شیوع بیماری تب برفکی در بین دام های آذربایجان غربی این بار به شهرستان میاندوآب سرایت پیدا کرد و میادین دواب این شهر را تعطیل کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد ، رئیس شبکه دامپزشکی میاندوآب افزود : تصمیم برای تعطیلی میادین دواب این شهر به منظور پیشگیری از شیوع بیماری تب برفکی و کنترل این بیماری در این شهرستان اتخاذ شد.

رجبی افزود : بر اساس این تصمیم ، میادین دواب شهرستان میاندوآب تا پایان خرداد ماه تعطیل خواهد بود.

وی اضافه کرد : به تازگی به علت ابتلا به بیماری تب برفکی ، چند راس دام در واحدهای دامپروری این شهرستان تلف شده که برای جلوگیری از شیوع آن ، اقدامات کنترلی از جمله ضدعفونی و مایه کوبی دام ها آغاز شده است.

رئیس شبکه دامپزشکی میاندوآب افزود : تا پایان خرداد ماه خرید و فروش دام در این شهرستان ممنوع و میادین این شهرستان تعطیل خواهد بود و با افرادی که از این قانون تخطی کنند ، برخورد قانونی خواهد شد.

تب برفکی یک بیماری واگیردار ، عفونی و گاهی کشنده ویروسی است و دارای علائم تب ، بی اشتهایی ، سوزش و زخم زبان در دام های سنگین و ایجاد لنگش و ایجاد ضایعاتی در ناحیه پستان در دام های سبک است که واکسیناسیون یکی از موثرترین راه ها برای کنترل و پیشگیری از شیوع این بیماری است.

رئیس شبکه دامپزشکی میاندوآب به دامداران توصیه کرد تا زمان کنترل کامل این بیماری در منطقه از هر گونه حمل و نقل و انتقال دام ها خودداری کرده و در صورت مشاهده علایم بیماری ضمن جداسازی دامهای بیمار ، آن را به شبکه دامپزشکی اطلاع دهند.

در شهرستان میاندوآب 80 هزار راس دام سنگین و 350 هزار راس دام سبک وجود دارد که سالانه بیش از 100 هزار تن شیر و پنج هزار و 500 تن گوشت قرمز در واحدهای دامداری صنعتی و سنتی این شهرستان تولید می شود.

یادآور می شود ، شیوع بیماری تب برفکی در آذربایجان غربی که از پارسال آغاز شده و بیشتر در شهرهای جنوبی استان به ویژه بوکان مشاهده شده ، تاکنون تلفاتی را به دامداران این مناطق وارد کرده است.

انتهای پیام/

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.