مردم سوئیس با شرکت در یک همه پرسی به طرح 'دریافت حقوق پایه بدون کار برای همه' رای منفی دادند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مردم سوییس با شرکت در یک همه پرسی به طرح 'دریافت حقوق پایه بدون کار برای همه' رای منفی دادند. شهروندان سوییسی چند روز پیش برای نخستین بار در دنیا پای صندوق رأی رفتند تا بگویند با پرداخت ماهیانه 2 هزار و 300 یورو (نزدیک به 9 میلیون تومان) برای همه افراد بالای 18 سال کشورشان از سوی دولت، مخالفند.

از آنجایی که براساس این طرح همه افراد زیر 18 سال این کشور نیز 625 یورو در ماه از دولت حقوق پایه خواهند کرد، دیگر در این کشور هیچ کس مجبور به کار کردن نخواهد بود. در این همه پرسی  78 درصد مردم سوییس به این طرح رای منفی دادند.


طرفداران این طرح که گروهی از فعالان سیاسی و اجتماعی سوییس هستند و موفق شدند برگزاری این همه پرسی را نیز به دولت بقبولانند، معتقدند که برحسب شرایط دولت باید در نظام توزیع درآمدها تجدید نظر کند. آنها برای این همه پرسی استدلال کردند که از این پس هیچ شهروند سوییسی نباید برای تامین درآمد زندگی خود مجبور به کار کردن باشد.

به اعتقاد آنها، با توجه به افزایش بیکاری در بسیاری از کشورها و نیز سرعت ماشینی شدن فرایند تولید در بسیاری عرصه‌ها به سبب زندگی صنعتی و فناوری های نوین 'انقلاب صنعتی چهارم' که نیاز به انسان را هر روز کمتر می‌کند، موضوع تعیین دستمزد پایه می‌تواند تبدیل به یک موضوع جهانی شود. در صورت پذیرش این طرح از سوی اکثریت مردم سوییس، حقوق بیکاری، کمک هزینه اجتماعی و حق بازنشستگی نیز حذف خواهند شد.

دولت سوئیس، اغلب احزاب سیاسی و فعالان اقتصادی طی چند روز اخیر ضمن مخالفت با این طرح استدلال می کردند که نه تنها این طرح از نظر اقتصادی قابل اجرا نیست، بلکه لازمه آن نیز افزایش مالیات است. 66 درصد از مردم با استقبال از طرح دولت خواستار تسریع فرایند پناهندگی به کشورشان شدند.

یک نگاه موافق


این پول موجب می‌شود مردم در زمان صرفه‌جویی کنند و از این پول برای آموزش و یادگیری استفاده کنند. همچنین ریسک کارآفرینی کمتر می‌شود. تعیین حقوق پایه به کارگران قدرت چانه‌زنی بیشتری در برابر کارفرمایان می‌دهد و شرکت‌ها را وادار می‌کند برای نگه‌داشتن نیروی کار خود بیشتر تلاش کنند. این طرح همچنین موجب می‌شود کارگران فقیرتر و افرادی که بدون دریافت مزد کار می‌کنند، مانند مادران خانه‌دار، درآمد خوبی به‌دست آورند.

دیدگاه مخالف


 مخالفان معتقدند این طرح موجب خواهد شد مدل اقتصادی سوئیس مختل شود. این مدل سوئیس را در میان کشورهای دارای بالاترین استانداردهای زندگی جهان جای داده است. درحال حاضر نرخ بیکاری سوئیس 5/ 3 درصد است که کمتر از نصف نرخ بیکاری در اتحادیه اروپا است. سوئیس همچنین یکی از ثروتمندترین اقتصادهای جهان است که در آن درآمد سرانه حدود 85 هزار دلار است که 40 درصد بیشتر از درآمد سرانه در آمریکا است. براساس برآوردها اجرای این طرح سالانه بالغ بر 200 میلیارد دلار هزینه بر دوش دولت تحمیل می‌کند.

 لوزی استام، از نمایندگان پارلمان سوئیس در مخالفت با این طرح می‌گوید: «اگر سوئیس یک جزیره بود من به این طرح رای مثبت می‌دادم. اما ما کشوری هستیم با مرزهای باز. اگر چنین طرحی را تصویب کنیم میلیاردها نفر از سراسر جهان به سمت سوئیس روانه خواهند شد.» کوردین پیروینو، یک شهروند سوئیسی که طراح صنعتی است در مخالفت با این طرح می‌گوید: «درک می‌کنم که نسل جدید نگران این است که چطور و کجا کار پیدا کند، اما این طرح کاملا غیرمنطقی است. نمی‌توان به جامعه این ایده را القا کرد که برای کار نکردن می‌توان پول گرفت.»



با توجه به حاکم بودن نوع خاصی از دموکراسی در کشور سوییس؛ بسیاری از طرحها و لوایح دولت باید به رای مردم گزارده شود تا در صورت اجماع تصمیم شهروندان؛در فاز عملیاتی قرار گیرد که در آخر شهد شیرین هدیه شکلاتی دولت سوییس، مقبول مردم سوییس واقع نشد و به این خوشمزگی گفتند نه! لازم به ذکر است که علاوه سایر صنایع؛ سرزمین نه چندان پهناور سوییس، مهد شکلات سازی جهان است و از صادرات این محصول پر طرفدار سود سرشاری را نصیب خود می کند.
محمدرضاشجاعیان
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار