اهواز؛

دانش‌آموزان خوزستان در انتظار مالکیت کتاب های کمک درسی استاندارد

این کتب از پایه اول ابتدایی تا پیش‌دانشگاهی را در بر می‌گیرد و برای همه رشته‌ها و شاخه‌های تحصیلی تألیف خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و منابع انسانی اداره‌کل آموزش‌وپرورش خوزستان اظهار کرد: با توجه به وجود ظرفیت علمی خوب و معلمان توانمند در استان و از سوی دیگر وجود کتاب‌های متنوع کمک‌آموزشی غیراستاندارد در بازار که منطبق بر اهداف کتب درسی و آموزش‌وپرورش نیستند، برنامه تألیف کتب کمک‌درسی برای تمام پایه‌ها و مقاطع تحصیلی به‌منظور ساماندهی و برنامه‌ریزی دقیق برای دسترسی دانش‌آموزان استان به منابع کمک‌درسی و کتاب‌های کار استاندارد منطبق با برنامه سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کشور از طریق رایزنی با وزارت در دستور کار قرار گرفت.

حرج چلداوی با اشاره به نشست این معاونت با حضور گروه‌های آموزشی علوم پایه، متوسطه اول و دوم استان، برای تشکیل تیم‌های 5 نفره جهت معرفی معلمان دارای سوابق تألیف، افزود: پس از معرفی این معلمان طی برگزاری یک کارگاه آموزشی با مؤلفان کتب درسی وزارت با تشریح ویژگی‌های کتاب‌های کمک‌درسی و کار استاندارد برای این معلمان تألیف کتاب‌های کمک‌درسی طی یک مکانیسم و سازوکار مشخص در استان آغاز می‌شود.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و منابع انسانی اداره‌کل آموزش‌وپرورش خوزستان با بیان این‌که هر کتابی که تألیف شود را نمی‌توانیم روانه مدارس کنیم، گفت: کتاب‌های تألیفی ابتدا طی یک فرآیند مشخص در استان و شورای تحلیل محتوا معاونت پژوهش مورد ارزیابی و تحلیل قرار می‌گیرد. سپس این آثار با ثبت در سامانه وزارت به سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی کتب آموزشی معرفی و از سوی این سازمان نیز تحلیل می‌شود؛ در صورت تصویب این کتب از سوی سازمان پژوهش طی قراردادی با انتشارات و چاپ کتب در این سازمان، کتاب‌ها چاپ و سپس برای بهره‌برداری روانه بازار خواهد شد.

چلداوی تصریح کرد: این کتب از پایه اول ابتدایی تا پیش‌دانشگاهی را  در بر می‌گیرد و برای همه رشته‌ها و شاخه‌های تحصیلی تألیف خواهد شد؛ البته استفاده از این کتاب‌ها اجباری نخواهد بود و تنها برای راهنمایی و کمک به دانش‌آموز است. دانش‌آموز می‌تواند به همان کتب درسی اکتفا کند اما قطعاَ برای تمرین بیشتر و حل مشکلات درسی دانش‌آموزان لازم و مفید خواهد بود.

وی با اشاره به این‌که این طرح پیش از این در همه استان‌های کشور اجرا شده اما برای اولین‌بار در خوزستان اجرا می‌شود، عدم وجود ارتباط قوی با بخش چاپ و انتشارات وزارت را عمده‌ترین دلیل تأخیر اجرای این طرح در استان دانست و در خصوص زمان آماده‌شدن این کتاب‌ها، گفت: در صورت معرفی معلمان مؤلف تا هفته آینده، دوره آموزشی تألیف کتب به‌زودی برگزار می‌شود. پیش‌بینی می‌کنیم که در مجموع فرآیند تألیف، تحلیل محتوا و چاپ این کتاب‌ها تا شهریورماه به پایان برسد و در شهریور این کتاب‌ها وارد بازار شوند.

انتهاي پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.