینی کرده است که می توان بدون توسل به وثیقه و یا کفالت متهمان را مشمول آنها کرد تا از ورود افراد به زندان جلوگیری شود، متأسفانه در مواردی دیده می شود که کماکان پافشاری برای صدور قرار های سه گانه وجود دارد و از قرارهای جدید که قانون گذار پیش بینی کرده استفاده نمی شود.

رئیس سازمان زندانهای کل کشور با بیان اینکه امیدورایم  همکاران قضایی به این بخش ها توجه بیشتری داشته باشند و از این ظرفیت ها استفاده کنند، گفت: به نظر ما اگر از ظرفیت های قانونی خوب استفاده شود، بار پرونده ها قضایی کاهش پیدا می کند.

جهانگیر ادامه داد:  باید پیشگیری از جرم به عنوان یک بحث کلی در جامعه مورد توجه قرار گیرد و پرونده ای بی دلیل  در دادگستری و دادسرا تشکیل نشود در این شرایط همکاران قضایی فرصت پیدا می کنند تا بیشتر و دقیق تر به پرونده ها بپردازند و زمان بیشتری را برای رسیدگی به پرونده متهمان قرار دهند و در مواردی که می خواهند قراری را صادر کنند باید دقت داشته باشند که از قرار های بازداشت کمتر استفاده کنند.

وی تأکید کرد: امیدوارم با صدور حداقلی قرارهای بازداشت شاهد کاهش نرخ ورود به زندانها باشیم زیرا ما از یک سو افراد را وارد زندان کنیم ولی از سوی دیگر متهمان به سرعت با فراهم شدن وثیقه لازم و یا معرفی کفیل آزاد می شوند که این موارد با هم متناقض هستند، زیرا اگر شخصی مستحق زندان است باید شرایطی فراهم باشد تا ماندگاری با ورود به زندان متناسب باشد.

رئیس سازمان زندانهای کل کشور تصریح کرد: در حال حاضر هزینه های زیادی در بدو ورود متهمان به زندان صرف می شود زیرا افراد بلافاصله بعد از ورود به زندان باید شرایط قرنطینه را تجربه  کنند تا وضعیت جسمی و سلامت آنها از نظر اعتیاد، بهداشتی و بیماری واگیر دار کنترل شود حال اگر متهم قرار باشد فقط چند روز در زندان باشد و این حجم از هزینه ها را برای سازمان به دنبال داشته باشد نیاز است در مبادی ورودی بیشتر دقت کنیم  تا تناسب بین ورودی و خروجی به زندانها ایجاد شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار